גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


במגזר הערבי רוצים זרם חינוך עצמאי

לראשי המגזר הערבי נמאס מכך שאין להם כל שליטה על התכנים שילדיהם לומדים בביה"ס והם דורשים להחליט בעצמם מה ללמד בכיתות

איתמר ענברי | 10/7/2008 12:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מנהיגי הציבור הערבי דורשים הכרה בחינוך הערבי כזרם נפרד, בדומה לזרמים החרדי והממלכתי דתי. הם רוצים לעשות זאת באמצעות הקמת מינהל חינוך ערבי במסגרת משרד החינוך שיאפשר לעצב מחדש את מערכת החינוך הערבית ולקבוע את תכניה.

את היוזמה להקים מינהל חינוך ערבי ולהכיר במערכת החינוך הערבית כזרם עצמאי גיבשה ועדת המעקב העליונה לענייני החינוך הערבי, הכפופה לוועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית, שבראשה עומד נביה אבו-סאלח.

"המצב כפי שהוא כיום בחינוך הערבי אינו יכול להימשך כי זה מתכון לכישלון ולהעמקת הניכור של הדורות הערביים הצעירים", אומר אבו-סאלח, "יש כאן יוזמה של הציבור הערבי ואני מקווה שמשרד החינוך לא יפנה לה עורף".

במסגרת היוזמה, מקימה בימים אלו ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי מועצה פדגוגית, שתניח את היסודות להקמתו של מינהל החינוך הערבי. בראש צוות ההקמה של המועצה הפדגוגית עומד ד"ר איימן אגבאריה, מרצה לחינוך באוניברסיטת חיפה ובמכללת בית ברל ויועץ חינוכי למרכז המחקרים דראסאת.

"הדרישה לזרם היא בראש ובראשונה להכיר בחינוך הערבי בחוק", הוא אומר. "היום, לחינוך הערבי אין מסגרת משפטית ואנחנו רוצים להסדיר את מעמד החינוך הערבי בחוק, כך שהוא יקבל הכרה כזרם כמו החינוך הממלכתי דתי".
לא אקט של בדלנות

ד"ר אגבאריה מודע לקולות שעלולים להישמע לפיהם מתן עצמאות לחינוך הערבי ומתן שליטה על התכנים הנלמדים בבתי הספר הערביים יתנו "אור ירוק" להסתה נגד המדינה, אך דוחה אותם. "זה לא אקט של בידוד אלא של ייחוד", הוא אומר. "זה לא אקט של בדלנות, אלא של השתלבות ואנחנו תובעים מהמדינה לתקצב את המועצה, להכיר בה כגוף על פי חוק שיוכל לתת תו תקן לתוכניות הפדגוגיות הקיימות ולהציע אלטרנטיבות".

כשד"ר אגבאריה מדבר על אלטרנטיבות לתוכניות הלימוד הנלמדות כיום בבתי הספר הערביים הוא מדבר על שינוי בתוכניות הלימוד בתחומים כמו היסטוריה, ספרות ולשון ערבית.

"אנחנו

רוצים להיות שותפים לניהול מערכות החינוך של בנינו והטיפול בסיפור ההיסטורי יהיה משמעותי", הוא מבטיח. "הוא יציג באופן ביקורתי לא רק את הגרסה הציונית אלא גם את זו הפלסטינית, זה לא אומר שיהיה נרטיב פלסטיני אחד ויחיד".

אגבאריה נותן כדוגמה את לימודי ההיסטוריה: "נרצה למשל להתייחס לחברה הפלסטינית שהתקיימה לפני קום המדינה והטיפול הנוכחי בסוגיה הוא לא מעמיק ולא מספק", הוא אומר. "בתחום של ספרות, שמעתי ששרת החינוך יולי תמיר מדברת על הרצון שלה לקרב את התלמיד הממוצע ל'ארון הספרים' היהודי, אבל מי יחליט על 'ארון הספרים' הערבי?".

אין השפעה על משרד החינוך

לדבריו, במקצוע הספרות יש ללמד גם ספרות עברית אבל לא רק סופרים כמו ביאליק טשרניחובסקי או אחד העם. "ההיכרות של התלמיד הערבי עם התרבות הישראלית צריכה להיות עם התרבות הישראלית העכשווית ועם יוצרים כמו יהושע סובול וחנוך לוין", הוסיף.

מי ששותף לחזונו של ד"ר אגבאריה הוא יו"ר מרכז המחקרים דראסאת, ד"ר יוסף ג'בארין, מרצה למשפטים באוניברסיטאות חיפה ותל אביב. "לאנשי חינוך ערבים אין כמעט השפעה על מערכת החינוך והדברים פשוט מוכתבים מלמעלה על ידי משרד החינוך", קובע ג'בארין.

"הדבר הזה נוגד כל רעיון דמוקרטי של שיתוף קבוצת מיעוט בקביעת תכני החינוך שלה ובקביעת הזהות שהיא תטפח במערכת ואת הערכים שהיא תעביר לדור הצעיר". הוא ציין עוד כי "זה חלק מזכותה לניהול עצמי אבל גם זכותה להתפתחות של תרבות חופשית".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים