מרידור: חוק משאל עם על הגולן יפגע בישראל

במסמך בו מסביר השר את התנגדותו לחוק, שהביאה לדחיית ההצבעה, הוא טוען שמדובר ב"הכבדה שתיתפס כמקשה על הסכם שלום"

אריק בנדר | 27/10/2009 16:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"הכבדה מזיקה ומיותרת על ישראל, שתיתפס כמערימה קשיים על הסכם שלום אפשרי" - כך
מכנה השר לענייני מודיעין דן מרידור את הצעת חוק משאל העם. על פי ההצעה, יהיה צורך במשאל עם בכל מקרה שבו יאשרו הממשלה והכנסת הסכם בדבר שינוי גבולותיה של המדינה. מרידור הגיש אתמול ערר, שמנע החלת דין הרציפות על החוק.

דן מרידור
דן מרידור צילום: פלאש 90
אמש נדחתה ברגע האחרון הצבעה על החלת דין הרציפות על הצעת החוק בעקבות ערר שהגיש השר מרידור לוועדת השרים לענייני חקיקה. במזכירות הממשלה טענו תחילה כי מרידור הגיש את הערר באיחור, אולם לאחר שמרידור הוכיח כי הערר הוגש במועד,  הוסרה הצעת החוק ברגע האחרון מסדר יומה של הכנסת.

באחרונה ביקש השר מרידור לקיים דיון מיוחד בממשלה בנושא חוק משאל העם. בבקשתו, שהגיעה  לידי nrg מעריב, כותב מרידור: "גבולות ישראל נחלקים לשניים: גבולות מוכרים ומוסכמים ושאינם כאלה. גבולנו עם ירדן ומצרים הם גבולות מוסכמים עם שכנינו ומוכרים בינלאומית. גבולנו עם לבנון מוכר בינלאומית אף הוא. לעומת זאת גבולנו עם סוריה וגבולנו במזרח אינם מוסכמים עם שכנינו ואינם מוכרים בינלאומית".
"פער בין הדין הישראלי לבין הדין הבינלאומי"

מרידור כותב עוד, "ייתכן שנרצה לשנות את הגבולות הללו, להרחבה – למשל שטחים ביו"ש, גושי התנחלות, או לצמצום – למשל בהסכם חילופי שטחים או ויתור על שטח כלשהו במסגרת הסכם עם סוריה – ולכן אין זה נכון ליתן שריון לקווי שביתת נשק או הפסקת אש, שלא רק שאינם מוכרים אלא גם מבחינת ישראל אין הם סופיים".

לדברי מרידור, "כנראה אין מקרה אחד בעולם שבו ניתן שריון

כזה לגבול שאינו גבול מוכר בינלאומית או גבול מוסכם. החוק המוצע יצור פער בלתי רצוי ובלתי ראוי בין הדין הישראלי לבין הדין הבינלאומי".

מרידור מדגיש כי "יש בהצעה הזו משום הכבדה מזיקה ומיותרת על מדינת ישראל שתיתפס כמערימה קשיים על הסכם שלום אפשרי או כל הסכם אחר. זהו נזק חמור ולא מוצדק לעמדתנו האמיתית, לתדמיתנו, לסמכותה של הכנסת ולמשטרנו החוקתי".

"מצב היוצר א-סימטריה חמורה"

מלבד הנימוקים המדיניים, מציין השר לענייני מודיעין כי הצעת החוק היא למעשה "מהפך בשיטת המשטר בישראל. יש בה פגיעה בסמכות הכנסת ומתן סמכות הכרעה בידי כלל הבוחרים, ושינוי זה אינו מתאים למשטר החוקתי בישראל". 

עוד הוא כותב כי "על פי משטרנו אין הכנסת נזקקת למשאל עם כדי לחוקק, לשנות ולבטל לא רק חוקים רגילים אלא אף חוקי יסוד. אין כל היגיון בהוצאתו של עניין זה בלבד מן הכלל וביצירת דין מיוחד לגביו".

מרידור מסביר גם כי חקיקת החוק תיצור מצב בו הממשלה תוכל לספח שטח, אפילו ברוב זעום, אך לא הממשלה ולא הכנסת תוכלנה לבטל את הסיפוח -  לכך יידרש רוב מיוחד בכנסת ואף משאל עם. "זהו מצב שאין הדעת סובלתו, היוצר א-סימטריה חמורה, איננו מוצדק ואיננו חוקתי. ממשלה בהחלטתה או הכנסת בחוק רגיל אין בכוחן לשלול מעצמן או מן הבאות אחריהן את הסמכות לבטל את אותו החוק", הזהיר מרידור.

מזכיר הממשלה הבטיח אתמול לח"כ לוין כי הממשלה תדון בערר שהגיש השר מרידור בתוך חודש ימים. ראשי הישובים בגולן, שנכחו אמש בכנסת, מתחו ביקורת קשה על השר מרידור ואמרו כי "מרידור עשה לנו תרגיל".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים