סביבה מלאכותית
באדם טבע ודין זועמים על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לקדם את נושא הקמתם של איים מלאכותיים מול חופי ישראל, ללא התחשבות בנזק העצום שיגרם לסביבה ולנוף
בארגון טוענים שההחלטה אינה מתחשבת או לוקחת בחשבון את כל ההשלכות הסביבתיות של פרויקט מעין זה, כיוון שהיא התבססה רק על מסמך מדיניות של משרד הפנים לגבי איים מלאכותיים, ללא שהתבצע סקר היתכנות פיסית-סביבתית שיבחן את ההשלכות הצפויות. יעל דורי, ראש תחום תכנון באטד טבע ודין, שהייתה חברה בוועדת ההיגוי של המסמך ונכחה בדיון, קובעת שמסמך המדיניות אינו מספק על-מנת להחליט על צעדים נוספים ומוסיפה, שההחלטה צריכה להתקבל גם על סמך הסקר, שלא הוצג בפני המועצה כנדרש.
"למרות שבמסמך נקבעו כללים לבחינת האיים וייעודם, חסרים בו נתונים קריטיים לקבלת החלטה כגון הסעת החולות, שמהווה את הפגיעה הסביבתית העיקרית, מקורות המילוי לאי, שיטות ההקמה, שיטות ניטור ותחזוקה, הנושא הסייסמי (רעידות אדמה ושברים גיאולוגיים) וכן השפעת ההתחממות הגלובלית. בנושאים מרכזיים אלה, שחייבים להתחשב בהם, המועצה דנה בצמצום, אם בכלל", אומרת דורי. "לדעתנו לא ניתן לאשר פרויקט שכזה ללא השלמת סקר, אשר אמור לכלול ולפרט את ההיתכנות הפיסית של האיים, בעיקר מבחינה סביבתית, הן של ההקמה והן של ההשלכות על הסביבה. כן יש לפרט את עלויות הניטור והתחזוקה. סקר זה לא הוצג ולא הושלם מעולם, בניגוד לדרישה המפורשת של המועצה הארצית משנת 2000".
באדם טבע ודין מתנגדים גם להחלטת המועצה להקים ועדה בין-משרדית משותפת למשרד
הפנים, התשתיות, הבינוי והשיכון, התחבורה והגנת הסביבה, בטענה שתבוא על חשבון הציבור. "זוהי החלטה שמוציאה את העניין מסמכותו של משרד הפנים ופותחת את הנושא ללחצים פוליטיים בלתי מאוזנים. ההחלטה הזו גם מונעת התערבות ציבורית או מקצועית במידת הצורך, כמו גם פיקוח על העבודה", גורסת דורי. "אנחנו סבורים כי יש לדחות כל החלטה עד להשלמת המידע הפיזי הדרוש ותיקון מסמך המדיניות בהתאם לכך". אמנם צפויות לחלוף שנים רבות בטרם יוקמו האיים, אבל החשש באדם טבע ודין הוא מפני קידומם של נושאים ספציפיים, דוגמת הלחצים לבניית שדה תעופה בים.
העבודה הרצינית היחידה בנושא נעשתה לדברי דורי, על-ידי צוות הולנדי-ישראלי. "הסקר הזה גילה שההשפעה הסביבתית העיקרית תהיה בתחום הסעת החולות, משום שייוצר מחסום גדול מול חופי הארץ, שיגדל ביחס ישר לגודל האי. המחסום עלול להשפיע על החוף עצמו, על בתי הגידול התת-מימיים, על העתיקות באזור, על הנוף שנשקף מהחוף ועל עומק המים. ידרשו מאמצים מלאכותיים אדירים בכדי לטפל בכך". דורי מוסיפה, שלתחום הסעת החולות מתלווים תחומים נוספים שעלולים להשפיע על פני הסביבה, כמו עומק הבנייה של האי בים והמקורות למילוי בסיס האי.
"חשוב שהציבור יידע, שמלבד ההשפעות השליליות הצפויות לסביבה, הרי שהקמת האיים תשנה ללא היכר את הנוף סביבו. חשוב שגם שיקול זה יילקח בחשבון .ספק אם מישהו מאתנו מעוניין לקום יום בהיר אחד ולגלות שבמקום קו האופק, נשקף אליו שדה תעופה או חוות מיכלי דלק", אומרת דורי ומסכמת: "המסקנה שלנו היא כי אסור להתערב בטבע באופן שכזה ולקבוע לציבור העכשווי והעתידי שינויים דראסטיים שכאלה".