הכפר הגלובלי – גרסת ח"כ שלמה מולה
הצעת חוק שהציע ח"כ מולה קוראת לביהמ"ש להתחשב בפער התרבותי של מנהגים מקומיים של עולים. הולנדי יוכל להמשיך לעשן סמים?
ח"כ מולה מציע להכניס לחוק העונשין תיקון שייקרא "תיקון- הגנה תרבותית" ולפיו "הורשע אדם אשר היה שייך לקבוצה לאומית- אתנית מסוימת בעבירה מסוג חטא ועוון בגין התנהגות שהייתה מקובלת וראויה בקבוצתו רשאי בית המשפט להתחשב בכך כנסיבה מקלה בקביעת העונש".
בהצעת החוק שהניח היום על שולחן הכנסת מציין מולה כי בספרות המשפטית ובפסיקה בחו"ל המושג הגנה תרבותית הוא כינוי להכרה במנהגים חברתיים או תרבותיים של קבוצת מיעוטים ותתי תרבויות מרקעים אתניים דתיים ותרבותיים שונים בחברה נתונה כמקנים הגנה חלקית או מלאה מפני אחריות פלילית.
"בתאילנד מקובל באזורים הכפריים לצוד בעלי חיים ולאכול אותם", אמר ח"כ מולה. "לפי חוק צער בעלי חיים בארץ פועל מתאילנד שצד לתומו חתול ואכל אותו יכול לקבל עד שלוש שנות מאסר, האם זה צודק? לדעתי לא". לדבריו, "על בית המשפט להתחשב בנורמות התרבותיות המקובלות במקום מוצאו של אותו אדם". הוא מציין עוד שורה של דוגמאות שבהן ניתן יהיה להתחשב במנהגי המקור של הנאשם.
"בבריטניה מותר לצבוט ילד צביטה קטנה וישנם עדיין מוסדות חינוך שבהם נותנים מכות בסרגל ואצלנו זה נחשב לעבירה, הוסיף מולה. "על פי הצעת החוק שלי בית משפט בשלב הטיעונים לעונש יצטרך להתחשב ברקע התרבותי של הנאשם ועל פי התיקון שלי לשופט יהיה שיקול דעת בעניין זה". כמו כן, הוא הדגיש כי חובת ההוכחה על כך שמדובר בנוהג מקובל בסביבה התרבותית שבה גדל הנאשם תחול עליו.
ח"כ מולה ציין דוגמה למנהג התקף עד עצם היום הזה בארץ הולדתו אתיופיה. "באתיופיה מותר לגבר לשאת לאישה נערה כבר בגיל 12,
ח"כ מולה אף הרחיק לכת והביא לדוגמה מקרים של שימוש בסמים או עיסוק בזנות: "בהולנד כולנו יודעים שהשימוש בסמים הוא מקובל", פירט. "אם עולה מהולנד נתפס בחדרו או בביתו בארץ כשהוא מעשן סם לצריכה עצמית כפי שנהג מאז ומתמיד בהולנד, אני לא רואה מקום להעמידו לדין, בוודאי שיש להתחשב ברקע התרבותי ממנו הגיע".
לדבריו, הדברים תקפים גם לגבי מדינה כמו צרפת שבה הזנות היא חוקית. "אם מגיעה לארץ בחורה כתיירת או כעולה חדשה שעסקה בזנות בצרפת והיא ממשיכה לעשות זאת גם בארץ והיא מועמדת לדין על כך השופט יהיה חייב להתחשב בה".
מולה הוסיף כי "ישראל כמדינה קולטת עליה מקבוצות ותרבויות שונות אינה יכולה להתעלם מסוגיה זו ועל כן על המחוקק להתייחס בהקדם לסוגיית ההגנה התרבותית שתופעל בכל מקרה ומקרה רק לאחר בדיקה קפדנית לגופו של עניין".
לדבריו, "הפתרון לא יימצא על ידי הסתמכות גורפת על הרעיון של ההגנה התרבותית, אך גם לא על ידי קבלתו המוחלטת ועל כן בעולם שבו מדברים על רב תרבותיות יש מקום לשלב הגנה תרבותית במסגרת המשפט הפלילי".