דו קיום סביבתי
במכון ערבה השתתפו השבוע תלמידי תיכון יהודים ומוסלמים בסדנת לימודי סביבה משותפת. השמירה על איכות הסביבה היא אינטרס משותף לכולנו וגורם מקשר בין תרבויות
משתתפים בה 120 תלמידים יהודים ומוסלמים בכיתות י'- י"א מבתי ספר "מעלה שחרות" בערבה והתיכון המקיף עין-מאהל שליד נצרת עילית. יחד הם נחשפים, במשך שלושה ימים רצופים, לנושאים סביבתיים במסגרת לימודים בין-תרבותית.
מטרתה העיקרית היא העמקת הקשרים בין בני נוער יהודים ומוסלמים, באמצעות מעורבות סביבתית ופעולות משותפות. לדבריו באסל חביב אללה, תלמיד שהשתתף בתוכנית, זה הצליח: "הצלחנו לשכוח מכל הבעיות ולדבר על מה שקורה אצלנו, להגיע למשהו משותף כישראלים וכערבים שגרים במדינת ישראל".
"לימודי סביבה הם הפורמט הטבעי ביותר לצורך העמקת קשרים בין-תרבותיים, משום שהסביבה היא האינטרס המשותף המובהק ביותר", מסבירה קדם.
הפעילות מתקיימת בסביבה המדברית של קיבוץ קטורה. בני הנוער לומדים על מערכות אקולוגיות של קהילות יהודיות וערביות בישראל וכיצד ניתן לפעול למען פיתוח בר קיימא של המערכות האקולוגיות במזרח התיכון. בנוסף הם לומדים כיצד ניתן לפעול בסביבת מגוריהם ובמסגרת פעילויותיהם היום-יומיות.
לשם כך חולקו כולם לשמונה קבוצות משותפות, שהשתתפו בפרויקטים שונים. בין השאר הם הקימו מבני בוץ במסגרת בנייה ירוקה, או למדו על מערכות מחזור מים תוך ביתיות, כשבנו מערכת בה מפנים מים אפורים להשקיית הצמחייה.
התלמידים גילו כיצד פעולה פשוטה כמו טיפול משותף בגינה ציבורית, תורמת למצב סביבתי-חברתי, הן במובן הפיזי של הגינה והן במובן של היווצרות קשרים בין-אישיים בין חברי הקבוצה.
מומלץ לנסות בבית
בין התלמידות שהשתתפו בסדנא נמנית עידן ארז, שמספרת כיצד נבנו מספר מסלולים, כשכל אחד התמקד בתחום אחר ביניהם אגנים ירוקים, מערכות מיחזור מים, אומנות סביבתית ובניה אקולוגית.
''מכל בית ספר נבחר גרעין מוביל של תלמידים, שהתחלקו לצוותי פעולה משותפים. העבודה הייתה קשה אבל השיתוף פעולה היה גדול ויש לו תוצאות. נהנתי מאוד מהמפגש עם אנשים חדשים ומהנושאים שלמדנו. היה מעניין'', מסכמת ארז.
קדם מספרת שבני הנוער שותפים בתכנון הסדנא והעברתה, במטרה להתאים את תוכנית הלימודים כך שתהיה רלוונטית לאורח חייהם ובעלת המשכיות.
"ההתנסות הזו מאפשרת לתלמידים להסיק מהמקרה הספציפי והמקומי של הסדנא אל הדרכים לקידום פיתוח בר קיימא פיזי ואנושי בקהילות שונות בישראל ובמדינות המזרח התיכון בכלל".
הסדנא מתקיימת בתמיכת קרן לייף של האיחוד האירופי, במסגרת פרויקט
קדם מוסיפה שהמטרה היא ליישם זאת גם בקרב קהילת מגורי התלמידים ומקפידים לשלב את ההורים בפעילויות. "כולנו נהנים פה מכל רגע לוקחים את הנושא ברצינות ולא מתעסקים בשטויות", מספר באסל, שהחל להשתתף בפרויקט כבר בשנה שעברה.
פרויקט "נתיבים משותפים" הוא שיתוף פעולה אחד מיני רבים שמקיים המכון, שעוסק בפיתוח מנהיגות סביבתית במזרח התיכון, תוך שימת דגש על שיתוף פעולה בין ישראל לשכנותיה.
לומדים בו דרך קבע סטודנטים מישראל, ירדן, שטחי הרשות הפלשתינית, אמריקה הצפונית, ועוד, על מגוון של סוגיות סביבתיות מתוך נקודת מבט אזורית ורב-תחומית.