גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


"אל תשליכני לעת זיקנה ככלות כוחי"

עו"ד יעל גיל קוראת לתקן המצב בחוק שבו נשים נשואות כדת מופלות לרעה לעומת ידועות בציבור ומי שנישאו בנישואים אזרחיים

עו''ד יעל גיל | 22/6/2008 13:47 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
גבר נשוי חייב במזונות אשתו כל עוד בני הזוג נשואים כדת משה וישראל. כשבני הזוג מתגרשים או אף כשפוסק בית הדין הרבני כי האשה מוכרחה לקבל גט, פוסקת חובתו של הגבר בתשלום המזונות לאשתו. היום מקובל מבעבר כי נשים עובדות ומפרנסות את המשפחה. יחד עם זאת, עד היום לא הושג שוויון תעסוקתי בין המינים, ולרוב הבעל הוא המפרנס העיקרי ומשכורתה של האשה, לעתים מזומנות, נמוכה משלו.

נשים מבוגרות שלא למדו מקצוע, או שלמדו אך נשארו בבית וגידלו את הילדים בעוד שהבעל פיתח קריירה והיה עסוק בפרנסת המשפחה, אינן מסוגלות כלל לפרנס את עצמן. במידה שהן מבקשות להתגרש בגיל מבוגר, הן עלולות למצוא את עצמן מול שוקת שבורה ובמצב כלכלי בלתי אפשרי.

הסיבה לכך היא שבמדינת ישראל, אשה שנישאה לבעלה כדת משה וישראל לא תקבל מזונות אשה לאחר הגירושין. נשים אלה עלולות להעדיף להישאר נשואות עד יום מותן גם אם הן סובלות מאלימות, מבגידות או מהתנכלות כלשהי מצד הבעל, פן לא יוכלו להתקיים לבדן.

לעומת נשים אשר נישאו כדת משה וישראל, שפר עליהן גורלן של נשים שהנן ידועות בציבור או שנישאו בנישואין אזרחיים.
"לא נפגשו בתאונת דרכים"

בשנת 2001 דן בהרחבה בנושא המזונות נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרון ברק, בפסיקה ב"פרשת פלונית" שנגעה לבני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים. בשונה מנשים אשר נישאו כדת משה וישראל, נקבע כי הן הידועה בציבור והן אשה שנישאה בנישואין אזרחיים יוכלו לקבל מה שקרוי "מזונות שיקומיים". כפי שקבע השופט ברק: "תשלום המזונות 'האזרחיים' יבטיח את רמת חייו של בן הזוג 'החלש' ויאפשרו את שיקומו לאחר הגירושין".

השופט ברק קבע עוד כי "בני הזוג אינם עוברי אורח שתאונת דרכים הפגישה ביניהם. בני הזוג ביקשו לחיות חיים משותפים. דרישות היושר, שיקולי ההגינות ותחושת הצדק של החברה בישראל מובילים למסקנה כי תחול חובה לתשלום מזונות".

ואולם, יחד עם זאת קבע ברק בפסק דינו כי למרות

עקרון השוויון, שהוא עקרון-על במדינת ישראל, למרות חובת תום הלב וכן על אף שאנו מחילים בתחום יחסי הממון והרכוש את הדין האזרחי על דיני המשפחה, הרי שבנושא זה של מזונות אשה אין לגעת. זאת, משום שההלכה היהודית קובעת כי מי שנישאה כדת משה וישראל, לא תוכל לקבל מזונות אשה לאחר הגירושין, גם אם הדבר אומר, כי תסבול חרפת רעב.

מכאן עולה כי קיים חוסר סבירות קיצוני ביחס שבין מעמדה של האשה הנשואה כדת משה וישראל מול מעמדה של האשה אשר נישאה בנישואין אזרחיים או האשה הידועה בציבור. לגבי מזונותיהם של שתי האחרונות, מכתיבות הקידמה והנאורות את פירוש החוק בישראל, ואילו האשה הנשואה כדת עלולה למצוא עצמה כבולה לבעל בלי יכולת להתגרש, משל הייתה שבויה בכלא כל חייה.

ומי מסתדרות? העשירות

אמנם ניתן לומר, כי במידה שבית הדין הרבני מאלץ את האשה להתגרש בהתאם לרצון בעלה, תוכל בעייתה לבוא על פתרונה אם לבני הזוג יש רכוש רב - ואז ניתן לחלק אותו בין הצדדים ולסייע לה לאשה להתקיים גם לאחר הגירושין.

לעיתים ניתן גם לתבוע מוניטין אישי ונכסי קריירה. השופטת שטופמן קבעה בשעתה כי האשה הינה הבעלים של מחצית מהרכוש השייך לבעל. היא אף קבעה כי האשה תקבל פיצוי לכל ימי חייה בסך 4,500 שקל בגין "המוניטין האישי" של הבעל, כלומר בגין נכסי הקריירה שלו.

אך לא רבים משתייכים לעשירונים העליונים באוכלוסיה, או עוסקים באופן רווחי במקצועות החופשיים. נשים רבות במדינת ישראל עומדות בפני הדילמות שהועלו כאן, ונאלצות לחיות את חייהן מתוך חוסר יכולת לעשות מעשה ולשקמם. נשאלת השאלה, לאור החוק הברור במדינת ישראל, האם לבעיה זו יש פתרון?

מעתה אִמרו "מזונות משקמים"

ניתן לטעמי, להשליך לענייננו מן האמור בפסק דינה של כבוד השופטת בן עמי, בחלק העוסק במזונות ילדים. בפסק הדין קבעה השופטת כי יש להחיל עקרונות של שוויון ויושר על דיני מזונות הילדים, כדי להגיע לפסק דין ראוי בהתאם לדרך שהתוותה: "דרך ראויה (...) הינה החלת דיני היושר במשפט העברי, המצויים ברמה נורמטיבית גבוהה יותר מדיני המזונות ויש בהם כדי להוות מכשיר לתיקון עיוותים במקרים החריגים, שבהם דיני המזונות המסורתיים אינם נותנים מענה ראוי", כתבה השופטת. "מקורם של דיני היושר במשפט העברי, בהוראת 'ועשית הישר והטוב'".

פתרון נוסף וראוי לטעמי עולה מפסק הדין של השופט ברק. כאשר השופט קובע כי לא מדובר במזונות אשה אלא ב"מזונות משקמים", אשר יש להחילם על שני בני הזוג בהתאם לעקרונות השוויון, הצדק ותום הלב, אין כל סיבה שלא להחילם צד בצד, עם מזונות האשה החלים על פי הדין העברי, אשר אותם אין לבטל.

מדינת ישראל, המבססת את פסקי דינה על עקרונות נעלים אלו, חייבת לתת את הדעת על בעיה זו ולשקוד על פתרונה באמצעות פסיקה המושתתת על עקרונות דומים, גם בהתייחס לנשים הנשואות כדת משה וישראל.

מן הראוי לקבוע כי במקרים מסוימים, גם אשה נשואה כדת תקבל מזונות משקמים לאחר הגירושין. שהרי, לא סביר כי כוונת חכמי התורה היתה כה מנוגדת לכוונת הפסוק המפורסם אשר נכתב בתהילים ע"א, לאמור: "אל תשליכני לעת זקנה ככלות כוחי אל תעזבני".

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי, ועוסקת בקידום החקיקה בתחום זה

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים