שר התשתיות מתנגד להקמת נמל תעופה במגידו
תמיכה לא צפויה במאבק הסביבתי. עוזי לנדאו בהתבטאות ראשונה נגד הכוונה להקים שדה תעופה בינלאומי בלב עמק יזרעאל. "מטעמי תחבורה, חברה, סביבה וכלכלה יש לדחות את התוכנית"
◄ עמק עם עתיד טרמינלי
◄ שדה במקום שדה: נחיתת אונס בעמק יזרעאל

ניצני התוכנית התחילו בספטמבר 2007, עת מינה שר התחבורה לשעבר, שאול מופז, ועדה ציבורית לבחינת תוכנית אב לשדות התעופה בישראל, שבראשה עמד מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' הרצל בודינגר. הוועדה התבקשה לגבש תוכנית והמלצות למדיניות פיתוח שדות התעופה ל-50 השנים הבאות. לאחרונה הוגש הדוח המסכם, הכולל בין היתר בחינה של הקמת שדה תעופה בינלאומי אזורי בצפון הארץ, שהציג את חיפה ומגידו כאתרים הולמים. משרד התחבורה החליט להעדיף את פיתוח נמל חיפה על פני הקמת שדה התעופה בעיר, והפור נפל על מגידו, לא מעט בעידודו של ראש עיריית חיפה יונה יהב.
כחלק מהמאבק הסביבתי, העבירו בשבוע שעבר אנשי החברה להגנת הטבע מכתב למשרד התשתיות המבקש את תמיכת השר במאבק. "אנו סבורים כי, בסיס הנתונים בגינו התקבלה החלטת הממשלה, כאמור, ובפני ועדת בודיגנר, לקה בחסר אל מול גודל המשימה", כתבו בפנייתם. לדבריהם, בפני הוועדה והממשלה לא עמדו בחינה מושכלת של החלופות האפשריות, עמדות התושבים, נתונים סביבתיים, ובחינת עצם הצורך בהקמת שדה תעופה במיקום זה.
במכתב תגובה שהועבר השבוע (ב') למנכ"ל החברה להגנת הטבע, אבינועם בן יצחק, מביע לנדאו תמיכה במאבק הסביבתי. ראש מטה השר, סמדר בת-אדם, כותבת כי השר מתנגד באופן עקרוני להקמת שדה תעופה בינלאומי במגידו מטעמי תחבורה, כלכלה, פיתוח המדינה ומטעמים סביבתיים.
ההבטחות על תיירות משגשגת באיזור לאחר הקמת שדה התעופה לא ממש מעודדת את תושבי העמק. אלפים מהם כבר חתמו על עצומה נגד המהלך. יהודה פינסקר, מזכיר מושב היוגב, ששדותיו גובלים במנחת, לא מתרשם מההבטחות: "איכות החיים שלנו עלולה להינזק קשות. זה יגרום למפגעי רעש איומים. כל הכבישים באזור יהיו עם הרבה מאוד תנועה, והדבר גם יגרום להפקעה של שטחים ומאגרי מים".
חברי המושב מתארים באתר האינטרנט שלהם עתיד מבשר רעות: "המטוסים ימריאו וינחתו מעל גגות העמק ומעל יישובי הגלבוע, תשכחו מכל הירוק הפסטורלי והציפורים הנודדות, והשקט בזמן השיעורים בכיתות. תשכחו מאיכות החיים שציפיתם לקבל כשבניתם את ביתכם בעמק".
בחברה להגנת הטבע מסבירים שלדעתם החלטת הממשלה הקודמת ומימושה, במגידו, תמיט,
עוד מציין בן יצחק במכתב: "אנו בטוחים כי, ניתן לממש את חזון פיתוח הפריפריה באתרים חלופיים בנגב, בהם הערך המוסף של הפיתוח הכלכלי גבוה יותר ואינו כרוך בפגיעה אנושה כל כך בסביבה. אנו גם ערים להזדמנויות הכלכליות הגלומות במיזם ענק זה, ואולם אנו חוששים כי הפגיעות האנושות באיכות החיים ובאופיו המיוחד של העמק, אינן שוות את התועלות הכלכליות השונות החזויות מן הפרויקט".