צחוק מעבודה

רייטינג מקרטע, יחסי עבודה עכורים, הפסדים של עשרות מיליוני שקלים וטאלנטים צעירים ומבטיחים כמו רפי גינת ואברי גלעד. יממה אחרי הגמר העלוב והמביך של ריאליטי הדגל "פרויקט מסלול", קברניטי זכיינית ערוץ 2 "רשת" שוקדים על תוכנית סודית שתוציא אותם מהבוץ

לי-אור אברבך | 5/10/2009 9:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אלו היו החודשיים הקשים בתולדות רשת. זכיינית ערוץ 2, המשדרת בארבעת הימים האחרונים של השבוע, יודעת מפלה אחר מפלה כבר יותר משנתיים, אך הפעם המצב נראה חמור מתמיד. הרייטינג המביך של תוכנית הגמר של הריאליטי "פרויקט מסלול" - 11.5 אחוז - הצטרף למחדלי מדרוג קודמים כמו "הטלפון" (שבקושי גירדה את 14 האחוזים) והסדרה התיעודית "בה"ד 1" (שהתחילה בתרועת קרב וסיימה ב-11.7 אחוז). אפילו "המירוץ למיליון", שהייתה הפקה גרנדיוזית ויקרה, לא הצליחה לעמוד בציפיות וצללה ל-15.4 אחוז אל מול "הישרדות" של ערוץ 10.
 
צוות פרויקט מסלול: גל אפל, ויוי בלאיש והמגישה שירז טל.
צוות פרויקט מסלול: גל אפל, ויוי בלאיש והמגישה שירז טל. 

אתמול לא היה אדם אחד ברשת ,כולל המנכ"ל אבי צבי, שיכול היה לעמוד מאחורי "פרויקט מסלול". בכירים בזכיינית הודו כי מדובר היה "בתוכנית לא טובה". היא נולדה בימי המנכ"ל הקודם, יוחנן צנגן, כפרויקט הראשון של שירה מרגלית, המשנה למנכ"ל הזכיינית האמונה על התוכן, המוכרת לציבור הרחב כאחד מקורבנותיו של דודו טופז. התוכנית הכושלת כבר נגנזה פעם אחת, אולם התעקשותה של מרגר לית להפיק את ריאליטי האופנה שלפה אותה החוצה מהמגירות. צנגן לא ממש רצה את הפורמט, וכך גם בכירים אחרים בזכיינית, ובהם אילן טוביהו (המשנה השני למנכ"ל) ומי שהיה אז סמנכ"ל האסטרטגיה, חנוך דאום.

למרות העובדה שמדובר בתוכנית נישה שעוסקת בתפירת בגדים, הוחלט להפיקה והסיכון התברר כמוטעה. היא הצטרפה לשורת טעויות התוכן המביכות של הזכיינית - החל מ"משפחת קמיצ'לי" הידועה לשמצה, דרך "מפרץ האהבה" וכלה ב"גריז" וב"פוליגרף" המביכה. אז מה יש בדנ"א הזה של רשת, שמביא אותה לכישלונות חוזרים ונשנים?
פלופ רודף פלופ

קל מאוד לסמן את שירה מרגלית כאחראית הבלעדית למצבה הנוכחי של הזכיינית, אך מבט לעומק מגלה שלא כך הם פני הדברים. הביטחון המופגן שמרגלית מפגינה, למרות אי היכולת להרים את הראש מעל המים, מעלה את חמתם של לא מעטים. אך ההחלטה למלא את המסך בתוכניות כושלות, היא החלטה ברורה של מנכ"ל הזכיינית אבי צבי. בכל גוף שידור יש כמות תוכניות שלעולם לא מגיעות לשידור. מרבית התוכניות שנכנסות להפקה נופלות בדרך, מסיבות של אי התאמה או קשיי לוח שידורים. צבי, איש ניהול ללא כל הבנה או רקע בתוכן, ראה בכך בזבוז. הוא הודיע כי את כל המלאי, ששווה מיליונים על הנייר, יש להעלות על המסך לאלתר. התוצאה: פלופ רודף פלופ.

רק לפני חצי שנה נכנס צבי לתפקיד המנכ"ל. חודשים ארוכים סירב לתפקיד. במשך תקופה שימש כחבר דירקטוריון הזכיינית וליווה אותה מלמעלה. הוא נכנס לחברה שנבנתה בדמותו של מנכ"לה הקודם והוותיק, יוחנן צנגן. כאיש ששורשיו ברשות השידור, עיצב צנגן את הזכיינית בכללים מאוד ארעיים. האווירה הייתה משפחתית והתבססה בעיקר על יחסי אמון ועל אי פורמליות מחד, ומאידך על מינוי

מנהלים עוצמתיים שמתנהלים תוך מתיחות הדדית. צנגן היה הסמכות העליונה שכיהנה כמעין אבא גדול. אווירה שבה ליורש צעיר קשה מאוד להתנהל.

צבי, 38, הרגיש זאת מיד על בשרו. הוא הגיע לחברה מסוכסכת - החל מבעלי המניות, דרך ההנהלה ועד לעובדים הזוטרים. בראיון לעיתון "פירמה" בחודש שעבר תקף אחד מבעלי המניות העיקריים של החברה, אביב גלעדי, את המנכ"ל. בזכיינית יודעים לספר כי צבי נפגע עמוקות מהקריאות של גלעדי לפטר 70 אחוז מהנהלת החברה ומהטענות כי אכזב בבחירתו.

גלעדי, שהרגולציה מחייבת אותו לעזוב את רשת, מצוי במשבר אמון ארוך עם בעל השליטה בזכיינית אודי אנג'ל ועם ההנהלה ומסרב בעקביות להעביר מיליונים שדרושים לקיומה. למרבה האירוניה, אחד התנאים של צבי לפני כניסתו לתפקיד היה שיתוף פעולה מלא של גלעדי. ביום חמישי האחרון הסתיימה ישיבת דירקטוריון נוספת עם סירוב של גלעדי להשקיע עוד כסף בזכיינית. על פי ההערכות בשוק, סדרת הכישלונות של רשת יביאו לכך שבתוך חודש יאזל הכסף בזכיינית והיא צפויה לסיים את השנה בהפסדי שיא של בין 80 ל-100 מיליון שקל.

אווירה עכורה

בזכיינית יודעים לספר שהמבחן של מרגלית יהיה בארבעת החודשים הבאים. אחריהם, צפוי להחליט צבי על המשך עתידה בחברה. היא נכנסה לתפקיד לפני כשנה וחצי תוך חשדנות כבדה מאוד. צבי, שהיה אז חבר דירקטוריון ברשת, היה שותף לחששות כי מדובר במנהלת ללא רקע בתוכן טלוויזיוני. יותר מכך הוא פחד כי גורמים בשוק הפרסום יהססו לעבוד עם אשת הברזל של עולם הפרסום. העובדה שהגיעה מתפקיד של מנכ"ל מקאן אריקסון ושבן זוגה הוא הפרסמואי הבכיר אילן שילוח הטרידה את בעלי המניות, ולמעשה, עד היום מרגלית ממודרת מנתונים כספיים כאלה או אחרים בדיוק מהסיבה הזו.

מיד עם הגיעה לתפקיד נתקלה מרגלית בקבלת פנים צוננת. בכירים בזכיינית יודעים לספר כי במשך חודשים ארוכים מאוד היא והמשנה למנכ"ל בתחום השיווק והמכירות אילן טוביהו לא דיברו ביניהם כלל. טוביהו, לשעבר מנכ"ל טלעד, נחשב ליורש הטבעי לצנגן ונוכחותה של מרגלית לא היטיבה עמו.

לאחר שהשניים כבר יישרו את ההדורים ביניהם ולמדו לעבוד יחד, לפחות על פני השטח, קנתה לעצמה מרגלית יריב אחר: חנוך דאום. איש "ידיעות אחרונות" ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שימש בשלהי תקופתו של צנגן כסמנכ"ל אסטרטגיה בעל זיקה ברורה לתוכן. דאום ומרגלית לא הצליחו לראות עין בעין ודאום היה הקטגור העיקרי כמעט לכל הצעה שהעלתה. ברשת ובשוק התקשורת יש שרואים בו כמי שמנסה לערער את מעמדה, וכדי להרגיע את המתיחויות בלי לאבד אותו הפך אותו אבי צבי ליועץ חיצוני בכיר. אתמול אישרו בכירים ברשת כי דאום צפוי להיפרד גם מתפקידו זה בעתיד הקרוב.

