משרד החינוך: תלמידים רבים מתקשים בעברית
במשרד החינוך מודאגים מכך שתלמידים רבים לא שולטים בעברית ולכן החליטו לחבר מבחן שמטרתו לזהות קשיים במיומנויות הקריאה והכתיבה

מורה ותלמידים בכיתה. צילום: אלי דסה
לצורך איתור התלמידים המתקשים כדי שיהיה ניתן לגבש תוכניות התערבות, פותח לאחרונה מבחן חדש, מבדק עמי"ת (ערכה למיפוי תלמידים). הוא אמור לאתר תלמידים המתקשים במיומנויות כגון קריאה וכתיבה.
מי שייגשו למבחן השליטה בשפה העברית הם תלמידי כיתות ז', מאחר שהם נמצאים בשלב שנחשב לקריטי בהתפתחות בלימודים. על פי מסמך שגובש ברשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה), בין 20 ל-40 אחוז מהתלמידים בגילאים אלו אינם שולטים במיומנויות הבסיס בעברית ברמה מספקת.
"עד היום לא היה כלי אחיד שיכול לעשות זאת"
גורמים במשרד החינוך מדגישים כי בניגוד למבחני המיצ"ב והבגרויות, המטרה כאן היא לא הצגת הישגים של חלק מסוים מהתלמידים אלא איתור קשיים לצורך תכנון "פעילות התערבות" של המורים – הן מבחינת הפרט, והן מבחינת שאר תלמידי הכיתה.
"המטרה היא לזהות קשיים, ועד היום לא היה כלי אחיד ממלכתי שיכול לעשות זאת", אומרים במשרד.
השנה עדין מדובר במבחן ניסיוני, בו ישתתפו 159 חטיבות ביניים ובסך הכל 28 אלף תלמידים.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה לפניית nrg מעריב כי "התלמידים מגיעים לחטיבות הביניים מבתי ספר שונים. קיים צורך בשטח למפות את שליטתם בעברית, כדי לאתר את התלמידים המתקשים ולסייע להם להשלים פערים.
"העבודה עם התלמידים המתקשים נעשית, בדרך כלל, בקבוצות קטנות, תוך שימוש בדרכי הוראה מגוונות המותאמות לקשיים שעלו במיפוי. החלטות בדבר הרחבת השימוש במבדק יתקבלו בהמשך לאחר שיוסקו מסקנות".