מיצ"ב 2009: עלייה מתונה בציונים, אך עדיין נמוכים
משרד החינוך פרסם בצהריים את תוצאות המבחן השנתי הבודק את בתי הספר. מהנתונים עולה כי חלה עלייה בהישגי התלמידים, אולם הם עדיין נמוכים. במשרד מדגישים שקיימים פערים גדולים בין המגזר היהודי למגזר הערבי. שר החינוך: מוטרדים מהפערים

מהנתונים עוד עלה כי ישנם פערים גדולים בין המגזר היהודי למגזר הערבי, וכן בין שכבות סוציו-אקונומיות בחברה. למרות שעל פי הסולם החדש ניתן לראות עלייה מתונה בהישגים, ציוני הגלם לשנת תשס"ט עדיין נמוכים למדי.
מבחני המיצ"ב מתקיימים בכיתות ה' ו-ח'. במתמטיקה הושגו הציונים הנמוכים ביותר: הציון הממוצע בכיתות ח' עמד על 48 ואילו בכיתות ה' הוא עמד על 56.5. בתחום המדעים הציון הוא 53.4 בכיתות ח' ו-61 בכיתות ה'. באנגלית הציון הממוצע הוא 59.1 בכיתות ח' ו-71.9 בכיתות ה', ואילו בשפת אם הציונים מעט גבוהים יותר. בקרב דוברי העברית הוא 68.7 בכיתות ח' ו-73.9 בכיתות ה' ואצל דוברי ערבית – 68.4 בכיתות ח' ו- 63.3 בכיתות ה'.
מבחן המיצ"ב בודק גם את האווירה בבית הספר ואת מצב האלימות . 69 אחוז מהתלמידים ביטאו תחושה כללית טובה כלפי בית הספר. אך 13% מהתלמידים מדווחים על מעורבות באירוע אלים כלשהו בחודש שקדם למילוי שאלון המיצ"ב.
שר החינוך גדעון סער אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו מוטרדים מאוד מנושא הפערים במדינה בכלל ובהישגים בפרט. הם משמעותיים ואנחנו נפעל לצמצם אותם. אין סיבה לייאוש או להרמת ידיים כי אנחנו עושים עבודה רצינית מאוד".
מנכ"ל
בהשוואה לשנים קודמות חלה עלייה קלה בהישגים בכל ארבעת תחומי הדעת כאשר עלייה ניכרת קיימת בהישגי תלמידי כיתה ח' בעברית, עלייה של 35 נקודות בסולם הרב שנתי. עלייה ניכרת נוספת הייתה בהישגי תלמידי כיתה ה' בערבית שהשיגו 52 נקודות בממוצע הרב שנתי.

בשנה שעברה נרשמו במבחן המיצ"ב ההישגים הנמוכים ביותר בתחום המתמטיקה. למרות זאת, הירידה בהישגי תלמידי חטיבות הביניים הצביעו על פערים הולכים וגדלים בקרב קבוצות חברתיות שונות באוכלוסייה.
מבחני מיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) משקפים את הישגי התלמידים והן לגבי האקלים הבית ספרי ותחושותיהם של הילדים בבית הספר. המבחנים משלבים בין מיצ"ב פנימי בית ספרי, שאמור להוות משוב פנימי עבור כל בית ספר בפני עצמו, לבין מיצ"ב חיצוני, שמטרתו לתת אינדיקציה לגבי הצלחות כלל התלמידים בישראל.
מבחינת הישגים, נבדקים במבחן כל מקצועות הליבה: מדעים, אנגלית, שפת אם (עברית או ערבית) ומתמטיקה. למבחנים המלאים ניגשים תלמידי כיתות ה' ו-ח', ותלמידי כיתות ב' נבחנים רק על שפת האם. מבחן המיצ"ב הוא מבחן מקומי שפותח על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) ועל ידי נציגים מקצועיים של המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.