יבואני רכב עתרו לבג"ץ כנגד "המיסוי הירוק"

לטענתם, נוסחת החישוב של משרדי הגנת הסביבה והאוצר מטיבה עם מכוניות שמונעות במנועי בנזין ומקשה על מכוניות שמונעות במנועי דיזל. "הרפורמה פוגעת בעקרון השוויון", כתבו בעתירתם והוסיפו שאין התמקדות בפליטת פחמן דו-חמצני. רשות המיסים: זה המודל הנכון עבור ישראל

גיל מלמד | 16/7/2009 13:43 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שלושה יבואני רכב – שמייבאים את פיז'ו, סיטרואן, רנו, ניסאן וב.מ.וו, עתרו היום (ה') לבג"ץ בבקשה למנוע ממשרד האוצר ליישם את רפורמת "המיסוי הירוק" שאמורה להיכנס לתוקף בתוך כשבועיים.

בעתירתם טוענים היבואנים (חברות דוד לובינסקי, בני משה קרסו וקמור רכב), שרפורמת המיסוי הירוק פוגעת בעקרון השוויון שנובע מחוק יסוד: חופש העיסוק, בכך שהיא מפלה את כלי הרכב שהם מייבאים לרעה יחסית לכלי רכב מתחרים.

שלושת היבואנים טוענים שהנוסחה שעומדת בבסיס הרפורמה, וממנה נגזר, למעשה, ה"ציון הירוק" שמקבל כל דגם של מכונית, ומכאן גם גובה מס הקניה האפקטיבי שמוטל עליו, ייחודית לישראל, שונה מן המקובל באירופה, ומפלה לרעה כלי רכב בעלי פליטת תחמוצות חנקן גבוהה יחסית, במקום להפלות לטובה כלי רכב שפליטת דו-תחמוצת הפחמן שלהם נמוכה.

עיקר הטיעונים המשפטיים בעתירה סובבים סביב הפגיעה, לטענת העותרות, בחופש העיסוק באופן שנוגד, לטענתן, את סמכויות שר האוצר שמוגבלות מתוקף לחוק יסוד חופש העיסוק. עתירת יבואניות הרכב הוגשה על-ידי משרד עורכי הדין שדות ושות'.

לא מתנגדות להגן על הסביבה

העותרות טוענות ששר האוצר לא הוסמך לשנות את צו תעריף המכס ומס קניה באופן שגורם לפגיעה בחופש התחרות, ולכן הן מבקשות "להקפיא את המצב הקיים" עד לבירור העתירה.  הטענות העקרוניות-מקצועיות (להבדיל מן המשפטיות) שנטענות על-ידי העותרות אינן חדשות.

במהלך השנתיים האחרונות, מאז שהוגשו לראשונה מסקנותיה של ועדה בינמשרדית בה ישבו נציגי משרדי האוצר, הגנת הסביבה, התחבורה והתשתיות הלאומיות, טוענים יבואני רכב מאירופה שהנוסחה שחוברה בישראל מטיבה עם מכוניות שמונעות במנועי בנזין ומקשה על מכוניות שמונעות במנועי דיזל.  

בעתירתן לבג"ץ טוענות העותרות שהן לא מתנגדות לשאיפה להגן על הסביבה, אולם

יישום רפורמת המיסוי במתכונתה המתוכננת יגרום, לטענתן, לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בהן.

העותרות טוענות, בין השאר, שאם המדינה רוצה לקבוע כללים ספציפיים לעניין פליטת מזהמים מכלי רכב, ואפילו כאלה שעלולים לפגוע בתחרות, עליה לעשות כך באמצעות חקיקה ראשית, כלומר על-ידי הכנסת, ואילו התקנות והוראות המינהל שבתחום סמכותו של שר האוצר מוגבלות ל"הסדרים משניים" ולא יכולות לעמוד בסתירה לחוק יסוד.

לטענתן, העלאת שיעורו האפקטיבי של מס הקניה על כלי הרכב המיובאים על ידן, במקביל להפחתת המס על כלי רכב זהים/דומים, שמיובאים על ידי מתחרים ישירים, צפויה לפגוע  בתחרות החופשית בשוק כלי הרכב. 

ממציאה את הגלגל

אחת הטענות המקצועיות המעניינות, אשר הועלתה כאמור בדיונים בין היבואנים לאוצר, היא שרשות המיסים התעלמה מהיתרונות הרבים של רכבי דיזל, אל מול רכבי הבנזין. "לרכבי דיזל", טוענות העותרות, "יעילות אנרגטית גבוהה הרבה יותר מאשר לרכבי הבנזין".

עוד טוענות העותרות ש"השיטה שמה את מירב המשקל על ארבעת המזהמים שכבר מטופלים במסגרת התקינה האירופית, ואינה מתמקדת במזהם שהשפעתו על התחממות כדור הארץ הינה הגבוהה ביותר, הפחמן הדו-חמצני, אשר משקף באופן מדויק את צריכת הדלק".

לדבריהם, הרפורמה ממציאה את הגלגל, ומתעלמת מהסטנדרטים האירופאים והאמריקאיים העדכניים ביותר, ואף מן האמנה הבינלאומית למיתון פליטת הפחמן הדו-חמצני.

בועז סופר, סמנכ"ל רשות המיסים, מסר בתגובה ש"לאחר שנתיים של דיונים, במהלכן נבדקו כל הטענות המקצועיות שמעלות היבואניות מכל הכיוונים המקצועיים והמשפטיים, הוא משוכנע לחלוטין שהמודל שנבחר נכון ומתאים לישראל".

לדבריו, "הניסיון הוכיח שבית המשפט העליון לא התערב מעולם במדיניות כלכלית של ממשלה, ואני מאמין שבית המשפט יקבל את עמדתנו שהרפורמה בוצעה לאחר עבודה מקצועית מעמיקה ושקלול כל השיקולים הרלבנטיים לטובת הציבור".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''סביבה''

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים