מע"צ התעלמה מפגמים במעקות הבטיחות

לפני שנתיים קיבלו במע"צ דיווחים על הליקויים בגדר הבטיחות במקום שבו נהרג בשבוע שעבר תושב הצפון בתאונה, אך כלום לא נעשה

גיל מלמד | 9/2/2009 8:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כבר לפני כשנתיים נודע לאנשי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) על מאות ליקויים בגדרות הבטיחות לאורך כבישי ישראל, אבל רובם לא תוקנו עד היום. ביום שלישי שעבר גרמו כמה מן הליקויים האלה למותו המיותר של תושב הצפון בן 49, כאשר טנדר המאזדה שבו נסע שופד על גדר הבטיחות - אותה גדר שאמורה הייתה להציל את חייו.
 
המכונית לאחר התאונה.
המכונית לאחר התאונה. צילום: כיבוי אש חדרה

במהלך שנת 2006 בוצע סקר ליקויים בגדרות הבטיחות לאורך כבישי ישראל, סקר שהזמינה החברה הלאומית לדרכים. סוקרים מטעם חברות הנדסה פרטיות בחנו את כל גדרות הבטיחות וסימנו את הליקויים שמצאו בהן.

הסקר מצא מאות ליקויים חמורים בגדרות הבטיחות בישראל. הדוח ובו פירוט הליקויים נמסר לידי מע"צ כבר לפני קרוב לשנתיים, אך למרות זאת מע"צ לא תיקנה את הכשלים.

למעריב נודע שלאחר קבלת הסקר תקצבו במע"צ את ביצוע עבודות התיקונים בסך של פחות ממיליון שקל. מע"צ הוציאה את העבודות למכרז, בחרה קבלן מבצע, אולם עד עתה לא העבירה כסף לפרויקט ולכן העבודות לא בוצעו.
הפלטות לא היו תקינות

בין הכשלים המופיעים בדוח נמצא מקבץ של ליקויים בדיוק במקום שבו אירעה התאונה הקטלנית בשבוע שעבר בכביש החוף סמוך לגבעת אולגה, בה איבד את חייו תושב הצפון כאשר הרכב בו נסע נתקע בגדר הבטיחות - שבמקום לבלום את המכה התפרקה וחדרה לרכב.

הדוח מפרט ארבעה ליקויים בגדר הבטיחות במקום בו התרחשה התאונה: "חיזוק ברגים לא מחוזקים. . . פירוק פלטות לא תקניות והחלפתן. . . אספקה והתקנת עמודים חסרים. . . הגבהת מעקות נמוכים".

למעריב נודע שאתמול בלילה יצא קבלן מטעם מע"צ לתקן את כל הליקויים באיזור התאונה. "תפקידה של גדר הבטיחות, הוא לתפוס כלי רכב שעלול לסטות מתחום הכביש ולהוביל אותו בנתיב האטה עד לעצירתו, בלי להטיח אותו בחזרה אל נתיב הנסיעה",

אומר מהנדס הרכב דוד נמרי. 

"בתאונה הזאת נפרדו האלמנטים של גדר הבטיחות זה מזה, ואחד מהם ננעץ לתוך המכונית. זאת דוגמה אופיינית למצב שבו הברגים אינם מחוזקים, או שלא נמצאים בכלל, והאלמנטים יכולים להיפרד זה מזה".

מע"צ: משקיעים תקציבים בגדרות

לדברי קבלן, אשר מבצע עבודות תחזוקה עבור החברה הלאומית לדרכים, תיקון כל הליקויים במקום התאונה אמור היה לעלות למע"צ כ-6,000 שקל.

בדוח שהוגש למע"צ העריכו הסוקרים שתיקון כל הליקויים בכביש החוף ממכמורת ועד למבואות חיפה יעלה כ-1.2 מיליון שקל - סכום זניח ביחס לתקציב המיליארדים של מע"צ.

מדובר מע"צ נמסר בתגובה: "החברה הלאומית לדרכים פועלת לתיקון ליקויים בכבישים ושיפור התשתית הבטיחותית, על פי תוכנית עבודה רב שנתית ובכפוף למגבלות התקציב. בשנת 2008 לא היו בידי החברה מקורות כספיים לתיקון מעקות. בשנת 2009 יושקעו כ-70 מיליון שקל בהקמת מעקות בטיחות, תיקונם ושדרוגם".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים