מורי ישראל 2008: מלומדים יותר
נתונים שהוצגו בדיון סגור של משרד החינוך חושפים כי חל שיפור באיכות המורים, אך כי ישנה עוד דרך ארוכה
החדשות הטובות בדוח הן העלייה במספר המורים בעלי תואר אקדמי ראשון

עם זאת, נתונים נוספים שהוצגו בדיון מלמדים כי עדיין ישנה דרך ארוכה להעלאת הקריטריונים לזכאות לתעודת הוראה. ממוצע הפסיכומטרי של בוגרי תחום החינוך באוניברסיטאות הוא ,542 של בעלי תעודת הוראה מאוניברסיטאות הוא ,533 ובעלי תעודות הוראה מהמכללות האקדמיות לחינוך מחזיקים בממוצע של 514 בלבד. בהשוואה לשנים קודמות מדובר אמנם בעלייה הדרגתית, אולם עדיין מדובר ברף נמוך יחסית למקצועות אחרים.
מהנתונים עולה גם כי רק 11.6% מבעלי תעודות ההוראה במגזר היהודי הם בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. במגזר הערבי המצב טוב יותר, ו-23.5% מבעלי התעודה נבחנו בחמש יחידות מתמטיקה.
לעומת זאת, 48% מבעלי תעודות ההוראה במגזר היהודי במסגרות השונות למדו אנגלית בהיקף של חמש יחידות לימוד, לעומת % 20.8בקרב בעלי תעודות הוראה במגזר הערבי. על פי הנתונים, רק כמחצית מהמורים סיימו תעודת בגרות בציון ממוצע גבוה מ-.80
גם גילם של המורים הולך ועולה, מה שמשפיע מצד אחד על הניסיון שלהם, אך מצד שני גם על השחיקה ויכולת העמידה מול הכיתה. כ-38% מהמורים בתיכונים הם בני
הנתונים המדאיגים ביותר שהוצגו בפני בכירי משרד החינוך נוגעים להכשרה המקצועית של המורים בשניים ממקצועות הלימוד הרגישים ביותר במערכת - אנגלית ומתמטיקה. על פי הנתונים, רק 30% מהמורים שמלמדים מתמטיקה בבית הספר היסודי מוכשרים למקצוע.
באנגלית המצב טוב יותר, אך עדין אינו אידיאלי - 68% מהמורים עברו הכשרה מקצועית מתאימה. עם זאת, בחטיבת הביניים מחזיקים 73% מהמורים למתמטיקה ו-80% מהמורים לאנגלית בהכשרה ספציפית.
"ישנה מגמה הולכת ומתעצמת שמחזירה את היוקרה למקצוע ההוראה," אמרה מנכ"לית משרד החינוך שלומית עמיחי. "אנחנו עוסקים בשאלה כיצד לצרף עוד מורים איכותיים למערכת בשני מישורים - הטווח הקרוב ותכנון אסטרטגי לטווח רחוק יותר. ישנם כמה פיילוטים לתוכניות שיצרפו מורים אידיאליסטיים שמעוניינים להצטרף להוראה לא כברירת מחדל, אלא מתוך תפיסה שזה ייעודם ומקומם."
עמיחי התייחסה לסוגיית השכר הנמוך של המורים, ואמרה כי בעקבות הרפורמה, השכר הממוצע היום למורה הוא שכר שיש להעריך אותו. "אם מישהו רוצה לבוא להוראה רק בגלל שכר, אני ממליצה לו לחפש מקום אחר", הוסיפה עמיחי.