קריאה לרפורמה במשרד להגנת הסביבה
לקראת הדיונים על תקציב 2009 במסגרת שינוי בסדר העדיפויות הלאומי דורשת ועדת הפנים דורשת מראש הממשלה וממשרד האוצר להכיר בחשיבות המשרד להגנת הסביבה ולתקצב אותו בהתאם
''דרושה רפורמה במשרד להגנת הסביבה", סיכם יו''ר הוועדה ח''כ פינס את המצב הנוכחי המביך. ''כמתחייב מתפקידו, על המשרד להגנת הסביבה להיות משודרג, מודרני ואיכותי. על האוצר לזכור שלפעמים על חיסכון משלמים מחיר גדול וריבית".

הישיבה נערכה לקראת הדיונים על תקציב 2009 במסגרת שינוי בסדר העדיפויות הלאומי. "אני רוצה לקוות שבשנה הבאה נראה חזון סביבתי מצד הממשלה ושראש הממשלה הבא יראה בהגנה על הסביבה נושא מכריע'', המשיך פינס בתוספת עקיצה פוליטית.
''ההסתכלות דרך החור של הגרוש היא אנכרוניסטית'', אמר ח''כ חנין והציע, כפתרון, לאחד את ארבעת הקרנות הייעודיות של המשרד להגנת הסביבה לקרן סביבתית אחת. ח''כ פינס הציע למנות ועדה ציבורית לרפורמה במבנה המשרד ובנהלי העבודה.
עמותת אדם טבע ודין הגישה את ממצאי ניתוח תקציב המשרד להגנת הסביבה שערכה, לפיהם הוא סובל משני כשלים עיקריים, אך משמעותיים וחיוניים: תקציב בעייתי ומצבת כוח אדם נמוכה.
הבסיס התקציבי של המשרד נמוך, כשמדי שנה מתווספת אליו תוספות שונות וגבוהות. הבעיה טמונה בעובדה, שהוא מקבל אותן רק בתחילת המחצית השנייה של השנה (בכל שנה) - מה שגורם לחוסר וודאות שאינו מאפשר בנייה מסודרת של תקציב העבודה ותכנון לטווח ארוך.
אף לא אחד ממשרדי הממשלה מנצל את תקציבו במלואו והמשרד להגנת הסביבה מככב באופן בולט בראש "מעוטי היכולת" בניצול התקציבי. הסיבה לכך נעוצה בדיוק באותו נוהל התוספות
הבעיה הנוספת היא מצבת כוח אדם שאינה מספקת בכדי להגיע למימוש פרויקטים ולניצול התקציב.
כוח האדם במשרד להגנת הסביבה מונה 517 איש, כאשר כמעט כל המשרות מאוישות. השר עזרא הסכים עם הקביעה בישיבה הבוקר ואמר, שאחד ההישגים הגדולים של משרדו השנה, היה קבלת עשרים עובדים נוספים.
בסופו של דבר, בכל שנה וגובר היקף התוספות הבלתי צפויות לתקציב המשרד ואחוז הביצוע הולך ויורד וזאת משום שהבסיס התקציבי הולך ופוחת. כך, שמצבת כוח אדם נמוכה, תיקצוב בלתי יציב ובלתי ניתן לחיזוי פוגעים באופן קטלני בתפקיד החשוב אותו אמור למלא המשרד להגנת הסביבה.
מנכ''ל אדם טבע ודין, ציפי איסר-איציק, שנכחה היום בדיון אמרה: "אי אפשר לנהל ככה משרד ממשלתי, אולי בסטה בשוק. הגיע הזמן לשנות את שיטת התקצוב ועל האוצר להתחיל לעשות ולא לדבר''.
בסיכום דוח העמותה מוצג ההסבר המדויק מדוע ''זה הזמן לשנות את השיטה'':
''בעידן בו הבעיות הסביבתיות הופכות להיות בחזית הפעילות העולמית (משבר האנרגיה, משבר המים וההתחממות הגלובאלית) יש צורך חשוב לחזק את האמצעים המוקצים להגנת הסביבה'', מזכירים באדם, טבע ודין - בפעם המי יודע כמה.
''בפני מדינת ישראל עומדים כיום אתגרים חשובים הדורשים התייחסות תקציבית נאותה כמו יישום חוק אויר נקי, החוק לשיקום קרקעות מזוהמות והצטרפות למאמץ העולמי להפחתת פליטות גזי חממה.
אלה דורשים ניהול תקציב רב-שנתי מוקפד ומורכב.
''במסגרת מאמצי ישראל להצטרף לארגון ה- OECD היא תהיה חייבת להתאים עצמה לדרישות הארגון בנושאי סביבה רבים. מילים "ירוקות" רבות מחממות את מסדרונות השלטון בימים אלו, אולם בלא גיבוי פיננסי (הבא לידי ביטוי בעיקר בתקציב המשרד) לא ניתן יהיה לנצח במערכה זו.
''מלבד הפגיעה האנושה ביכולת התפקוד של המשרד להגנת הסביבה שיטת תקצוב זו פותח פתח לאי תקינות מינהלית, בלשון המעטה, ומקומה לא יכירנה בקרב משפחת המדינות המתוקנות''.