מדריך הרב פינטו לחיים טובים
עין הרע, כניסה לים, שתיית מים, אכילת שום, הנקה, שינה, שאלות על האמונה בקב"ה. סגולות ועצות לחיים מפיו של הרב יאשיהו פינטו, נסיך השושלת של הבאבא סאלי ומשפחת פינטו
הוא בן 37 בלבד. מצד אמו, נין הבאבא סאלי ונכדו של רבי מאיר אביחצירא. מצד אביו, נצר לשושלת רבני משפחת פינטו. ומצד עצמו, בוגר הישיבה הליטאית "מעלות התורה", שאימץ חלקים נרחבים מהשקפת עולמו הקנאית של הרבי מסאטמר ושקוע בעולמה של החסידות. מחפשי הריגוש הרוחני הרבני המסתובבים בשבילי ארצנו כמחפשי הזהב במערב הפרוע גילו מזמן את הנסיך מצאצאי שתי שושלות המלוכה הרבניות של יהדות מרוקו.
צופי "האח הגדול" התוודעו אליו כשעינב בובליל חזרה והכריזה "נשבעת לך ברב פינטו". אוהדי הכדורגל, כשפורסם שהשחקן חיים רביבו עזב את הארץ בעצתו וכשהמאמן גיא לוי הבהיר שהחליט לאמן בהפועל באר שבע כי כך קבע הרב פינטו. אצולת הממון היהודית בתפוצות, כשקבע את מקומו במנהטן שבניו יורק והחל לשאוב אותם אליו יותר מאשר אל כל דמות רבנית אחרת. והמגזין "פורבס", כשבחר בו במקום הראשון ברשימת הצעירים המשפיעים בישראל.
הרב פינטו נע על הקו אשדוד-ניו יורק. מדי יום רביעי הוא נוחת בישראל, נותן שיעור בלתי נגמר במרכז התורני המפואר שלו ברובע י"ב באשדוד - שמוציא 3,075 ארוחות חמות למשפחות נזקקות מדי יום - ועוד באותו לילה ממריא חזרה לביתו בארצות הברית. משם הוא מנהל את האימפריה התורנית שלו "שובה ישראל".
במשרדו מסך וידיאו מפוצל עם שמונה מסכים של מרכזי הקהילות שלו ברחבי העולם. מדי פעם מפציע אחד הגבאים ומבקש לפתוח במצעד חסידים מבקשי עצה וירטואלית. רק הסגולה הזו, שדווקא לא נלקחה מתוך הספרים הקדושים, אלא מהטכנולוגיה המודרנית, מאפשרת לו להתגבר על עומס הפניות להיכנס אליו בשעות קבלת הפנים האישית. למשל, ב-20 הדקות שבין הגעתו לטרמינל בנמל התעופה בן גוריון בימי רביעי בחצות לבין עלייתו על המטוס.
הוא מסרב לשחק את המשחק עד הסוף. לא מחלק קמעות, לא משקה במים קדושים ולא טוען לכוחות על-טבעיים. זאת, אף שחסידיו מספרים כי "רבים ראו ישועות, אותות ומופתים מברכותיו ועצותיו", וכי אי אפשר להכחיש את "כוחות הראייה" הנדירים שלו המאפשרים לו לדעת נסתרות על היושבים מולו נדהמים או משוחחים עמו דרך חדר הווידיאו קונפרנס באשדוד. הוא התחמק מלתמוך בש"ס בבחירות, וכשלחצו אותו השיב בנימוס שיסכים בתנאי שיובטח לו "חצי מהעולם הבא של מרן הרב עובדיה יוסף".
הוא מקפיד לא לקבל כספים מהמדינה למוסדותיו, כמנהג החרדים הקנאים, בנימוק כי ההתרחשות סביב התקצוב גורמת לחילול השם ולהרחקת יהודים מהדת. כשנפטר טומי לפיד, הוא הדהים את חסידיו כשדרש לקיים לילה של לימוד תורה לעילוי נשמתו. לתמהים הסביר כי "היהודי הזה עומד עכשיו למשפט בבית דין של מעלה, ומי יעמוד לימינו? שלפחות יהיו לו כמה זכויות".
בלי גלימה לבנה של רב מיסטיקן מרוקאי, בלי מעיל רבני מסוג פראק של תלמיד חכם ליטאי יוקרתי ובלי שטריימל של אדמו"ר חסידי, הפך הרב פינטו בלבוש האברך הפשוט שלו ועם קולו העדין והמלטף לדמות הרבנית הצעירה הכי פופולרית בישראל. הוא נהנה מיוקרה של רב מיסטיקן, של תלמיד חכם ושל אדמו"ר.
הדרשות שלו הן מופע חריג שנמשך שעות לא מעטות. חלקו המסעיר מוקדש לפינג פונג שאלות ותשובות עם קהל שומעיו המגוון. "מישהו רוצה לומר דבר?" הוא שואל שוב ושוב והקהל מאתגר אותו בשאלות שונות ומשונות. לעתים הוא משועשע, כמו למשל לגבי השאלה איך מגרשים רוח מהבית. "סוגרים את החלון", השיב בחיוך. "מה רוח? איזה רוח".
לקראת חג השבועות הקדיש חלק מדרשותיו לשלל עצות וסגולות לחיים. "אדם צריך להיזהר לא להכניס עצמו לסכנות. יש סכנה, אל תכניס עצמך. אדם לא יאמר שזה עניין ביני לבין עצמי. הקב"ה מצווה אותנו. אין לך זכות להכניס את עצמך לסכנות, הגוף שלך לא שלך, מופקד בידך. אין לאדם זכות לקחת סיכונים
החל מ"אדם ישתדל לא לישון לבד בבית. אם ישן לבד, ידליק מנורה" ו"בבית חולים לא לעח מוד ליד הרגליים של הנפטר - שם המלאך המוות נמצא, לא ליד הראש - שם השכיח נה נמצאת ולא יישב במקום אחד, יסתובב"; דרך "אדם שיושב ולומד תורה ולא מבין - יאחז בזקן", ו"מי שאוכל נבלות וטרפות חוזר בגלגול בעלה, וכל פעם שהעלה נידף הוא סובל" ; ועד ההבהרה שחזרה שוב ושוב: "התכלית להיות אדם הגון, להיות טוב". להלן מקבץ ממשנתו של האדמו"ר, סגולות ועצות, מרביתן שאובות מהמעיינות השנכחים של הספרות הקבלית, מהגמרא ומדרשי חז"ל, וחלקן פשוט שכל ישר.
אדם שלא עושה לאחרים עין הרע, עין הרע לא יפגע בו. ה"בני יששכר" אומר: אדם עושה לעצמו עין הרע. אם אומר "הבן שלי מוצלח", עושה לו עין הרע. אם אומר "הבן חכם כי הקב"ה עשה אותו חכם" אין עין הרע. כשקושרים לך ולא לקב"ה, זה עין הרע.
מחלוקת גורמת לעניות, אדם יתרחק מכל מחלוקת. תינוק בבית נפגע אם יש מחלוקת בבית, אפילו אם לא שומע לא יודע, מבין. חתן וכלה המחלוקת פוגעת. המחלוקת - לא להכניס לא במקום של חתונה לא ולמקום של תינוק (כי) יפגע בהם לכל החיים. יש לך, תשמור את הכעסים לזמן ולמקום אחר.
אדם ייזהר לא לזרוק כלים בכעס. מי שזורק אוכל בכעס וכסף בכעס - בסוף ייפול לעניות.
לעשות שלום בין הלב לשכל. יש לנו לב ושכל כמו בעל ואישה. השכל עיניים, הלב רגליים. רגליים לבד לא יכולות ללכת, שכל לבד זה רק קרירות ואכזריות. צריך לעשות שלום בין הלב לשכל. היום בעוונות, העוח לם משתמשים רק בשכל, רוב העולם שם את הלב בצד והכל רואים רק בצורה שכלית.
אדם שיוצא לדרך או לעניין חשוב - ישתדל לתת לעני אוכל או צדקה. אפילו עני ייתן צדקה, אם ייתן לא ירגיש את העניות. קבצן ייתן לקבצן שני. כל אדם צריך לתת צדקה. ה"נעם אלימלך" אומר בדור הזה עבודת ה' הכי חזקה זה צדקה. כל אדם חייב שבצדקה שלו יהיה גם לתורה, לתלמיד חכם שאתה יודע שיושבים ולומדים אנשים תורה. לפחות פרוטה. נותן עשרה שקלים לצדקה? תן שקל לצדקה לתורה.
אחד הדברים החשובים בעולם זה להיות הוגן. הגמרא אומרת "ירושלים נחרבה בגלל שהעמידו דבריהם על הדין". אדם ישתדל להיות הוגן זה גם קידוש ה'.
