בתפקיד 'הבעייתי': השר פרידמן
הפרדת תפקיד היועמ"ש חיונית – אך כל הצעת חוק שיעלה השר פרידמן תתפרש מיידית כמאבק בעליון ובמערכת החוק
ההתנפלות עלי הייתה מיידית. האשימו אותי בניצול ציני של הידע הרפואי שלי בשירות האידיאולוגיה הקיצונית שלי. אתה אומר כך בגלל ההתנתקות, אמרו לי. והבנתי שמרגע שפוליטיקאי מתויג, ממש לא משנה מה יאמר – הכל משויך אוטומטית לתג הפוליטי אותו הוא נושא.
כשהוקעתי את השחיתות של אולמרט אמרו שוב שאני מעליל עליו כי הוא תמך בהתנתקות ותומך בנסיגה כוללת גם מיהודה ומהשומרון. לא התייחסו לגופם של דברים אלא לגופו של דובר.
ממש כך מתייחסים לכל מה שאומר שר המשפטים פרידמן. כל הצעת חוק שיעלה תתפרש מיידית כחלק מהמאבק שלו בבית המשפט העליון וברשויות אכיפת החוק. כשהעלה שר המשפטים את הצעתו להפריד בין תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הגיבה המקהלה במין ברפלקס מותנה פבלובי: פרידמן, משרתו של אולמרט, בא להחליש את מערכת אכיפת החוק. פרידמן בא לפגוע ביועץ המשפטי לממשלה ממש בשעה שהוא עסוק בכתבי האישום של אולמרט.
דא עקא: לפני כארבעה חודשים הגשתי אני, מי שלא יכול להיות חשוד בתמיכה באולמרט, שגם כשהוקעתי אותו על שחיתות הואשמתי ברדיפה פוליטית, גם אני הקטון הצעתי להפריד בין התפקידים. יומיים לפני שיצא שר המשפטים בהכרזה שכוונתו להגיש הצעת חוק כזו – עלתה לועדת השרים לחקיקה הצעת החוק שלי ברוח זו. הוויכוח בוועדה היה סוער, ובסיומו הוחלט שלא ראוי שנושא נכבד כל כך יעלה כהצעת חוק פרטית וראוי שהממשלה תגיש הצעת חוק ממשלתית בעניין זה.
לפני חודשים מספר ראיתי קטע קצר בטלוויזיה בו נראתה פתיחת ישיבת הממשלה. ראיתי שם את היועץ המשפטי לממשלה, מר מני מזוז, וריחמתי עליו.
זה ממש לא אנושי, חשבתי, לדרוש מאדם שיהיה היועץ המשפטי של החבורה הזו – בשעה שעל שולחנו נערמים תיקי חקירה לגבי
ומי שאומר שעוצמתו של היועץ המשפטי לממשלה ועצמאותו נגזרים דווקא מהיותו גם התובע הכללי ולכן עצמאי לחלוטין בשיקוליו, צריך לזכור כי דווקא בשם אותה עצמאות ועוצמה קבע הנשיא היוצא של בית המשפט העליון, אהרן ברק, כי המלצתו של היועמ"ש מחייבת את שרי הממשלה.
ונניח שיום אחד יטעה היועמ"ש בהמלצתו. כל אדם עלול לטעות. ואחד משרי הממשלה יעשה מעשה בעקבות המלצה שקיבל מהיועץ המשפטי לממשלה – והמעשה יעלה לכדי עבירה פלילית. מי יעמיד אותו אז לדין? היועץ שנתן לו את העצה?
הצורך להפריד בין הייעוץ המשפטי לממשלה לתביעה הכללית אינו צריך להידחות מפני החקירות הפליליות של ראש הממשלה ומקצת משריו. החובה לחזק את עצמאותו המוחלטת של ראש התביעה הכללית היא דחופה, דווקא בשעה שחקירות רבות כל כך חייבות להגיע לידי סיכום מהיר. ומי שחושש מפני פגיעה במעמדו של מני מזוז יכול לקבל את הצורך העקרוני בהפרדה ולהחיל את החוק רק לגבי היועמ"ש הבא ואילך.
אבל כל אלו ה"יודעים" שפרידמן הוא "משרתו" של אולמרט לא שואלים עצמם אפילו האם אכן מלחמתו של פרידמן בבית המשפט העליון משרתת את עניינו של אולמרט או מזיקה לו? האם הניסיון להפריד בין תפקיד היועמ"ש לתביעה הכללית יגרום למזוז לא להגיש כתבי אישום נגד אולמרט? או, לשיטתם, יגרום ל"כנופיית החוק" למהר ולהפיל את אולמרט ש"משרתו" מניף עליהם גרזן? אפילו לשיטת החוששים מפני החלשת מעמדה של מערכת אכיפת החוק, צריך להיות מניע לוגי קוהרנטי לכל הצעדים שעושים "הרעים", "בני החושך". התיוג לא תמיד מסביר הכל.
אני לוחם בשחיתות כי היא סכנה קיומית לישראל. אני תומך בהפרדת תפקידי היועץ המשפטי לממשלה והתובע הכללי כי עצמאותו המוחלטת של התובע הכללי היא כלי הכרחי במלחמה בשחיתות השלטונית. אסור שהמאבק שלי לסילוקו המיידי של אולמרט יגרום לי להתנגד אוטומטית לכל מה שפרידמן תומך בו.