פיירי זכה לאות קלון לפרסומת סקסיסטית

לרגל יום האשה צוות של 10 שופטים קבע כי קמפיין נוזל הכלים פיירי הוא מסע הפרסום הסקסיסטי ביותר לשנת 2009

חני יודל | 3/3/2010 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קמפיין נוזל הכלים פיירי הוא הקמפיין הסקסיסטי ביותר לשנת 2009 – כך החליט צוות השיפוט של ויצ"ו. הצוות בחר זו השנה השנייה בפרסומת הסקסיסטית ביותר, לקראת יום האישה הבינלאומי, שיחול ב-8 במארס.
 
הפרסומת
הפרסומת
הפרסומת "הזוכה" של FAIRY


בחירת חבר השופטות (המורכב מנציגות ארגוני נשים, משפטניות וסוציולוגיות), מזכה את המפרסם (במקרה זה פרוקטר אנד גמבל), פרט לתואר המפוקפק, גם ב"אות קלון" מטעם ויצ"ו, במטרה לעורר חרם צרכנים.

הקמפיין לנוזל הכלים, באמצעות פרסום אדלר חומסקי ובכיכובם של ישראל אהרוני וגברי בנאי, הציג ארוחה משפחתית, בסופה כלתה של בעלת הבית מסרבת לשטוף את הכלים של כולם. היא נעתרת רק לאחר שבנאי מציג לה נוזל ניקוי עדין לידיים. מול עיניהם המשתאות של בני המשפחה אהרוני גם מלטף את ידיה, כהוכחה לכך שהעור נותר עדין ונעים גם לאחר ניקוי הכלים.
הגברים לא שוקלים לנקות כלים בעצמם

בשנה שעברה היתה זו חברת מי עדן שקיבלה את אות הקלון, לאחר קמפיין שהציג את בר רפאלי בתנוחת פיתוי על שולחן המטבח, בפרסומת לבר מים חדש.

הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל לפיירי גבר על 4 פרסומות אחרות שהגיעו לשלב הגמר: דאודורנט AXE לגבר ("אף אחת לא אומרת לא לשוקולד"), בירה גולדסטאר ("אני לבד"), גלולות פוסטינור ("תפסיקי לחפור, יש פוסטינור"), ומטבחי DO IT ("ללכת עד הסוף").

"הפרסומת לנוזל הכלים של פיירי מציגה את

הנשים במשפחה כמי שתפקידן לשרת במלוא מובן המילה את הגברים", נימקו השופטות את בחירתן. "הגברים בסצנה אינם מעלים על דעתם לקחת חלק במלאכת שטיפת הכלים... התמונה האחרונה כמו עושה את הגלולה למרה במיוחד, כאשר מאחורי הכלה הממושמעת עומדים כל הנוכחים וצופים בה, צופים כיצד המחאה שלה הושתקה מיד וללא עוררין. היא עוטה פנים מחויכות כאילו היא נהנית מן ההשפלה הפומבית, והקהל הצופה בה מרוצה מהמשמוע החברתי שהצליח גם הפעם".

פיירי: אנחנו מתנצלים

הפרסומת
הפרסומת "הזוכה" של השנה שעברה - בר רפאלי בקמפיין של מי עדן תצלום: קוקו
 

רונית ארנפרוינד-כהן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, הוסיפה כי "הפרסומת לפיירי נבחרה למקום הראשון, משום שמצאנו שהיא מקדמת דימוי סקסיסטי מיושן, שבו כל מהותה של האישה הוא לשרת את הגברים".

 לדבריה, האופן בו אהרוני מוודא במגע ישיר שידיה של הכלה הצעירה ששטפה את הכלים נותרו עדינות, מעמיק את הצגת הנשים כאובייקט שעומד לשירות הגבר - גם תשטפי כלים, וגם תהיי יפה. "הפרסומות של AXE וגולדסטאר שנבחרו אחריה, מציגות נשים כאינפנטיליות ופתטיות", סיכמה ארנפרוינד-כהן. "הן אמורות להיות הומוריסטיות, אך למעשה לא מדובר בבדיחה, אלא במסר לציבור, והמסר הזה מזיק ומשפיע על האופן שבו מתייחסים לנשים בחברה שלנו".

עו"ד ארנה לין, יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין ומ"מ נשיאת מועצת העיתונות, שכיהנה כיו"ר צוות השיפוט שבחן את הפרסומות: "בכל שנה נדמה לנו שאולי השנה לא תהיה לנו עבודה, ובכל שנה אנו מגלות שכמות הפרסומות הפוגעניות היא כל כך גדולה, שקשה לנו לבחור רק 10 מתוכן ולא להרחיב את הרשימה לפחות ל-20 פרסומות, שמגיע להן לקבל את אות הקלון". לדבריה, על נשים בפרט ועל הציבור בכלל לחשוב מחדש, אילו מוצרים כדאי לקנות ושל איזה חברות. "האם מוצרים שמתפרסמים בצורה שוביניסטית, סקסיסטית ולא מכבדת, או כאלה שמפרסמים עצמם בדרך ראויה?", תהתה, "גם פרסומת טובה שעושה את העבודה לא חייבת להיות מעליבה".

מפיירי נמסר בתגובה: "פיירי הוא נוזל הכלים המוביל בשוק, והופך את משימת שטיפת הכלים ליעילה ונעימה יותר במאות אלפי בתים בישראל. הפרסומת, שהתקבלה באהדה רבה בקרב קבוצות מיקוד, מציגה ארוחה משפחתית בצורה הומוריסטית. בסיומה, כל המשפחה, גברים ונשים כאחד, נרתמת למשימת סידור המטבח. רק הכלה אינה תורמת למאמץ המשפחתי בשל אופיה ולא בשל נשיותה. לא היתה כל כוונה לפגוע ואם זה המקרה, אנחנו מתנצלים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים