פתיחת כביש 443: "בלי ביטחון כביש 1 ייחסם"
נציג משרד התחבורה ביקר את החלטת בג"ץ לפתוח את הכביש לפלסטינים: אם נהגים לא יחושו ביטחון ויבחרו דרך חלופית, כביש מספר 1 יקרוס

ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת קיימה דיון בהחלטה לפתוח את הכביש לתנועה של פלסטינים אחרי שנים בהן הותרה בו הנסיעה רק לישראלים. נציג משרד התחבורה, ישי טלאור, אמר כי משמעות ההחלטה לפתוח את הכביש לפלסטינים נוכח ההיערכות הצפוייה של צה"ל, היא "קריסה מוחלטת של כביש מספר 1".
לדבריו, "כבר היום אנחנו מרגישים את העומס בסיבוב מוצא, ויש ירידה במהירות הנסיעה, אבל בכל הקטע יש עלייה במהירות הנסיעה, משום שהפנינו את המשאיות ל-443. גם בידוק יכול לגרום לאותה תופעה. בידוק של עוד מספר שניות לכל רכב יגרום פקקי ענק ב- 443, וכ-20% מתנועת כלי הרכב תועבר לכביש מספר 1".
טלאור הוסיף כי "אם לנהגים תהיה תחושה לא טובה או לא בטוחה בכביש מספר 443, נצטרך להתמודד איתם בכביש מספר 1. המשמעות היא שבשעות השיא לא כל מי שעובד בירושלים יצליח לעלות ולהגיע לעיר".
ראש מטה פיקוד מרכז תת-אלוף מוטי אלמוז הדגיש בדבריו בדיון את חשיבות האבטחה בכביש ואמר: "המשימה שלנו עכשיו היא למצוא
"התפקיד של הצבא הוא להבטיח ביטחון מוחלט של כל הנוסעים", הוסיף אלמוז. "אנחנו שוקלים גם את נוחות הנסיעה על הכביש. הטענה שאם נעשה בידוק 100 אחוז אבל התנועה לא תזרום היא טענה שעומדת לנגד עינינו".
ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) הביע ביקורת על ההחלטה ואמר: "החלטת בג"ץ מתירה את דמם של המשתמשים היהודים בכביש. נדרוש מצה"ל להציב מחסומים מאוישים יום ולילה במקום חסימות העפר כדי לבדוק שהערבים שעולים לכביש בראשות בג"ץ לא יהרגו אותנו. מי שיודע להקצות חיילי צה"ל, מג"ב ומזל"טים לפיקוח על בנייה של יהודים צריך להקצות אותם לשמירה על חיי אדם".
ח"כ יריב לוין (ליכוד), תושב מודיעין, פנה לנציגי הצבא ומשרד המשפטים ואמר: "בג"ץ אומר לנו בעצם למי שגר במודיעין שייקח סיכון. אני מצפה שאתם תקומו ותאמרו: אנו לא מסוגלים לספק ביטחון בתנאים האלה. מי שחושב אחרת שישא בעצמו בתוצאות".

ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, תקף אף הוא את החלטת בג"ץ ואמר: "פסק הדין תלוש מהמציאות. לא ניתן להבטיח סידורי ביטחון חדשים בכביש בתוך חמישה חודשים. עד שיתכננו ויתקצבו ויבצעו ייקח לפחות שנתיים וכשיקרה הפיגוע הראשון יאשימו את הש.ג".
ביבס הוסיף כי סידורי הביטחון לאחר שכלי רכב פלסטינים יעלו הכביש יצריכו בדיקה של 35 דקות לכל כלי רכב, והציע לאמץ הצעה לפיה הפלסטינים יעברו מצפון לדרום במעברים תחתיים.
"החלטת בג"ץ לא מידתית", הדגיש ביבס. "כשאני רוצה לנסוע לרמאללה אומרים לי אל תיסע מסיבות ביטחוניות. פה אומרים שהפלסטינים צריכים לנסוע על הכביש בגלל זכויות אדם. זכויות האדם קודמות לזכויות האזרח".
מנגד, הביע ח"כ גדעון עזרא (קדימה) תמיכה בהחלטת בג"ץ ואמר כי בכבישים רבים ביהודה ושומרון מתנהלת במקביל תנועה של ישראלים ופלסטינים, וכי יש לדאוג שמצב זה יתקיים גם בכביש 443. "השאיפה שלנו צריכה להיות משא ומתן עם הפלסטינים והסכמה אתם".
בשבוע שעבר פנה יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בבקשה לשקול הגשת בקשה לבג"ץ לקיים דיון נוסף בפסיקתו להתיר תנועת כלי רכב פלסטינים בכביש 443. לטענתו, פתיחת הכביש לתנועת כלי רכב פלסטינים משמעותה למעשה "פגיעה אנושה בביטחון המשתמשים הישראלים בכביש".
לפני כשבועיים הורה בג"ץ לפתוח את כביש 443 לתנועת פלסטינים בתוך חמישה חודשים בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח בשם הכפרים הסמוכים לכביש המחבר בין תל אביב לירושלים נגד אלוף פיקוד המרכז. הכביש נסגר לתנועת כלי רכב פלסטיניים בשנת 2002, בעקבות המצב הביטחוני והתרחשות פיגועים לאורך תוואי הכביש. מאז ועד היום, סגור הכביש לתנועת פלסטינים.
בפסק הדין נכתב כי "הסדר השולל באופן מוחלט תנועת פלסטינים בכביש, חורג, בנסיבות המיוחדות של המקרה, מסמכותו של המפקד הצבאי ואינו עולה בקנה אחד עם כללי המשפט הבינלאומי שעניינם תפיסה לוחמתית".