אסור לאדם ללכת תחת קיר נטוי, שמט לנפול. אדם הולך מתחת לקיר נטוי - גם בשמים פותחים את הספרים שלו ומסתכלים אם הוא טוב או לא. הרמב"ם פוסק להש לכה: "כל בן אדם שמכניס עצמו לסכנה, מכים אותו מכת מרדות
זהירות גדולה מהזיעה, זיעה זה סם המוות. כשאדם בבית חולים, סגולה לא להידבק זה לקחת זיעה של עצמך ולהריח אותה. זיעה של הגוף זה רעל, זיעה שבפנים זה לא רעל. לא לקחת זיעה ולשים בפה. נגעת בבית השחי או שמת אוכל מתחת לבית השחי תיזהר לא לשים בפה - זה רעל.
כניסה לים עד לגובה מותן. להיכנס במים אם המים זועפים קצת, אסור להיכנס. מעל המותן אם אדם נכנס, מכניס עצמו לסכנה בים.
אדם צריך להיזהר בציפורניים, לא להשליך אותם. אם אישה בהיריון עוברת, זה מפיל את העובר. לכן יש אומרים, אם נפל ציפורן לפחות לטאטא את הבית. אדם שגוזר ציפורניים ולא נטל ידיים - יום שלם יהיה לו פחד ולא יידע ממה הפחד. מסתפר ולא נטל ידיים, יהיה לו פחד שלושה ימים. הקיז דם ולא נטל ידיים, יהיה לו פחד שבעה ימים. צריך ליטול ידיים, אחרת יהיו לו פחדים שלא יבין בכלל מאיפה.
לא להחזיק בעלי חיים בבית. הגמרא אומרת אדם שמחזיק בעל חיים מסוכן, זה לא טוב.
אדם לא יכניס כלב. יש דין בהלכה, אדם שמחזיק ציפורים בבית הם בוכים ומקטרגים עליו עד שמתים ילדיו. יש סיפור מהאר"י, שאדם היה מגדל תרנגולים בביתו והיה כבש לאוכל והכבש נפל. התרנגולים קטרגו עליו, עד שמתו ילדיו.
אדם ישתדל לא לגדל דברים בבית, אבל אדם שיש לו בית גדול ופוחד מגנבים - אולי ב"שאלת רב" יכול להתיר.
דגים באקווריום - אם המים נקיים ואין חיידקים זה לא מזיק, אבל אדם ישתדל לא לגדל כלום בבית שלו. בית זה לבני אדם.
לא לעקור עצי פרי. אדם שיש לו עץ פרי ורוצה להוציא, צריך להיזהר מלעקור עץ פרי. אנשים נכנסים לפעמים לבעיות ולא יודעים למה. יש קטרוג גדול על מי שמוציא עץ פרי. הכי טוב שגוי יעשה את זה ויעביר למקום אחר. אם חייב להוציא, יגיד לגוי.
עצים של פרי - לא לנגוע. העצים צוש עקים לה' צועקים לקב"ה. כתוב שהעצים מתפללים לקב"ה שרוצים גשם.
אדם שחלם חלום לא טוב, יילך לגוי יגיד לו: בכסף תקנה ממני את החלום.
פלוני חולה, תלך לגוי תגיד לו, תיקח ממני את המחלה, קח כסף.
משקה מגולה (משקה שהיה כל הלילה בלי כיסוי או פקק, אב"ח). מים, חלב, שמן, יין, לא משאירים מגולה, מחשש שנחש שם הארס שלו בתוך המשקה. לא שותים משקה מגולה. החיד"א (מחשובי הרבנים הספרדים במאה ה-18, אב"ח) אומר גם כשאין נחש לא שותים, כי יש רוחות ומזיקים. לכן, דבר שנשאר מגולה לא לשתות אותו.
אם מגולה כמה דקות, אין בעיה. אפילו שאין היום נחשים בבתים, דבר מגולה לא שותים, רוח רעה נמצאת שמה.
אוכל זה דבר אחר.
לא להשאיר יין בכלי מתכת או בכוס קידוש.
אסור לשתות בערב שבת ובמוצאי שבת מנהרות כי זה זמן שהנשמות מתקררות מהגיהינום והנשמות מקללות האדם שלקח להם מים שחסר להתקרר בו. מברז מתירים, אבל מנהרות לא שותים. מוצאי שבת, לפני יציאת שבת, לא שותים מים מהנהרות. אחרי הבדלה, כן.
