משרד התשתיות: אסור למשק החשמל הישראלי להתבסס ברובו על גז טבעי
אם לא תקום תחנת הכוח הפחמית בשנת 2030 ישענו 75% ממשק החשמל הישראלי על גז טבעי. במשרד התשתיות סבורים שזוהי סכנה אסטרטגית בתחום האנרגיה
מסמך פנימי מנומק לגבי חשיבות הקמת התחנה, שנוסח במשרד לתשתיות לאומיות הגיע לידי nrg מעריב.
''המשמעות של אי אישור הקמת התחנה במועד הקרוב ביותר היא הרת גורל עבור משק האנרגיה בפרט והמשק הישראלי בכלל'', פותחים מנסחי המכתב. ''ההשלכות יבואו לידי ביטוי בטוח הזמן המיידי, הבינוני והארוך במישור הכלכלי, הבריאותי והאסטרטגי כאחד''.

במשרד התשתיות מבינים שייצור חשמל בתחנות פחמיות הוא הליך מזהם, אשר ''מאיץ את תהליך ההתחממות הגלובלית המאיים על האנושות כולה''. אבל, לבסס את רוב רובו של המשק הישראלי על גז טבעי יהיה, לטענתם ''תרחיש חריג ובלתי סביר, שיעמיד את ישראל בסכנה אסטרטגית בתחום האנרגיה''.
כיום מבוסס משק החשמל הישראלי על כ- 70% פחם, 20% גז טבעי ו- 10% דלק נוזלי. אם יקום ויתממש פרויקט D, חוזים כי בשנת 2015 כ- 45% מהמשק יהיה מבוסס על גז טבעי – ''כמות נכבדה אך סבירה בנסיבות.
''במידה ופרויקט D מוקם וזהו הפרויקט הפחמי האחרון שיוקם, אזי בשנת 2020 המשק יתבסס על 52% גז טבעי ובשנת 2030 על 67% גז טבעי''.
אם לא תאושר הקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון ''אזי מדינת ישראל תתבסס בשנת 2013 על 53% גז טבעי, בשנת 2020 על 62% ואילו בשנת 2030 על 75%! גז טבעי''. כאמור, מצב שבמשרד לתשתיות לאומיות לא מוכנים לסבול.
החישוב הנ''ל אינו לוקח בחשבון כניסה של אנרגיות מתחדשות ויישום תוכנית ההתייעלות אנרגטית – אותה יציג המשרד בפני הממשלה בחודש הקרוב. במידה ומחשבים שימוש באנרגיות מתחלפות בשיעור של 10% לפחות וריסון הביקושים על ידי התייעלות אנרגטית, ''עשויה התלות בגז הטבעי לפחות, אם כי לא בשיעור המספק'' את אנשי המשרד.
על תוכנית ההתייעלות שוקדים במשרד מזה זמן רב ומבטיחים כי תופעל מרגע אישורה, אך הם לא מאמינים כי בכוחה לפתור את צרכי המשק:
''גם אם תיושם במלואה, לא תוכל למנוע לצערנו את הקמת תחנת הכוח הפחמית D'', אומרים מומחי המשרד ומוסיפים אבל גדול: ''עם זאת, במידה וכלל משרדי הממשלה יירתמו לנושא, ייתכן ותכנית זו תוכל לדחות בזמן מה את הקמתן של תחנות הכוח הפחמיות הבאות".
''מעטות המדינות בעולם המבססות את משק האנרגיה שלהם בצורה אבסולוטית על גז טבעי'', טוענים מנסחי המכתב ומבהירים:
''מדיניות משרד התשתיות הלאומיות היא לבסס את משק האנרגיה על כמות שלא תפחת מ-50% פחם, דבר שעולה בקנה אחד עם מדיניות של מדינות רבות בעולם הבוחרות לבסס את עיקר ייצור החשמל שלהם על אחד משלושה גורמים: פחם, גרעין ומים.
''תחנת כוח גרעינית לפי שעה אינה מקודמת בישראל ולצערנו אין במדינה משאבי טבע המאפשרים ייצור חשמל באמצעות תחנות הידרו-אלקטריות. לפיכך נותר בידנו לפי שעה הפחם בלבד.
''...הקושי הרב בהבטחת מקורות גז טבעי מורגש בימים אלה ממש, כאשר אנו יודעים מה הדרישות של המצרים ואף אחד לא יכול להבטיח שמקרים כאלו לא ישנו בעתיד''.
לפיכך, נדרש משרד התשתיות הלאומיות לפעול במספר מישורים במקביל ואלה הם:
הדבר החשוב ביותר הוא ''להביא לאישור הקמת
במקביל על המשרד ''לקדם ביתר שאת את קידום התחנה הגרעינית בשבטה היכולה לספק כ-1,600 מגהוואט. קידום הזמינות הכרחי, שכן לצורך השלמת ההקמה ידרשו בין 8 ל-10 שנים מיום קבלת ההחלטה.
''בנוסף, הצורך הברור של המשק כבר היום 'בתחנת בסיס' נוספת לקראת סוף העשור הבא, בין אם בפחם ובין אם גרעין''.
פעולה שלישית שדורש המשרד לקיים היא ''להאיץ את תהליך הבטחת מקורות הגז הטבעי – פרויקט מסדרון התשתיות ו-LNG שכן לפי שעה לא ברור עתיד המו"מ עם BG וכן שדה תמר, וכל עליה בתלות בגז הטבעי תדרוש כמויות גדולות יותר, כך שלא מן הנמנע שלמשק ידרשו בעשור הבא שני הפרויקטים גם יחד''.
בנוסף להקמת תחנת כוח גרעינית, ''תחנת בסיס'' פחמית או גרעינית קידום הבטחת מקורות הגז הטבעי, יפעלו במשרד גם להשלמת תוכנית ההתייעלות האנרגטית ולקידום אנרגיות מתחדשות.