השר ליברמן רצה לקבוע מי יפונה ומי לא
ועדת השרים לענייני מאחזים החלה את ישיבתה בוויכוח אודות סמכותה. ליברמן ביקש לקבוע איזה מאחז יפונה ואיזה לא, אך לבני הבהירה כי הסמכות בידי ברק. יו"ר הוועדה רמון תמך בה
השר ליברמן דרש כי הוועדה היא שתכריע מי מבין המאחזים דינו להתפנות, וכי מרגע שהוקמה, הסמכות על החלטה לפינוי מאחזים נמצאת בסמכותה. "מינו את ועדת השרים הזאת, ויש לה את הסמכות לקבוע מי מבין המאחזים הוא חוקי ומי דינו להתפנות", אמר ליברמן.
מנגד, טענה לבני בתוקף כי לוועדה יש מנדט בנושא נהלי בנייה עתידיים, אולם אין לה כל סמכות בנושא פינוי. לבני, משפטנית ושרת משפטים לשעבר, קבעה כי מבחינה חוקית ראש הממשלה ושר הביטחון מוסמכים להחליט על פינוי מאחזים. "הם אינם זקוקים לאישור הוועדה", הבהירה לבני. "מטרתנו כאן היא לא לפנות מאחזים, בסמכותנו לקבוע נהלי בנייה עתידיים בשטחים בהתאם לדוח ששון".
במשרד הביטחון קיימת חוות דעת משפטית זהה, שלפיה ועדת השרים לענייני יישום מסקנות דוח ששון איננה מוסמכת להורות על פינוי מאחזים בלתי חוקיים. לפי חוות הדעת, הסמכות החוקית לכך נתונה בידיו של שר הביטחון, והוא איננו צריך לקבל היתר מיוחד לשם כך מוועדת שרים או ממליאת הממשלה המורחבת.
יו"ר ועדת השרים והמשנה לראש הממשלה רמון סתם את הגולל על הוויכוח כשקיבל את עמדת לבני ואת חוות הדעת המשפטית, וקבע כי לוועדה אין סמכות לקבוע מתי ואילו מאחזים יפונו.
"20 שנה של בנייה ללא אישור"
חבר הוועדה, השר יצחק כהן, תקף במהלך הישיבה את עצם קיומה. "ועדה זו מחפשת את המטבע מתחת לפנס", אמר. "יש כאן, לצערי, התלהבות יתרה בחיפוש אחר שוהים בלתי חוקיים עם כיפה סרוגה, כשבמקומות אחרים יש שוהים בלתי חוקים עם כאפייה. אני מציע לוועדה לקיים את דיוניה הבאים לסירוגין בנגב, בלוד וברמלה".
השר כהן הוסיף: "מקומות אלה כבר מזמן לא חלק ממדינת ישראל. אי אפשר לעשות סדר סלקטיבי. התעלמות מהבעיות בנגב והתמקדות באזורים אחרים מבליטה אכיפה מחוררת מהי. גם במשרד המשפטים מודים שיש הידברות עם המתיישבים, וראוי לתת לה להמשיך".
דוח המאחזים שחיברה עו"ד ששון ואשר נערך בהוראתו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, הונח על שולחנו עוד במחצית הראשונה של 2005. על
פי הדוח, בשטחים יש למעלה מ-100 מאחזים, מתוכם 89 אינם חוקיים. לכל אחד מהמאחזים יש בעיה בתחום הרישוי.
מהדוח עלה עוד כי יש לפחות 26 מאחזים שעלו על הקרקע אחרי חודש מרס 2001, כאשר המשמעות המדינית היא שהם הוקמו בניגוד להתחייבות מפורשת של שרון לאמריקנים, שלפיה לא יוקמו נקודות חדשות מחוץ לגבולות ההתיישבות הקיימים, לאחר מועד זה.
עו"ד ששון התבטאה בעבר אודות הדוח שחיברה ואודות התנהלות ממשלות ישראל השונות, וטענה כי המאחזים מסכנים את הדמוקרטיה. "למעלה מ-20 שנה אין אישור בניה 'כשר' לאף אחד ממאחזים אלו", אמרה. "ובהתחשב בכך שהחוק מחייב תב"ע (תוכנית בנייה עירונית), שתאושר בכל שנה על-ידי השר שאישר להתיישב במאחז הרלוונטי, זו עבירה על החוק".
עדכון אחרון : 2/9/2007 14:24