אדם ייזהר לא לאכול בכלי שבור, סדוק. כתוב שמי ששותה בכוס שבור, זה מראה שהנפש שלו פגומה.
אסור לשתות שמן לבד.
אדם שלקח מים והרתיח אותם בקומקום עם מתכת והמים פושרים, אסור לשתות. אם זה לא רותח, יש בזה היזק. אבל אם המים כבר היו רותחים ועכשיו חיממו לפושר, לא מזיק.
אדם ששתה ממים, אל תיתן לחבר שלך לשתות מהכוס הזה. גם על פי הקבלה וגם אולי חברך איסטניסט. יין של קידוש אפשר להעביר מאחד לשני, גם כי 'שלוחי מצווה אינם ניזוקין'. בבית ילד לוקח ממך את השתייה - אין בעיה.
אדם שנפטר בבית - כל המים של הבית לא לשתות, שופכים. אומרים שמלאך המוות מנקה את הסכין שלו במים של הבית.
שום קלוף, בצל קלוף, או ביצה קלופה - אם עבר על זה הלילה, לא אוכלים את זה. רוח רעה שורה בזה. גם אם שום היה בקופסה או במקרר, לא אוכלים. אם יש מעורבב בזה עם עוד משהו, אז מותר.
אסור לאכול מהמצקת של האוכל ולטעום מצקת גורם לשכחה זה לא טוב, יטעם בכפית.
אסור ללכת ולאכול. חז"ל אומרים, מי שהולך ואוכל פסול לעדות וגם האוכל יורד לרגליים שלו ונהיים לו רגליים לא בריאות, נפוחות.
אדם ייזהר לא לאכול אוכל שהיה מתחת מיטה, יש רוח רעה. אבל אם זה הפסד מרובה, מקלים.
אדם ייזהר לא לאכול בשר שיוצא ממנו אדים. זה רעל.
לא לבלוע רוק של תאווה לאוכל. בנאש דם שרואה אוכל ולא אוכל ורוצה לאכול, הרוק שהוא בלע זה רעל מסוכן. אל תבלע את הרוק הזה, זה סם המוות. ממש תירק את הסם הזה.
אדם ייזהר לא לאכול "מלך" - ראשי תיבות מוח לב כבד של בהמה, גורם לשכחה. יש אומרים שאישה שלא הייתה בהיריון אף פעם - טוב לאכול הדברים האלה.
ישתדל לא לאכול בצל, אם לא גדל הגבעול שלו יותר מ-24 סנטימטר.
זית גורם שכחה. כשהקב"ה החריב את בית המקדש כל העצים בכו, חוץ מהזית. לא היה לו לב לבכות על חורבן הבית, לכן גורם לשכחה. וגם: לא ישאיר ספר פתוח וילך, גורם לשכחה.
לא ללבוש או להוריד שני בגדים ביחד. גורם לשכחה.
אדם ישתדל לא לשים בגדים מתחת לראש שלו ולישון. תחת כרית אפשר.
הידיים רטובות, לא לנגב בבגדים. אדם שפניו רטובות - לנגב מהר.
לא ילבש בגד הפוך. לא בגד קרוע - גורם לפחד. גם שיער ארוך וציפורניים ארוכות גורמים לפחד.
אם אדם עושה בגד על הגוף שלו ותופרים, זה נזק גדול מאוד. אם תופרים כפתור על הגוף, להוריד הבגד. שמענו מהסבא רבי מאיר אם תופרים על הגוף: "יחזיק משהו בפה, זה מונע שכחה".
העקב
מי שמת עם הנעליים - לא ייתנו אפילו לעני. ימכור לגוי, וייתן הכסף לעני.
חולה - לא ייתן נעליים שלו. לתרום נעליים מותר.
יש מקפידים לא ללבוש נעליים מחיה שמתה, אלא רק חיה שהרגו אותה לצורך הנעליים. לא בהמה שמתה ממחלה או מרעל.
לא לישון עם הנעליים. היזק גדול גורם לשכחה. גם לא עם גרביים, לא לתת לילד קטן. הראייה מותשת, זה פוגע בראייה. גרביים בשינה זה פוגם בראייה. תינוק שחולה, כן. שיכול להתקרר, כן. אם אדם במלחמה בצבא ביער בדשא, זה דבר אחר. אבל עם גרביים לא טוב לישון.
כשהרגליים רטובות, לא ינעל הנעליים. היזק גדול לנפש ולראייה.
