גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


לראשונה בישראל: הרכיב מטוס בחצר הבית

יאיר גיל, איש עסקים מקדימה, החליט שלהטיס מטוס זה לא מספיק - צריך גם לבנות אותו. הוא אסף חלקים מארה"ב והרכיב את המטוס המסוגל להוביל 4 נוסעים

אלעד הופר | 11/6/2007 17:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כל חובב מטוסים וטיסנאות מכיר את ההרגשה שבסיום עבודה מפרכת של הרכבת מטוס, בין אם זה דגם מוקטן של מטוסים מפורסמים ובין אם מדובר בבניית מטוס קטן שמופעל על שלט רחוק. אלא שהטייס יאיר גיל מהיישוב קדימה שבשרון לקח את הנושא צעד אחד קדימה, ובנה בעצמו מטוס בגודל טבעי. אתמול הוא לקח אותו לטיסת מבחן בשדה-דב.

גיל, בן61, טייס פרטי מזה 32 שנה, החליט שנגמרו לו האתגרים האוויריים וירד לקרקע: הוא קנה בארצות-הברית חלקי מטוס וחוברת הדרכה, והחל לבנות בכוחות עצמו מטוס לארבעה נוסעים. "שירתתי בחיל האוויר אבל לא קיבלו אותי לקורס טיס בגלל סעיף רגליים", מספר גיל.

"לכן, כשהשתחררתי עשיתי רישיון טיס אזרחי. כבר בשנת 1978 קניתי מטוס ססנה בשותפות. אחרי זה עברתי למטוס דו-מנועי. בשנת 1993 טסתי לבדי לארצות-הברית ומצאתי מטוס דו מנועי גדול. קניתי אותו והחזקתי אותו בשותפות עד לפני שנה".

את הרעיון לבניית מטוס בעצמו קיבל גיל במדינת ויסקונסין בארצות-הברית. "כל שנה יש שם את היריד התעופתי הכי גדול בעולם", הוא מספר, "כל שנה אני נוסע לשם ורואה את המטוס הזה. בשנת 2003 ראיתי אותו שוב ואחרי חודש החלטתי שאני מייצר אותו".
"אין אדם אחד בישראל שבנה מטוס ל-4 לפי תוכניות"

למרות שלשלושה מארבעת בניו יש רישיון טיס, לא כולם האמינו שהוא מסוגל לבצע את הפרויקט. "הייתי משוכנע שלא תהיה לי בעיה לסיים את הבניה למרות שכולם היו סקפטים", הוא מספר, "אין אדם אחד במדינת ישראל שבנה מטוס לארבעה אנשים לפי תוכניות".

גיל התחיל את התהליך עם סט תוכניות שרכש בארצות-הברית תמורת 500 דולר. מדובר בשני ספרים עם הסברים על איך לבנות כל חלק במטוס. "בהתחלה אתה מייצר

חלקים שלא שייכים לתעופה כדי להיכנס לעניינים", הוא מסביר, "במטוס יש כל מיני רמות של מיומנות, לאט לאט אתה עולה ברמה ועובר לייצר חלקים יותר מסובכים".

"למשל לייצר את הקורה הראשית והכנפיים צריך את המיומנות המירבית ביותר שלך", הוא מוסיף. "לוח המכשירים הוא תכנון שלי, כאשר היו לי בהתחלה 250 וורסיות שונות. אני השקעתי 5,000 שעות עבודה, כאשר המתכנן מדבר על 2,400 שעות".

צילום: ראובן קסטרו
גל והחברים מרכיבים את המטוס. צילום: ראובן קסטרו
הקדיש את חייו רק לבניית המטוס

את הפרויקט ליוו מנהל התעופה האזרחית. "למרבה הפליאה קיבלתי יחס מפרגן כמעט מכל המחלקות שם, אבל חששתי שברגע שאגיע לשעת ה-ש' לא יתנו לי את האישור ביד", סיפר גיל. "הם באו לפקח אצלי בבית ארבע פעמים ובסוף הגיעו גם לשדה-דב והעירו לי כמה הערות".

גיל מעריך כי חומרי הגלם למטוס שכזה עולים כ-30 אלף דולר. ביום-יום הוא עובד כאיש עסקים, אבל למען המטרה הקדיש את חייו רק לבניית המטוס. "הכי קשה היתה ההחלטה אם ללכת על זה, בגלל שזה פרויקט שאם אתה לא מתמיד בו ומפסיק לשבוע ימים, יש לך בעיה לחזור מחדש לעבוד", אמר.

אתמול הוא טס במטוס בשדה דב, כאשר כל הצופים מלמטה לא הבינו מהו אותו מטוס בעל חזות מוזרה ומיוחדת. "בטיסת המבחן הראשונה הייתי מתוח ושמח אבל לא נרגש מאוד", הוא מספר, "חייבים לעשות את הדברים האלה בקור רוח למרות שעשיתי כמה טעויות בטיסה הראשונה".
  
הסיפור המלא יתפרסם בסוף השבוע במקומון "זמן נתניה"

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים