מיצ"ב 2009: עלייה מתונה בציונים, אך עדיין נמוכים

משרד החינוך פרסם בצהריים את תוצאות המבחן השנתי הבודק את בתי הספר. מהנתונים עולה כי חלה עלייה בהישגי התלמידים, אולם הם עדיין נמוכים. במשרד מדגישים שקיימים פערים גדולים בין המגזר היהודי למגזר הערבי. שר החינוך: מוטרדים מהפערים

אפרת זמר | 24/11/2009 14:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תלמידי כיתות ה' ו-ח' השתפרו מעט, אך ציוניהם עדיין נמוכים – כך עולה מנתוני מיצ"ב 2009 שפרסם היום (ג') משרד החינוך. השנה לראשונה פורסם סולם הישגים רב שנתי, שמשווה בין הישגי התלמידים בשלוש השנים האחרונות. על פי הנתונים, השנה חלה עלייה בכל תחומי הדעת בהם התבצע המיצ"ב: אנגלית, מתמטיקה, מדעים ושפת אם.
תלמידים נבחנים
תלמידים נבחנים צילום ארכיון: פלאש 90


מהנתונים עוד עלה כי ישנם פערים גדולים בין המגזר היהודי למגזר הערבי, וכן בין שכבות סוציו-אקונומיות בחברה. למרות שעל פי הסולם החדש ניתן לראות עלייה מתונה בהישגים, ציוני הגלם לשנת תשס"ט עדיין נמוכים למדי.

מבחני המיצ"ב מתקיימים בכיתות ה' ו-ח'. במתמטיקה הושגו הציונים הנמוכים ביותר: הציון הממוצע בכיתות ח' עמד על 48 ואילו בכיתות ה' הוא עמד על 56.5. בתחום המדעים הציון הוא 53.4 בכיתות ח' ו-61 בכיתות ה'. באנגלית הציון הממוצע הוא 59.1 בכיתות ח' ו-71.9  בכיתות ה', ואילו בשפת אם הציונים מעט גבוהים יותר. בקרב דוברי העברית הוא 68.7 בכיתות ח' ו-73.9 בכיתות ה' ואצל דוברי ערבית – 68.4 בכיתות ח' ו- 63.3 בכיתות ה'.
גדעון סער: מוטרד מהפערים

מבחן המיצ"ב בודק גם את האווירה בבית הספר ואת מצב האלימות . 69 אחוז מהתלמידים ביטאו תחושה כללית טובה כלפי בית הספר. אך 13% מהתלמידים מדווחים על מעורבות באירוע אלים כלשהו בחודש שקדם למילוי שאלון המיצ"ב.

שר החינוך גדעון סער אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו מוטרדים מאוד מנושא הפערים במדינה בכלל ובהישגים בפרט. הם משמעותיים ואנחנו נפעל לצמצם אותם. אין סיבה לייאוש או להרמת ידיים כי אנחנו עושים עבודה רצינית מאוד".

מנכ"ל

משרד החינוך ד"ר שמשון שושני הוסיף כי "בשנת הלימודים הנוכחית יש מאמץ גדול של תלמידים, מורים, רשויות מקומיות ומערכת החינוך כדי לקדם הישגים לימודיים במדינת ישראל. אנחנו מחזקים תשתיות, נותנים יותר שעות לימוד ועורכים בקרה על השעות הניתנות למערכת. אין נוסחאות קסם בהתקדמות בהישגים לימודיים או בצמצום פערים, אבל תחושתי היא שמערכת החינוך כולה עובדת מסביב לשעון כדי להוכיח לכל הציבור שניתן להשתפר ולקדם את המערכת".

בשנה שעברה - שיא שלילי במתמטיקה

בהשוואה לשנים קודמות חלה עלייה קלה בהישגים בכל ארבעת תחומי הדעת כאשר עלייה ניכרת קיימת בהישגי תלמידי כיתה ח' בעברית, עלייה של 35 נקודות בסולם הרב שנתי. עלייה ניכרת נוספת הייתה בהישגי תלמידי כיתה ה' בערבית שהשיגו 52 נקודות בממוצע הרב שנתי.
 

שר החינוך גדעון סער
שר החינוך גדעון סער צילום: יוסי אלוני
הסולם הרב שנתי הוא מערך כיול סטטיסטי שעורכת הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה ). בראמ"ה מסבירים כי "מטרת הסולם המכויל החדש היא לאפשר השוואה תקפה של הישגים במבחני המיצ"ב לאורך השנים".

בשנה שעברה נרשמו במבחן המיצ"ב ההישגים הנמוכים ביותר בתחום המתמטיקה. למרות זאת, הירידה בהישגי תלמידי חטיבות הביניים הצביעו על פערים הולכים וגדלים בקרב קבוצות חברתיות שונות באוכלוסייה.

מבחני מיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) משקפים את הישגי התלמידים והן לגבי האקלים הבית ספרי ותחושותיהם של הילדים בבית הספר. המבחנים משלבים בין מיצ"ב פנימי בית ספרי, שאמור להוות משוב פנימי עבור כל בית ספר בפני עצמו, לבין מיצ"ב חיצוני, שמטרתו לתת אינדיקציה לגבי הצלחות כלל התלמידים בישראל.

מבחינת הישגים, נבדקים במבחן כל מקצועות הליבה: מדעים, אנגלית, שפת אם (עברית או ערבית) ומתמטיקה. למבחנים המלאים ניגשים תלמידי כיתות ה' ו-ח', ותלמידי כיתות ב' נבחנים רק על שפת האם. מבחן המיצ"ב הוא מבחן מקומי שפותח על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) ועל ידי נציגים מקצועיים של המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים