מצאת צדיק
מיטש פילצר החליט לבנות צימר בחצר ביתו בציפורי וגילה קבר עתיק עם כתובת המלמדת כי שם נטמן רבי יהושע בן לוי. החרדים טוענים שזה לא ייתכן, באקדמיה מתעקשים שריב"ל קבור בבית שערים וברשות העתיקות בכלל הולכים לסבך את פילצר בכתב אישום

השוטרים לא השתכנעו. זה לא אמור היה להיגמר כך, עם כתב אישום שמבקשים ברשות העתיקות להגיש נגד פילצר. גילוי הקבר של הריב"ל גרר תגובות נרעשות, הן בעולם הרוח והן בעולמם המאובק של ארכיאולוגים בעלי שם.
אלה וגם אלה הגיעו לחזות בפלא שנחצב בחצרו של פילצר במושב ציפורי. מרבית קברי הצדיקים שנתגלו בישראל הם תולדה של דמיון מפותח שנסמך על אגדה לא מדויקת ודלות ממצאים ארכיאולוגיים. זה לא היה המקרה אצל פילצר. הכיתוב על מצבת האבן הכבדה שחסמה את מערת הקבורה השתמר בצורה פנטסטית. אפילו שרידים של מעט צבע אדום כיסו את הכיתוב, שבו נכתב בארמית: "הדן משכבה דרבי יהושע בר לוי ספרה". בתרגום חופשי: זהו מקום משכבו של רבי יהושע בן לוי הסופר.
שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, הגדיר את המאורע כ"מדרגה חדשה של רוחניות בעם היהודי"; פרופ' זאב וייס מהאוניברסיטה העברית, שחופר באזור ציפורי כבר 20 שנה, מאמין שגילה עוד חלק מהנקרופוליס של היישוב העתיק-עיר המתים שהוא חולם יום אחד לחשוף מבטן האדמה; ואילו ד"ר מרדכי אביעם ואהרוני אמיתי חשפו כיתוב נוסף מעל המצבה ובו מצוין לראשונה שמו של היישוב ציפורי ("ציפורין") בממצא באזור זה.
"כל אחד מצא כאן משהו", אומר פילצר. "באו לפה אנשים להרגיש את הקרבה שלו עוד לפני שזה בכלל פורסם, הגיעו מכל הארץ כי הם שמעו את השמועה על הקבר של הריב"ל. כשאני מצאתי את זה מיד הבנתי במה מדובר ובגלל שאני אדם מאמין תכף סגרתי הכל בקצף איטום ולא נגעתי בזה עוד. מי אני שאפריע את שלוותו של הריב"ל שנמצא פה כבר 1,700 שנה?".
עם הטיעון הזה הוא הגיע אל בית משפט השלום בטבריה והוציא צו מניעה לחפירה שביקשו ברשות העתיקות לערוך במקום. בית המשפט, שהתמודד לראשונה עם חפירה ארכיאולוגית בחצר של אדם פרטי, פסק בסופו של דבר לטובת רשות העתיקות. בשבוע שעבר הגיע ד"ר עוזי דהרי, סגן מנכ"ל רשות העתיקות, אל ביתו של פילצר, חפר במשך יום שלם ולקח איתו את הממצאים. את מצבת האבן המרשימה הוא העמיס על טנדר וחסם את פתח המנהרה עם בטון, משאיר מאחור את מיטש פילצר שתוהה: "איזה מין סוף זה?".
גם ההתחלה לא היתה פשוטה. כאשר פילצר חשף לראשונה את הכיתוב הוא מיהר להתקשר ל"אתרא קדישא", הארגון שאמון על שימור קברי יהודים. פילצר סיפר בהתרגשות שהוא מצא את קברו של הריב"ל והיה בטוח שימצא אוזן נלהבת לא פחות מעברו השני של הקו.
ב"אתרא קדישא" סירבו אפילו להגיע לבדוק. "זה לא יכול להיות", ענו לו ביבשושיות וניתקו. הסיבה, אגב, היא כי על פי המסורת, הריב"ל הוא אחד מעשרת הצדיקים שעלו לגן עדן עוד בחייהם (כן, אותו "עוד בחייהם", מתוך הסרט "חגיגה בסנוקר" ), ולכן לא יכול להיות שישנו קבר בו סיים את חייו.
דרכו של הריב"ל לגן עדן היתה רצופה לא רק במעשים טובים אלא גם בחברים טובים במקומות הנכונים. יש מי שטוען שהריב"ל היה מחבריו הקרובים ביותר של אליהו הנביא ולא מעט מסורות מספרות כי הנביא פקד את הריב"ל פעם אחר פעם, ובאחת הפעמים אף הציג בפניו הנביא מהיכן יגיע המשיח.
על פי התלמוד הבבלי, כאשר הגיע זמנו של הריב"ל ללכת, דרש בורא עולם ממלאך המוות לקיים את כל בקשותיו של הריב"ל לפני מותו. כשהגיע מלאך המוות ביקש ממנו הריב"ל להראות לו את מקומו בגן עדן ומלאך המוות נאלץ להסכים. הוא לקח אותו אל גן עדן, הושיב אותו על החומה והראה לו את מקומו. הריב"ל קפץ מהחומה לתוך גן העדן והספיק לקחת למלאך המוות את החרב, משאיר אותו עומד מבויש מעברה השני של החומה ומתחנן לקבל בחזרה את החרב כי בלעדיה הוא לא יוכל לעבוד, ולגן עדן לא יכול היה להיכנס. כך קמבן לעצמו הריב"ל מקום בגן עדן עוד בחייו, וסיבך את פילצר שלא הצליח לשכנע את "אתרא קדישא" להגיע לראות את הקבר.

את מרבית חייו העביר ריב"ל, מראשוני דור האמוראים, בלוד, שם עמד בראש ישיבה שהיתה מהחשובות בארץ באותן השנים (תחילת המאה השלישית)-שנייה רק לישיבה של רבי יהודה הנשיא, חותם המשנה. הוא נחשב לאחד מחכמי הדרום הבולטים ואין ספור אגדות מיסטיות נקשרו בשמו: החל מהורדת גשם ועד ריפוי חולים בעזרת
המסלול שהוביל את הריב"ל מלוד אל מתחת לצימר של פילצר בציפורי עבר בטבריה. בערוב ימיו עזב הריב"ל את לוד לטובת העיר, שם התגוררו מספר מתלמידיו הבולטים ואמוראים חשובים נוספים דוגמת ריש לקיש. ככל הנראה הקים הריב"ל בטבריה ישיבה נוספת והמשיך להפיץ את משנתו. ציפורי, היתה ככל הנראה התחנה האחרונה במסע בעקבות בנו שהתחתן עם נכדתו של רבי יהודה הנשיא. החפירה של רשות העתיקות בחצר של פילצר חשפה כי במערת הקבורה של הריב"ל נבנו חמישה כוכי קבורה נוספים. שניים מהם היו חתומים, כלומר תפוסים על ידי מכובדים אחרים שסיימו את חייהם שם, ושלושה היו ריקים. יכול להיות שהקברים התפוסים הם למעשה הקברים של בתו ואשתו של הריב"ל, שנקברו לצדו. אלא שיש בעיה אחת: בשנת 2004 פרסם הרב הפרופסור בן-ציון רוזנפלד מאוניברסיטת בר אילן כי מקום הקבורה של הריב"ל, אשתו ובתו, הוא בבית הקברות המפואר בבית שערים.
הכתבה המלאה במוסף "סופשבוע" של מעריב