מהפכה בנתב"ג: תושק מערכת בדיקה ביומטרית

בצהריים תופעל לראשונה המערכת הביומטרית החדשה שתבדוק את הנוסעים לפני הטיסה, וצפויה להחליף את הבדיקה האישית בידי הסלקטורים. כל מי שיבחר להיבדק על ידי המערכת המכונה "יוניפאס" יירשם באופן חד פעמי וימסור פרטי זיהוי ביומטריים. מנכ"ל רשות שדות התעופה: "זמן ההמתנה יתקצר משמעותית"

אבי אשכנזי | 5/1/2010 11:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
סוף לתשאול הביטחוני לפני הטיסות מנמל התעופה בן גוריון? בשעות הצהריים (ג') תושק לראשונה המערכת הביומטרית שתערוך בדיקה ביטחונית לנוסעים וצפויה להחליף את עבודת הסלקטורים. מדובר במערכת מהפכנית שאמורה להביא לשינוי משמעותי בכל נושא בדיקות הביטחון וזמני ההמתנה.

בידוק בטחוני בנתב''ג
בידוק בטחוני בנתב''ג צילום: רובי קסטרו
כל נוסע שעבר בנתב"ג מכיר היטב את הסיטואציה הבאה: סלקטור של חברת התעופה או של רשות שדות התעופה פונה אליו, מבקש את כרטיס הטיסה והדרכון, ומתחיל בשאלות השגרתיות: "ארזת לבד? מישהו ביקש ממך להעביר משהו?" וכו'.

כעת עם הכנסת המערכת החדשה, המכונה "יוניפאס", יוכל כל נוסע שיבחר בכך להימנע מהשאלות האלו ולקצר את זמן ההמתנה בדרך לקבלת כרטיס העלייה למטוס. כל שצריך לעשות זה להירשם במערכת באופן חד פעמי, למשך כל החיים. במסגרת הרישום ייכנס הנוסע למאגר הביומטרי של המערכת, שתיקח ממנו נקודות ביומטריות מהפנים וטביעת אצבע.

לאחר מכן יישאל הנוסע על ידי המערכת מספר שאלות שיוכנסו למאגר הזיכרון שלה ובנוסף יידרש להעביר את דרכונו לסריקה למערכת. רק בתום התהליך הראשוני, יקבל הנוסע כרטיס יוניפאס שישמש אותו בעתיד.
השלב הבא: לא תהיה בדיקת דרכונים

השלב הבא בתהליך החדש הוא בידוק בתחנת הבדיקה. בשלב הראשון תשאל המערכת את הנוסע מספר שאלות אותן בדרך כלל היה שואל הסלקטור. בנתב"ג מציינים כי לצד המערכת יוצבו הבודקים הביטחוניים (הסלקטורים) שיסייעו לנוסע במידה שייתקל בבעיה, או שהמערכת תזהה אותו כחשוד. במקרה כזה איש הביטחון הוא שיבצע את הבדיקה האישית כפי שנהוג כיום.

אם בדיקת הסלקטור תהיה תקינה, והנוסע יעבור שוב את הבדיקה של המערכת, הפעם בהצלחה, הוא יקבל אישור להמשיך לעמדת הצ'ק-אין של חברת התעופה, שם יוכל למסור את המזוודות. בנתב"ג כבר שוקדים על הרצת המערכת לבדיקת מזוודות המפותחת בימים אלה

במערך חטיבת הביטחון בראשותו של תא"ל (מיל) שמואל זכאי.

לאחר הרישום בצ'ק אין יעבור הנוסע אל "האקווריום" לבדיקת תיק היד לפני הכניסה למתחם ה"דיוטי פרי". גם בשלב זה יתבקש הנוסע להעביר את הכרטיס יוניפאס ואת טביעת אצבעו כדי לוודא שאכן עבר את הבדיקה הביטחונית.

הנקודה האחרונה של המערכת תוצב בשערי היציאה, שם יידרש הנוסע שוב להעביר אצבע ואת הכרטיס היוניפאס, ויקבל אישור שעבר את כל הבדיקות והוא רשאי לעלות למטוס. בנתב"ג אומרים כי עם השלמת הטמעת המערכת, לא יידרשו הנוסעים לבצע בדיקת דרכונים, אלא המערכת החדשה תבצע גם את בדיקת הדרכונים הביומטרית.

"אין חשש שמידע יזלוג החוצה"

"אין לי ספק שהמערכת הזאת תקצר באופן משמעותי את זמן ההמתנה מול עמדות הבידוק השונות", אמר מנכ"ל רשות שדות התעופה קובי מור. זוהר גפן, ראש אגף בודקים בנתב"ג הסביר כי המערכת לא תחליף את הבודקים הביטחוניים, אלא תשמש ככלי טכנולוגי נוסף להגברת רמת האבטחה של היוצאים בטיסות מנתב"ג.
 

בידוק בטחוני בנתבג
בידוק בטחוני בנתבג צילום: רובי קסטרו

ראש מערך האבטחה בנתב"ג זכאי אמר כי ישנה התעניינות רבה לגבי המערכת, במיוחד בקרב רשויות הביטחון האמריקאיות. "המערכת עומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר של דרישות ביטחון המידע ודרישות הביטחון", אמר.

זכאי הרגיע לגבי החשש מפני דליפת פרטים אישיים שיימסרו למערכת. "אין מצב שמידע שמצוי במערכת הביומטרית שלנו יזלוג לגופים חיצוניים. לא ניתן יהיה להשיג מידע על נוסע שהוא לא רלוונטי. אין חשש שמידע על כרטיסי אשראי, מידע עסקי של נוסע או מידע אחר שאינו קשור לביטחון יהיה חשוף במערכת".

המערכת תושק היום לראשונה בקרב נוסעי מועדון המלך דוד של חברת אל-על, ובהמשך יורחב הפיילוט. בנתב"ג מציינים כי המטרה היא שבתוך שנתיים כל הנוסעים יוכלו לעבור במערכת הבידוק החדשה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים