כל מה שרציתם לדעת על ענן האפר הוולקני
מדוע המטוסים בסכנה? האם האפר יגיע לישראל? ממה עשוי הענן ועד מתי יימשך הכאוס? מה אומרים המדענים על תופעת הטבע ההרסנית
- ארגון הבריאות העולמי: האפר עלול להיות מסוכן
- כך נראו שמי אירופה הנצורה
החזאי הוותיק אורי בץ ופרופ' עודד נבון, לשעבר נשיא האגודה הבינלאומית לחקר הרי געש וכיום איש המכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית, התבקשו אתמול להסביר מה קורה כאן ומתי השמיים יחזרו לקדמותם.
לא נראה שכך יקרה, ולא רק בגלל שישראל רחוקה אלפי ק"מ מאיסלנד. בימים הקרובים צופים החזאים שינוי ברוחות מעל אירופה. אם לא יחול, ייתכן ששאריות בלבד

זו אחת השאלות שאין עליהן עדיין תשובה ברורה מהמדענים, נוכח העוצמה הנוכחית שמפגין ההר. אייפייליוקול היה רדום עד כה, וייתכן בהחלט שישוב להיות כזה בתוך כמה ימים. אך ייתכן גם שההתפרצות תימשך שנה ויותר - אם כי בעוצמה מופחתת.
אייפייליוקול התפרץ לראשונה ב-20 במרץ השנה, אך ההתפרצות כמעט שלא הטרידה איש, משום שהמאגמה, החומר הסלעי המותך והלוהט (1,200 מעלות) הפורץ כלבה מלוע ההר, לא בא במגע עם קרח ומים. עתה זה קרה: ההר התפרץ שוב, המאגמה עלתה למעלה, הואצה והתפרקה לטיפות קטנות שעלו לגבהים. לכן זה נראה כעמוד עשן ענק, מורכב מאוויר חם מאוד ואפר - למעשה, חתיכות קטנות של המאגמה.
מדובר בחלקיקי סלע וגזים, כמו תחמוצת הגופרית וגזים רעילים אחרים, שמכילה גם צורן (סיליקון). כל אלה יוצרים מעין מרקם שדומה לתרסיס.

אפילו עד 40 ק"מ. הרוחות בגבהים הללו מפזרות את האפר על פני חלקיה הנרחבים של צפון אירופה. בשלב זה האפר הגיע רק לגובה של 8-10 ק "מ. אלא שהחלקיקים החמים אינם קלים מהאוויר, והם נסחפים ברוח.
כיוון הרוחות, ממש כמו התנועה הסיבובית של כדור הארץ, הוא ממערב למזרח. זה גם הכיוון בו מתפשט ענן האפר ברחבי אירופה. זרימת הרוח איננה בקו ישיר, אלא בצורה גלית, בדומה לצורת פעמון.
חתיכות האפר מתקררות בגבהים בהם מצויים נתיבי הטיסה של המטוסים. מכאן שקיימת סכנה שיחדרו למנועי הסילון ויפגעו בלהבי המנוע. במקרה כזה, החלקיקים יתחממו מחדש, יותכו בתוך המנוע וישתקו את פעילותו באוויר. החשש הוא כמובן שהטייסים לא יצליחו לייצב את המטוס והוא יתרסק אל הקרקע.

כן. בעשורים האחרונים קרו לפחות עשרים מקרים שבהם ניזוקו המטוסים. במקרה מפורסם, שאירע לפני 21 שנה, כבו במהלך טיסה מנועיו של מטוס חברת KLM ההולנדית, עקב חדירת חלקיקי אפר. למרבה המזל הטייסים הצליחו להתניעם מחדש ומנעו אסון.
באיסלנד, אי פעיל מאוד מבחינה געשית עם לא מעט הרי געש, מתרחשת התפרצות אחת לחמש שנים. יחסית מדובר בהתפרצויות מתונות יותר מהנוכחית. מכל מקום, הסיכון למטוסים יכול להגיע עד למרחק של 4,500 ק "מ מההר, ויותר.