ההחלטה על הקמת התחנה הפחמית לא סופית ופתוחה להערות הציבור
שבועיים לאחר שהועדה לתשתיות לאומיות אישרה להקים תחנת כוח נוספת באשקלון נערך דיון בנושא, במהלכו הפתיע נציג משרד הפנים שאמר שההחלטה אינה סופית וכי היא פתוחה להערות וביקורת הציבור. בנוסף הוגש היום בגצ נגד הקמת התחנה

"איך ההחלטה עולה בקנה אחד עם הפחתת פליטות גזי החממה?", תמה בפתח הישיבה יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר פינס (עבודה). לדבריו הצטרף ח"כ דב חנין (חד"ש), שקבע כי "גם בנושא זה ממשלת ישראל מתנהלת כאילו היא נמצאת על כוכב אחר".
"בטווח הקצר - ההחלטה מתעלמת מהסיכונים הבריאותיים והסביבתיים הקשים שהוצגו על ידי משרדי הבריאות והגנת הסביבה", אמר ח"כ חנין. "בטווח הארוך – ההחלטה סותרת את המדיניות העולמית המתגבשת להפחתת הפליטה של גזי החממה. חמור במיוחד שבמקביל להקמת התחנה הפחמית, הממשלה ממשיכה לגרור רגליים בכל הנוגע לחסכון באנרגיה ולפיתוח מקורות אנרגיה מתחדשת".
מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, הפתיע כאשר אמר לחברי הוועדה במהלך הדיון כי ההחלטה על הקמת התחנה אינה סופית, זאת מכיוון שמדובר היה בהחלטה לקדם את התוכנית שתיפתח עתה להשגות הציבור. "כל אדם בעל עניין מוזמן לפנות אלינו ולהגיש תוך 60 יום את השגותיו, חוקר שימונה לבחינת ההשגות יגיש את המלצותיו ומשם נמשיך ונחליט על עתיד התוכנית", אמר.
"זוהי בשורה ושעת מבחן לציבור", אמר בתגובה ח"כ פינס. "כאן המקום להפגין את עמדת התושבים האמיתית כלפי המיזם השנוי במחלוקת". יצוין כי ראש עיריית אשקלון, רוני מהצרי, גילה פסימיות ואמר כי "כל התהליך הוא משחק מכור מראש והלחץ של חברת החשמל הוא שהכריע".
במהלך הדיון הביעו נציגי המשרד להגנת הסביבה הסתייגויות קשות מההחלטה, תוך שקבעו כי שיקולים רבים והכרחיים לא נלקחו בחשבון בעת שהוחלט לאשר את הקמת התחנה. כך, בין השאר, לא התייחסו לעלויות הגבוהות למשק כתוצאה משימוש בפחם ופליטת CO2.
ד"ר מיכאל גדלביץ' מלשכת משרד הבריאות באשקלון חזר על טענת משרדו, לפיה הקמת התחנה תביא לעלייה בזיהום האוויר. "יש קשר ישיר בין זיהום אוויר על ידי תחנות כח פחמיות לפגיעה בבריאות האוכלוסייה", אמר בדיון. הוא התייחס למחקר של בית החולים ברזילי הקובע כי "לפי התרחיש המינימלי, צפויה עלייה של 5%-10% בפניות למרפאות עקב מחלות לב ונשימה באיזור".
אולם הביקורת הנוקבת לא הפריעה לנציגי משרד התשתיות וחברת החשמל התומכים בהקמת תחנת הכח, ושהמשיכו לגבות את עמדתם בתואנה כי רק הקמת תחנה פחמית תאפשר לפתור את המשבר הצפוי במשק החשמל.
לטענת דוד אלמקייס, מנהל אגף התכנון בחברת החשמל, בכל העולם ממשיכים להקים תחנות פחמיות, במקביל
לדברי פרופ' אורי דיין, מומחה למטאורולוגיה, בעשור האחרון חלה בישראל עליה של 150% בצריכת החשמל הפרטית, לצד עליה של 40% בלבד בגידול באוכלוסייה. "משרד התשתיות נרדם בשמירה", אמר בתגובה ח"כ פינס. "אנו היחידים מבין המדינות המפותחות שנמצאים במגמת עלייה של פליטות גזי חממה ומתנהגים כאילו היינו סין או הודו ורק גילינו את הקדמה. יש לי ביקורת חריפה מאוד על היעדר האיזונים והשקיפות בוות"ל".
"אני חרדה ממקבלי ההחלטות", קבעה ח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו). לדבריה, העובדה שמשק חשמל עומד בפני קריסה מלמדת על הצורך לחסוך באנרגיה, אך דווקא הממשלה ומשרד התשתיות בפרט מתנגדים לכל הצעות החוק שמעודדות חיסכון באנרגיה.
