"מזון אורגני פשוט יותר טעים לנו"
הצרכנים לא מתכוונים לשנות את הרגלי האכילה, ובחנות מובילה למוצרים אורגנים עדיין לא נרשמה אתמול ירידה במכירות

במרכז הקניות מוצעים כעשרת אלפים פריטים שונים של מזון אורגני או טבעי בצורה כזו או אחרת, המפוזרים על אלפי מטרים רבועים. "מזון אורגני פירושו מזון שלא עבר הנדסה גנטית", הדגיש בפנינו מנהל הסניף, רונן להבי. בדומה לקונים, גם הוא סבור כי למרות המחקר ניתן לקבוע בוודאות כי "המזון האורגני הוא לא בהכרח בריא יותר, אבל הוא פחות מזיק". להבי הדגיש כי לא נרשמה שום ירידה במכירות לאור המחקר.
"אורגני או לא, זה פשוט יותר טעים לי", אמר לירון ענבי, בן 30 מיוקנעם, "ואם זה יותר טעים זה לא ממש משנה לי איך קוראים לזה". קונה אחרת במקום היא אסתר פורמן ממרום גולן, ד"ר לביולוגיה שיחד עם בתה שולמית מילאה את העגלה בירקות. "אני מקווה מאוד שמה שנחשב כאן אורגני הוא באמת אורגני, כי במדינה שלנו אתה לא תמיד יודע הכל", אמרה.
לשאלה אם הבדלי המחירים לא מעלים שאלה של כדאיות, ענתה: "אם זה באמת נורא יקר אני פשוט לא קונה, למשל פירות עם קליפה עבה כמו מנגו, תפוזים או כל סוגי פרי ההדר שהריסוס לא ממש משפיע עליהם, אני לא מתעקשת לקנות במקום הזה. אני במקרה גם מבינה בזה. ברור לי דבר אחד - שכל מזון שעבר בגדילתו ריסוס מכל סוג שהוא יהיה פחות בריא".
דנה, צעירה בשנות העשרים לחייה, הגיעה למקום בפעם הראשונה וסיפרה: "החלטתי להתחיל לקנות מזון טבעי ואורגני אחרי שבעלי עבר בדיקות דם והתוצאות לא היו הכי טובות. אומרים שזה יותר בריא, אז למה לא לנסות לשמור על הבריאות שלנו".
"אני קונה פה כי אני בטוחה שגם אם לא הכל מאה אחוז, פה זה עדיין הטוב ביותר. על הירקות יש פחות ריסוס ופחות רעלים, וזו עובדה גלויה שכולם יודעים", סיכמה שושנה לוי.
שוק המזון האורגני בישראל מגלגל 450 - 500 מיליון שקל בשנה, המתחלקים בין מספר רשתות, ובהן: עדן טבע מרקט, טבע קסטל, ניצת הדובדבן, אורגניק מרקט ובתי טבע שונים.
מסקר בנושא הרגלי הצריכה של מזון בריא ומזון אורגני בישראל, שביצעה החודש חברת מרקט ווטצ,' עולה כי הציבור רואה חשיבות בצריכת מזון אורגני. אבינועם ברוג, מנכ"ל חברת המחקר, אומר כי למרות המיתון במשק והירידה בהיקפי המכירות של רשתות השיווק, בקרב בני 25 ומעלה נרשמה עלייה של למעלה מ-100 אחוז בקניית מוצרי מזון טבעיים ואורגניים בחודשים האחרונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
7.8 אחוזים ציינו כי הם קונים מזון אורגני באופן קבוע, 11.8 אחוזים קונים לעתים קרובות, 23.2 אחוזים קונים לעתים רחוקות ו-55.4 אחוזים לא קונים כלל מזון אורגני. הפירות והירקות זוכים
מהסקר עלה עוד שבקרב קוני מזון אורגני וטבעי בני 25 ומעלה ההוצאה הכספית הממוצעת היא כ-420 שקלים לחודש. אף שרוב רשתות השיווק מבססות את יתרונן בזירת המחיר, רק כ-3.8 אחוזים מהציבור סבור כי הדבר החשוב ביותר ברכישת מוצרי מזון הוא מחיר זול. לעומת זאת, ל-41 אחוזים חשוב ביותר שהמזון יהיה בעל ערכים בריאותיים, ל-33 אחוזים חשובה טריות המוצרים ול-3.3 אחוזים חשוב שהמזון יהיה אורגני.