אזהרה: האוויר עלול לגרום לסרטן
הארגונים הסביבתיים לא הופתעו מנתוני משרד הבריאות שמיפו את שיעורי תחלואת הסרטן. להם אין ספק כי ישנו קשר הדוק בין זיהום סביבתי לבין רמת התחלואה. לטענתם, רק צמצומו יעצור את המגיפה
ד"ר אריה ונגר, מומחה זיהום אוויר, מעמותת "אדם טבע ודין", משער שהגורמים הסביבתיים משפיעים על שיעורי התחלואה בסרטן. "אפשר להגיד שבאזורים מזוהמים, הסיכוי לחלות בסרטן הוא גבוה יותר", הוא אומר תוך הסתייגות. "על פניו יש התאמה בין מפת הזיהום לבין מפת התחלואה. בחיפה מקור הזיהום הוא התעשייה במפרץ, בתל אביב הגורם העיקרי הוא התחבורה ובבאר שבע - אזור התעשייה רמת חובב".
לדבריו, הקשר לא נבדק מדעית, אבל על סמך מחקרים מוכחים בעולם ישנו קשר בין זיהום אוויר לסרטן ולכן ניתן לשער שגם בארץ הזיהום משפיע על התחלואה.
"כדי לנסות להוכיח מדעית את הקשר הישיר בין הסרטן לזיהום הסביבתי, דרוש מחקר של עשרות שנים ומשאבים כספיים עצומים", אומר ד"ר ונגר. "אין לנו זמן או כספים לבזבז על נסיונות הוכחה, לכן הצעד המתבקש הוא נקיטת עקרון הזהירות. זאת אומרת שגם אם אין הוכחה ודאית לכך שהסביבה משפיעה על שיעור התחלואה, אבל ישנה סבירות גבוהה לנזק יש לנקוט באמצעים".
לדברי ונגר יש לפעול במישור התעשייה והתחבורה. "צריך לדרוש מהמפעלים המזהמים להתקין טכנולוגייה מפחיתת זיהום ולהטיל עליהם תקנות מחמירות. בעניין התחבורה צריכה להיות החלטה מדינית אסטרטגית לצמצום מספר כלי הרכב במרכזי ערים, באמצעות השקעות מאסיביות בתחבורה ציבורית נוחה, יעילה ונגישה, לצד צעדים שיקשו על כלי הרכב הפרטיים".
יו"ר עמית השדולה הסביבתית-חברתית חבר הכנסת דב חנין אמר הבוקר בתגובה לדו"ח כי "למגיפת הסרטן בישראל אחראית לא יד נעלמה מלמעלה אלא ידיים גלויות ידועות ומוכרות לכולנו של אינטרסים כלכליים רבי עצמה. אני קורא לקיום של דיון מיוחד בכנסת ולהקמה של ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הסיבות לפגיעה החמורה בבריאות הציבור, ותבחן את ההתמודדות הממשלתית עם גורמי הסיכון הללו.
"ההפקרות הממשלתית בטיפול בשאלות הסביבתיות מוכרחה להיפסק, יש לגבש במהרה רוב יציב בכנסת להגנה על החיים והבריאות של אזרחי ישראל. יש לזרז את החקיקה הסביבתית בכנסת ובעיקר את חוק המזהם משלם וחוק אוויר נקי, את חוקי הגנת המים וחוקי האכיפה הסביבתית והקרינה הבלתי מייננת. נדרשת תכנית לאומית מקיפה
גם ליאורה אהרון מעמותת אזרחים למען הסביבה בגליל לא התפלאה מתוצאות המיפוי. "אין לנו ספק שהעניין הסביבתי הוא התחום המרכזי שמשפיע על רמת התחלואה הגוברת בנפת חיפה. האצבע שלנו מופנית בעיקר לתעשייה, שהופכת את אזורנו לשונה משאר חלקי הארץ. התוצאות נובעות חד משמעית מעודפי זיהום באוויר, בקרקע, במים, בים ואפילו במזון של תושבי האזור, שחשים מותקפים. אנחנו נמשיך לפעול ולנסות לדבר עם המפעלים והרשויות. אנחנו מקווים לזכות בהקשבתם של הגורמים ובעקבות זאת גם לצפות במעשים שיביאו להפחתת הזיהום".
יושב ראש מפלגת הירוקים פאר ויסנר, מסר בתגובה לממצאי הדו"ח באזור חיפה והצפון: "תושבי חיפה, הקריות ומפרץ עכו הם קורבנות, להם אחראית ממשלת ישראל, שמשך שנים ארוכות מפקירה את תושבי האזור. הגורם לתחלואת הסרטן הגבוהה באזור חיפה הם מפעלי התעשייה, שעושים רווחים על חשבון התושבים, כיוון שאין כל גוף שאוכף עליהם את התקנים ומטיל אחריות אישית על המזהמים.
"ממשלת ישראל אחראית לכך שבאזור חיפה הכי רבה ילדים חולי סרטן ועליה לקבל את האחריות לנזקים. תושבי חיפה והצפון משלמים מיסים למדינת ישראל כמו כל אזרח במקום אחר בארץ ועל ממשלת ישראל לדאוג להם ולא להתעלם מהם. על השר להגנת הסביבה ושר הבריאות לפעול ללא דיחוי נגד מפעלי התעשייה המזהמים בעיר".
בנוגע לממצאי גידול שיעור חולי הסרטן בגוש דן, אומר ויסנר, שאין הוא מופתע: "הגורם מספר אחת לגידול בחולי הסרטן בתל אביב, הוא התחבורה הציבורית וכלי הרכב הפרטים שנוסעים בעיר. ברחוב אלנבי בתל אביב לבדו, עוברים מדי יום כ- 4,000 אוטובוסים מזהמים".
עוד הוא מוסיף, שאין זו גזירה משמים: "יש לאסור על כניסתם של כלי רכב מזהמים למרכז תל אביב באופן מיידי כפי שאישרה ממשלת ישראל, לגבות אגרת גודש מרכבים שנכנסים לעיר כפי שנהוג בלונדון וכמובן, לייעל את התחבורה הציבורית בגוש דן, שמפעילה אוטובוסים מזהמים". לדבריו, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון כבר הכינו תוכנית אב בנושא התחבורה הציבורית בגוש דן, אך זו יושבת ומעלה אבק.