בסוף הדיון נמתחה ביקורת על התנהלות משרד התשתיות וח"כ פינס הודיע כי בכוונתו לעקוב אחר הנושא ולקיים דיון נוסף בעניין במהלך החודשים הקרובים. חברי הוועדה קבעו כי יש מקום לשנות את הרכב הוות"ל, כך שיינתן משקל להיבטי הבריאות, השלטון המקומי והאקדמיה, וכי בוועדה תגובש הצעת חוק בנושא לאחר שייבחן לעומק. עוד קראו חברי הוועדה לחברת החשמל להתחיל בהקדם תהליך של שדרוג תחנות הכוח הקיימות.
גם הארגונים הירוקים משנסים מותניים ויוצאים למערכה נוספת נגד הקמת התחנה. כבר ביום ד' האחרון הגישה מפלגת הירוקים עתירה לבג"ץ למתן צו על תנאי נגד החלטת הוות"ל וצו ביניים להימנע מקידום ההחלטה עד למתן פסק דין בעתירה.
במהלך הדיון קבעה הדס שכנאי, מזכ"ל המפלגה, כי אין לקדם כל דיון בנושא התחנה עד שבג"ץ יכריע בעניין העתירה. "לא יעלה על הדעת שההשלכות הבריאותית והסביבתיות לא יילקחו בחשבון ולא תהיה התייחסות לחוות הדעת של משרדי הבריאות ואיכות הסביבה", אמרה.
פאר ויסנר, יו"ר המפלגה, הוסיף כי "לא יעלה על הדעת שבשעה שמשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מתנגדים להקמתה של התחנה, משרדי ממשלה אחרים ישימו פס על חוות דעתם בשל אינטרסים לא עניינים ויפקירו את בריאותם של אלפי אזרחים".
גם הארגונים אדם טבע ודין ומגמה ירוקה עתרו היום לבג"ץ נגד ההחלטה לאשר את הקמת התחנה. העמותות תוקפות את הליך האישור בוות"ל שלא נתן משקל ראוי להשלכות שיש להקמת התחנה על זיהום האוויר, פליטה של גזי חממה והיבטים סביבתיים ובריאותיים נוספים, כל זאת בניגוד להחלטת ממשלה ובית המשפט העליון.
גיל יעקב, מנכ"ל מגמה ירוקה, מסר כי "החלטת הוות"ל להקים את התחנה הפחמית המזהמת הינה החלטה שגויה, שעלותה יקרה והיא עלולה לפגוע בחייהם ובריאותם של המוני אנשים. אנו פונים לבית המשפט בבקשה שידרוש מהמדינה וממשרד התשתיות לקדם את כל החלופות האפשריות והבלתי מזהמות הכוללות חסכון, ניהול ביקושים ושימוש באנרגיות מתחדשות, ויעצור את בניית התחנה עד אשר יקודמו במלואם פתרונות אלו".
לדברי עו"ד ציפי-איסר איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, החלטת הוות"ל מתבססת על חוות דעת סביבתית לקויה, שאינה לוקחת בחשבון את כל ההשלכות הסביבתיות החמורות שבהקמת התחנה. "אישור הקמת התחנה נעשה תוך התעלמות מוחלטת מפסיקת בג"ץ והחלטת ממשלה מיום ה-29/12/2002, שאמרו במפורש כי יש להתחשב בכל ההיבטים הסביבתיים בפרויקט זה ולבדוק חלופות שונות, כולל חלופת האפס – אי ביצוע הפרויקט".
היא הוסיפה כי "במקום, בחרה הוועדה להתייחס לחוות דעת סביבתית חלקית ואף להתעלם מהתנגדות של שלושה שרים בכירים בממשלה להקמת התחנה – שר הפנים, השר להגנת הסביבה ושר הבריאות, שנציגו בוות"ל אף התריע מפורשות בפני חבריה על ההשלכות הבריאותיות הקשות לתושבי אשקלון והסביבה".
עו"ד איסר-איציק קבעה כי ראוי היה שממשלת ישראל תקיים דיון בו תושמענה העמדות השונות ותישקלנה בטרם ינהל מוסד התכנון את הליכי התכנון בעניין. "הקלות הבלתי נסבלת שבה התקבלה ההחלטה בוות"ל מחייבת שידוד מערכות בכל הנוגע לתהליך קבלת החלטות בענין", אמרה.
"אנו פונים לבג"ץ במטרה להחליט על בטלות החלטתה של הוות"ל להעביר את תוכנית תחנת הכח להשגות של הוועדות המחוזיות, להורות לממשלה לקיים דיון בו ילובנו עמדות השרים המתנגדים ותיערך בחינת חלופות אמיתית, ועד להכרעה בעתירה לעצור כל התקדמות בשטח".