המקום הכי טמא בגוף האדם - העקב. ישתדל לא לראות עקב של אדם. המקום שבו שוכנת הסטרא אחרא, זה בעקב.
אדם לא יעבור בין שתי נשים. אישה לא תעבור בין שני גברים. ואם עובר? בשם הבן איש חי אומרים: ייגע בזקן או בפאות, או יחזיק איזה ספר ואז יכול לעבור.
אישה שמניקה את התינוק שלה, הנקה ראשונה מצד שמאל כי זה קרוב ללב. אישה שלא הניקה תינוק 24 שעות - תפסיק להניק.
אדם שהתחתן עם אלמנה, יאמר תפילת הרש"ש (מחשובי המקובלים, אב"ח). אם לא אומרים - הנשמה של הבעל בא ומזיק. אדם שהתחתן עם אלמנה, ישתדל שהיום הראשון לא יהיה בשבת קודש.
לחזור בתשובה לאט לאט. לא לנסות להיות צדיק עולם ביום אחד. אדם קודם צריך לנקות ממנו את כל הרע. רק אחר כך יכול להיות כלי קיבול לקבל את הטוב. בראש השנה אומרים שנהיה לראש ולא לזנב. למה כופלים? הרי מי שראש הוא לא זנב? אז חשבנו לומר שיש אנשים שהם גם ראש, וגם זנב. אפשר למצוא אותם בשיעורי תורה ואחר כך גונבים.
אדם שרוצה להיות צדיק עולם ביום אחד, גם יהיה רשע עולם ביום אחד. לאט, לאט, לא ביום אחד. אין כדור שבולעים אותו וביום אחד נהיים צדיקים, אדם צריך יום-יום לעבוד על עצמו.
אדם לא יקום בפעם אחת מהשינה. לאט לאט תקום. אכלת אכילה מרובה או שתית שתייה מרובה, לא מיד תקום בבת אחת, זה נזק גדול מביא לאדם.
יש דברים שנותנים מתנה, יש דברים שלא נותנים במתנה. הסבא שלנו באבא סאלי היה מחלק מתנות: שעון, כוס לקידוש וטלית. ארנק לא כדאי לתת מתנה. כתוב בספרים הקדושים, ארנק זה גורם לקחת את המזל של האדם. נעליים לא תיתן מתנה. גורם מחלוקת, נתת למישהו נעליים מתנה תהיה ביניכם מחלוקת. גם בעל לאשתו לא יקנה נעליים. ייתן לה כסף ותקני.
כשיש לאדם בעיה שלא יכול להתמודד איתה - כמו אדם גדול מאוד שנלחם בקטן והאיש הגדול בא לחבוט בראש שלך - תלך ביד שלו ותעזור לו לכיוון שלך יותר חזק ואז הוא ייפול. לפעמים אדם צריך ללכת עם הבעיה ויוצאים מהבעיה. ואם אתה מנסה להתמודד, מנסה ללכת נגד הבעיה, לא תצליח. יש תקופות בחיים שהן תקופות בעייתיות. לפעמים כל העולם בבעיה, לפעמים צריך לעבור את הזמן וזה הפתרון. יש זמנים קשים. כל בעיה שנפתרת, קמה בעיה יותר קשה.
אדם צריך להתפלל במקום אחד. תפילה זה כמו שדופק בקיר. אם ממקדים הדפיקות למקום אחד עושים חור בקיר. אם היום יושב פה מחר שם, לא נהיה חור בקיר.
אדם צריך בחיים להיות ממוקד במה שהוא עושה. אדם שמכה במקום אחד חזק, מצליח.
כתוב בפרקי אבות "אל תתוודע לרשות" - עדיף שלא יהיה קשר עם השלטונות.
לא לשאול שאלות על הקב"ה. מי ששואל הרבה שאלות על הקב"ה, אז הקב"ה קורא לו למעלה לענות לו תשובות.
סיפורי צדיקים: אתם יודעים מה אומרים - מי שמאמין בהם שוטה, מי שלא מאמין בהם כופר. בך עניינים. גשה מרבה מרה לו "איך דר עם מאה עבר שבוע. עוברת הצפרדע שוב רואה את המרבה רגליים עומד בדיוק באותו מקום. אומרת לו: "מה אתה עוד עומד פה?". אמר לה המרבה רגליים: "עד השבוע שעבר לא הייתה לי בעיה. מאז ששאלת אותי איך אני מסתדר עם כל כך הרבה רגליים, אני לא מסתדר".