ענף הפרסום 2009: רק האינטרנט צומח
עוגת הפרסום בישראל התכווצה בשנה האחרונה ב-4.5 אחוזים - כך עולה מדוח שנתי של חברת המדיה זניט. האינטרנט הוא אמצעי התקשורת היחיד שצמח במהלך השנה
על פי זניט, נתח העיתונות בעוגת הפרסום של 2009 עמד על 36.6%, לעומת 35.1% שתפסה הטלוויזיה. האינטרנט תפס 17.4% בעוגה, שילוט החוצות 5.6%, הרדיו 4.7% והקולנוע 0.6%. האינטרנט הוא אמצעי המדיה היחיד שצמח במהלך 2009.
"זו שנה שהחלה בקול ענות חלושה, אך במחצית השנייה שלה שוק המדיה החל לצמצם פערים בהשוואה ל- 2008", מציין אלון הוכדורף, מנכ"ל זניט. "המצב בישראל סביר יחסית לשוק הפרסום העולמי, אשר צנח בשיעור של 10.2%, מה שמהווה את הירידה החדה ביותר מאז השפל הגדול", מוסיף הוכדורף.
"נתונים קשים אף יותר נרשמו בצפון אמריקה, שספגה ירידה של 12.7%, והשווקים המתעוררים במרכז ובמזרח אירופה, שם צנחו היקפי הפרסום ב- 21.7%. שוקי מזרח אסיה היו אלא שנפגעו הכי פחות, עם ירידה של 3.1% בלבד".
מניתוח צד הביקושים לפרסום בטלוויזיה (לפי נתוני זמן אוויר) בערוצי הברודקאסט, עולה כי בהשוואה ל- 2008, חלה ירידה של כ- 3%, בעוד שהביקושים לחסויות עלו בשיעור של כ- 25%. משקלול נתוני ניצול זמן האוויר, הרייטינג ועלויות הפרסום, זניט מעריכה כי סך ההכנסות מפרסום בטלוויזיה ירדו במהלך 2009 ב- 1.6%.
סך ההוצאה לפרסום באינטרנט בארץ גדל ב- 16.5% בהשוואה ל- 2008, לרמה של 155 מיליון דולר, בעיקר לאור גידול חד בפעילות מנועי חיפוש. על פי הערכות זניט, תחום מנועי החיפוש אחראי ל- 36% מסך עוגת
בעולם, זניט מדווחת על צמיחה של 9.5% בסך ההשקעה באינטרנט ב-2009, וצופה גידול שנתי של 12% במהלך שלוש השנים הקרובות. ב- 2012, זניט צופה שהאינטרנט יהיה אחראי ל- 16.2% מסך עוגת הפרסום. הפער שבין האינטרנט לעיתונות התכווץ מ- 26% לפני 5 שנים ל- 11% ב-2009, והצפי הוא כי ב- 2012 יעמוד על 4% בלבד.
לאחר הירידה החדה ביותר בשוק הפרסום העולמי ב-2009 (של 10.2%), זניט צופה כי השוק יתייצב ב-2010 ואף ירשום עלייה של כ-0.9%. העלייה תשקף צמיחה רציפה בשלוש השנים הקרובות.