אם דאום יעזוב, הוא לא יהיה היחיד. רק בחודש האחרון עזבו את הזכיינית שמונה עובדים. אלה מצטרפים ללא פחות מ-30 שפוטרו או הועברו מתפקידם מאז נכנס צבי לתפקיד, מרביתם ממחלקת התוכן. האווירה במסדרונות רשת, מיותר לציין, עכורה במיוחד.

דרוש ניעור

אז איך יוצאים מהבוץ? למנכ"ל אבי צבי יש תוכנית ברורה, שהגיעה לידי "המגזין". האסטרטגיה היא להגיע עד לרבעון הבא, הראשון בשנת 2010, להצלחה מדרוגית וכלכלית. זאת, באמצעות מהפכה בתחום מבנה זרוע התוכן של רשת. בימים אלו גיבש צבי מבנה חדש שיחלק את מחלקת התוכניות של רשת לכמה זרועות מבוססות ז'אנרים. המטרה היא שכל אחת מהזרועות תאזן את האחרת. צבי, בניגוד לצנגן, לא מאמין באינטואיציות. הוא רוצה מחקרים, קבוצות מיקוד. בפני כל מי ששומע ממשיך צבי להצהיר שהוא לא איש טלוויזיה וגם חיבה גדולה לנוכחותו בעיתונות אין לו. הוא רוצה לנער את רשת מהמשפחתיות של ימי קודמו ולהופכה לחברה מסודרת שקובעת יעדים, מוציאה דוחות, מנפיקה תוכניות עסקיות ועוברת ביקורות איכות תקופתיות.

עוד נודע כי ליאור שליין, שפרש זה כבר מערוץ 10, ימונה בקרוב לראש מחלקת תוכניות הבידור החדש של רשת. אייל אלקבץ ורווית ליאור, בעבר עורכי המירוץ למיליון והישרדות, יהיו מנהלי מחלקת הריאליטי. קובי רדאי ימשיך להיות ראש מחלקת הדרמה. מחלקה חדשה נוספת, שעדיין מחפשת מנהל, תהיה מחלקת ה"דיי טיים" (שידורי שעות היום) והאקטואליה.

מנהלי המחלקות יכהנו תחת ארבעה מנהלי מטה בכירים: אוהד אשכנזי, עורך "שבוע סוף", שיהיה בין היתר אחראי הטאלנטים של הזכיינית; אורן גזית, מוותיקי מחלקת התוכן של רשת, שיקדם את הפיתוח; עמוס נוימן ימשיך בתפקידו כאחראי פרוגרמינג ורן קוצר ימשיך בתפקידו כמפיק אחראי. כל אלו יתפקדו תחת שירה מרגלית שעיצבה יחד עם צבי את המבנה החדש.

מרגע שנכנס לתפקידו, דיבר המנכ"ל צבי על תוכנית אירוח שהוא רוצה להכניס ללוח השידורים. לפני שבועיים הושקה תוכניתו של אברי גלעד, ששומרת עד עתה, בזכות תרגילי חיתוך תוכניות שונים, על רייטינג סביר של 15.8 אחוז. עם התוכנית הזו מקווה רשת להיכנס לעידן חדש בשנת 2010, שנה שבה תעבור לשידור של שלושה ימים. על פי מקורות בזכיינית, לוח השידורים המתוכנן מלא כולו עד לדצמבר אותה שנה. בין היתר, יהיו שם עונות חדשות של "הכל דבש", " אחד העם 1" ו "המירוץ למיליון" ותוכניות בידור ודרמה חדשות. ברשת יודעים היום בבירור כי הכישלון הבא עלול להיות האחרון.

ברשת סירבו להגיב.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''תקשורת''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים