תפתח עלון - מדור הביקורת של עלוני בית הכנסת

על השינויים במצב הרוח של מוטי זפט, שיעור נטילת ידיים בימי בצורת, ומה מתקדם בעלוני השבת בנוגע להסכם מגרון. העלונים המובילים יצאו לחופשה, אבל המעלעל לא נוטש את עמדת השמירה

גדעון דוקוב | 24/8/2008 9:33 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כפי שהתריע מראש, יצא "עולם קטן" לחופשה, ולמרבה ההפתעה ביום רביעי גילינו ש"בראש יהודי" ו"מעייני הישועה", לקחו אף הם פסק זמן קצר. גם בלי מדרג פופולאריות רשמי של עולם העלונים, ברור שהשלושה הללו, או לפחות חלקם, נמצאים גבוה במדד הרייטינג.

לו הייתה נערכת בדיקת רעש בבתי הכנסת, אני מאמין שניתן היה להצביע על עלייה במפלס הרעש, בעקבות היעדרותם המשולבת של השלושה.
עולם קטן
עולם קטן 

 
בפעם הבאה שחלק מהצדיקים שגולשים כאן יזעקו בחרדה על כמות הדפים הנקראים בזמן קריאת התורה, שידמיינו לעצמם את האפשרות הגרועה יותר: שיחות סלון ערות על אקטואליה.

וברוח זו, פנייה לבעלי העלונים שעוד לא נגמלו מההרגל- אנא וותרו על כיתובים בסגנון "נא לא לעיין בשעת התפילה", אם זה המקום בו אתם מציבים את מרכולתכם, אזי, כמאמר המדרש - "מה יעשה הבן ולא יחטא?"
בין שתי נקודות

מוטי זפט במדורו "נקודות למחשבה" בעלון "שבתון" (אותו הוא עורך), מעלה שתי נקודות מעניינות ובעלות דמיון מסוים.

הראשונה עוסקת בכנס שערך ארגון "חברים לרפואה" בבית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק, אליו הוזמן גם הרב יובל שרלו, מראשי ישיבת ההסדר בפ"ת, וחבר בוועדת סל התרופות. לדברי זפט, בבוקר יום הכינוס קיבל הרב שרלו הודעה שלא לבוא לכנס, זאת מכיוון שגורמים חרדים איימו על מארגני הכנס.

הנקודה

השנייה עסקה בערב עיון שאמור היה להיערך בבי"ס שדה כפר עציון, ובוטל בעקבות איומים מצד גורמי ימין קיצוניים שגילו כי האלוף גרשון הכהן, מי שפיקד על גירוש יהודי גוש קטיף, נכלל בין המרצים בערב.

זפט אמנם מסתייג משתי התופעות, אלא שאת הראשונה הוא מכנה "דוגמא אקטואלית לשנאת חינם מקוממת מבית היוצר החרדי של ק"ק בני ברק", ובשנייה הביטוי החריף ביותר שניתן למצוא הוא "נסיונות לא דמוקרטיים".

טיפ-טיפה

כמה עמודים קודם, באותו עלון, כותב הרב שרלו על משבר המים. "ההלכה מחייבת לעשות דברים רבים כדי למנוע אפילו ספק קטן של פיקוח נפש, וכאן מדובר על פיקוח נפש לאומי", כותב הרב שרלו על חשיבות החיסכון היום-יומי במים שמוטל על האדם הבודד, ואף טוען  ש"קשה שלא לראות בכך הלכות של ממש".

אז הנה הצעה ראשונה מה"מעלעל" המיוחדת לרבני הציבור הדתי - אמרו לציבור כי מבחינת ההלכה לנטילת ידיים מספיק שיעור של "רביעית", ומן הראוי שלא לבזבז כמות רבה יותר של מים.

היה שלום, ותודה

והצצה אחרונה ל"שבתון" - ולפרידה מאיתן פינקלשטיין שכתב לארוך תקופה ארוכה את המדור "בעיניים של חז"ל".

אמנם לא מדובר במדור שמתאים למי שמעלעל, אבל שמעתי כמה פידבקים איכותיים של מי שקראו את פינקלשטיין באופן קבוע.

שבת אחים גם יחד?

כמו בשבוע שעבר, רק "יש"ע שלנו" ו"קוממיות" עוסקים בסיפור מגרון, אלא שהסיפור מקבל תפנית מפתיעה.

לאחר שבשבוע שעבר כינו ב"קוממיות" את ההסכם בין מועצת יש"ע למשרד הביטחון "דרך נלוזה", השבוע כותב הרב זלמן מלמד, מראשי "קוממיות", ש"מועצת יש"ע יכולה לנסות לבוא לידי סיכום עם משרד הביטחון", גם אם הוא עצמו מתנגד בכל תוקף להזזתה של מגרון. 

מעבר לכך, פונה הרב מלמד לשומעי לקחו ומזכיר להם ש"הממשלה היא שרוצה לעקור ואתה צריך לתקוף, ולא את מועצת יש"ע שבנתה את מגרון", וקורא לאנשיו, כמו גם לאנשי מועצת יש"ע, שלא לתקוף זה את זה.

צריך לברך את הרב מלמד על דבריו, ולקוות שלא יקומו מי שפתאום יגידו שגם הרב מלמד "לא מספיק ימני".

מוטב מאוחר

האולימפיאדה כבר על סף סיום, אבל מילה טובה לאביעד ברטוב שמזכיר שמאחורי האירוע היפה הזה מסתתר משטר נוקשה שמחולל לא מעט זוועות - כולל לצורך הקמת מתקני האולימפיאדה.

והעולם שותק.

ונסיים בפרסומות

תחרות קשה היתה השבוע בתחום הפרסומת התמוהה.

החל  בניסיון שמראש ניתן להגדיר את כשלונו - לשווק מכשירים סלולאריים "כשרים", המצריכים וויתור על אופציית ה-SMS.

(מה יעשו כל אותם רווקים/רווקות במהלך כל אותם דייטים כושלים?), ועד פרסומת לעיתון "קול הפנויים" - "מגזין צבעוני חדש לפנויים ופנויות במגזר הדתי", הכולל "מדור היכרויות ענק, כתבות מרתקות, סיפורי היכרויות ועוד".

אך לבסוף הזוכה היא לא אחרת מהפרסומת ל"ספרות המוסר", הספר הבא בסדרת "עם הספר" של "הוצאת ידיעות אחרונות". תודו שלא חלמתם שאי פעם תשמעו ברשתות הספרים הגדולות המלצה על "מסילת ישרים" או "שמירת הלשון" ועוד שלאחריהם יבוא צירוף המילים "ידיעות אחרונות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''יהדות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים