הכתובת על הקיר: נצרת זה בן-לאדן ואל-קאעדה
העיר בנק' רתיחה, היהודים לא באים, הנוצרים בורחים, ראש העירייה מפחד והאימאם הכריזמטי ממשיך לקרוא: הפתרון לבעיות זה האיסלאם
המילים האלה מקדמות את פניו של כל מי שמגיע לרחובה הראשי של נצרת. הן כתובות באנגלית ובערבית, מתנוססות באותיות ענק על גבי מסגד שיהאב א-דין הצמוד לכנסיית הבשורה. זה המסגד שממנו יצאו בחודשים האחרונים שבעה צעירים מוסלמים לסדרה של מעשי פורענות בעיר על רקע דתי ולאומני, ששיאה היה רצח נהג המונית יפים ויינשטיין.
שניים מהם אף רצו להקים בעיר תא טרוריסטי בחסות אל-קאעידה. האב הרוחני, האימאם של המסגד, הוא השייח נאזם אבו סלים. בן 43, בעל עיניים כחולות חודרניות והמון כריזמה. עשרות צעירים שותים בצמא כל מילה שיוצאת מפיו. כבר שנים הוא נמצא על הכוונת של המשטרה והשב"כ.
בשנה שעברה, לפני ביקור האפיפיור בנדיקטוס בעיר, הוא פרסם כרוז שבו נכתב כי הכס הקדוש אינו רצוי בעיר עקב התבטאויותיו נגד האיסלאם והנביא מוחמד. "תגידו", הוא אומר בתגובה למעצרם של השבעה שהיו תלמידיו, "בתל אביב אין דקירות? אין פלילים? אולי זה רק קטטות בין צעירים".
הוא לא מתכוון לגנות את המעשים. "אני לא יודע מה קרה במונית ומי עשה, מה אבל ההאשמות האלה מטרתן להגיע למסגד שלנו ולאימאם - אני. נכון, לא רצינו שהאפיפיור יבוא לכאן. הפתרון העולמי של כל הבעיות זה האיסלאם ואת זה האמריקאים האימפריאליסטים לא רוצים. הקומוניסטים הלכו ועכשיו הם נלחמים נגדנו. הם רוצים איסלאם חלש שנכנע להם כמו בארצות הברית, ולא את האיסלאם האמיתי".
בכתב האישום מצוין שהמסגד היה מקום המפגש שממנו יצאו הצעירים לפעולות, אבל האימאם טוען כי מדובר בהמצאה של השב"כ במטרה להילחם בו ובדת שלו: "זה חלק ממסע עולמי נגד האסלאם שהשב"כ משתתף בו. בעולם קוראים לנו קיצונים במטרה להילחם נגד האיסלאם האמיתי, מסע הצלב החדש.
האיסלאם האמיתי רוצה לחיות באמונה שלו, עם רחמנות לחלשים, ומולו עומדת אימפריית הרשע העולמי, אמריקה. אללה הוא זה שיפתור את הבעיות שלנו. יש רצח נגד האומה האיסלאמית בכל העולם - בעזה, באפגניסטן, בעיראק ועוד. רוצחים נשים וילדים בכוונה. אחרי המשט ישראל רוצה להראות שהיא עם הנוצרים נגד המוסלמים, ולכן הפיצו את מה שהיה השבוע. השב"כ מנפחים. השב"כ רוצים שלא אדבר, אבל אני אימאם ומדבר על מה שכתוב בקוראן. הם לא רוצים שאגיד שאמריקה רוצחת ילדים".

" אני מתפלא איך לא עצרו את השייח הזה", אומר בייאוש בעל חנות מזכרות נוצרי, שנייה אחרי שהוא מוודא שלא נציין את שמו, חס וחלילה. "אני מאשים רק את הממשלה", הוא מוסיף, "איך הם משאירים דבר כזה במדינת ישראל בכלל, לא רק בנצרת. כל יום שישי הוא מחמם את האנשים להרוג, לשרוף, לשנוא.
הוא מדבר ככה כבר משנת 2000, ואני לא יודע איך הממשלה נותנת לזה לקרות. שייח נאזם הוא בעיה גדולה, עובדה שזה נגמר ברצח. הוא מדבר על היהודים, על הנוצרים, על האמריקאים - בשבילו נוצרים ויהודים זה אותו דבר, כופרים. הוא אפילו נגד מוסלמים לא דתיים מספיק. יש אווירה של פחד ברחוב. זה גם לא טוב לתיירות. כל תייר שבא לראות את ארץ הקודש רואה את השלט שהוא שם עם הפסוק מהקוראן על העולם הבא. למה אתה שם מולו את זה? ישראלים כבר הפסיקו לבוא לכאן, מבחינתם נצרת זה בן לאדן".
ומה עם שאר המוסלמים?
"בסדר, לא כולם הולכים אחריו, ואנחנו ביחסים טובים איתם".
מה עם ראש העיר, ניסיתם לדבר איתו?
"ראש העיר מפחד מהם. העימות הראשון היה כשהם רצו לבנות מסגד, בסוף שנות התשעים. זה ברור שהוא מפחד, הוא נבחר בקולות של המוסלמים, לכן הוא לא מתערב בזה. הוא יודע שיורידו אותו. אין עם מי לדבר, אף אחד לא שומע אותנו".
אכן , ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראיסי, עשה הכל כדי לא להתראיין לכתבה. יומיים שלמים הסביר הדובר שהוא עסוק מאוד, ואפילו שהוא נמצא בישיבות בירושלים עד שעות הלילה המאוחרות. גם כשנפגשנו באקראי בבניין העירייה, הוא סירב לדבר.
באחרונה כמה אישים ערבים נוצרים מהגליל אף פנו לוותיקן. אחד מראשי ההתארגנות: "לא נבליג ונעבור לסדר היום על
הישראלים מתייחסים אלינו כאל ערבים, וחלק מהמוסלמים הקיצונים מתנכל לנו. נבקש מהוותיקן שיפרוש עלינו חסות אמיתית. או שיעביר את כולנו אליו או שיתערב מיידית. המיעוט הנוצרי בגליל חושש מהתפרצות מוסלמית קיצונית נגדנו.
יש כאן בן לאדן מתחת לאף והוא עדיין בחיתוליו. זה עניין של זמן עד שיתפרץ. הכתובת כבר על הקיר, ואילו היינו פועלים לפני כן, נהג המונית היה בחיים ובעלי החנויות הנוצרים בנצרת לא היו נפגעים".

בנצרת, וגם בנצרת עילית הסמוכה עוקבים בדאגה אחרי השתלשלות הפרשה הביטחונית החדשה ומקווים שעוד לא הגיע זמן הפיצוץ. על פי כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בנצרת, נאשמים שבעה צעירים מוסלמים תושבי העיר בגילאי 26-19, כולם מתפללים במסגד שיהאב א-דין, בעברות תקיפה שונות כלפי נוצרים ויהודים, שהחמורה בהן היא רצח נהג המונית יפים ויינשטיין מנצרת עילית בנובמבר האחרון.
חשיפת החוליה התאפשרה לאחר ששניים מהם טסו להתאמן על פי האישום במחנות אל-קאעידה בסומליה. כתב האישום חושף פרשות נוספות שבהן היו מעורבים הצעירים, למשל דקירת שליח פיצה וקשירתו.
כמו כן, הם נאשמים בשרפת חנות נרגילות השייכת לצעיר נוצרי ובהצתת אוטובוסים שהסיעו תיירים. במקרה אחר תכננה החוליה לרצוח צעיר נוצרי שנאמר כי העז להתבטא נגד הנביא מוחמד, ואף רכשה מצלמות וידיאו כדי לתעד את ההוצאה להורג. לבסוף, לאחר שכבר חפרו עבורו קבר, התחרטו וברחו.
חאלד אחמד הוא דודו של אחמד אחמד, הנאשם הראשי בפרשה, אשר על פי כתב האישום סחט את הדק האקדח ורצח את נהג המונית.
"אנחנו גידלנו את הילד הזה והוא היה ילד חביב וטוב", הוא מספר, "אבל בנצרת יש בלגן. יש אנשים שמחזירים בתשובה חזק את הילדים השפיעו עליו בצורה קיצונית לפני כמה שנים. אמרנו לו שצריך להיות בן אדם, קודם כל. הוא התרחק מהמשפחה שלו והלך עם אנשים רעים. אני לא יודע מי ביצע את הרצח וההורים לא מאמינים שהוא עשה את זה. צריך לחכות למשפט. התחילו להכניס לו לראש לשנוא יהודים ונוצרים והשפיעו עליו לרעה. גנבו לנו אותו".

ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו תמיד מוכן לפרשן מה קורה אצל השכנה הצמודה מדרום מערב. מאז נכנס לתפקיד, בדצמבר 2008, הוא עושה הכל כדי למנוע את הגירת ערבים, נוצרים ברובם, אל תחומי עירו.
בכלל, אם תשאלו את גפסו, יש לו תוכנית גדולה "לייהד את נצרת עילית": בניית שכונה חרדית שתכלול כ-14 אלף יחידות דיור, שינוי שמה של העיר (ובעיקר הוצאת המילה "נצרת" ממנה) ועוד גימיקים יצירתיים. "יש לנו 16.4 אחוז ערבים בעיר באופן רשמי ועוד כשלושה אחוזים לא רשמיים. הם אזרחים לכל דבר. מנגד, אסור לשכוח שנצרת עילית היא מיקרוקוסמוס של מדינת ישראל".
לדבריו, "היא עיר יהודית ודמוקרטית, אבל קודם כל יהודית. אנחנו רוצים לתת שירות לכל מי שגר בנצרת עילית, לא משנה מהי דתו. בשנה וחצי האחרונה השקענו בתשתיות בשכונות של ערבים, מה שלא עשו פה לפניי. אני לא פותח משרד קליטה לערבים, אבל לאלה שכאן אתן שירות. מיד אחרי הרצח הוצאנו מברק לראש הממשלה שזה רק מראה כמה חשוב לחזק את ההתיישבות היהודית בנצרת עילית".
אבל הרצח לא היה בנצרת עילית.
"ויינשטיין היה אזרח נצרת עילית שנרצח בשל היותו יהודי. הוא לא חטא. שבעת הנאשמים הם מחבלים שנושאים תעודות זהות כחולות, וזה מסוכן מאוד. אחת הבעיות היא שצומחים תאים כאלה, רקובים, וזה כבר לא רק עשבים שוטים. אלה שדות, זה בגלל כל מיני אמירות של מנהיגים שמפגינים אחרי חיסול מחבלים או משט כזה או אחר, וזה נותן לגיטימציה לאותם אנשים שהם בעיקר חלשי אופי וקל להשפיע עליהם. אני חושב שהפגיעה בתושבי נצרת גדולה מהפגיעה בתושבי נצרת עילית, כי תושבי נצרת עילית יימנעו מלהיכנס למסעדות בנצרת ולערוך שם קניות. אפשר להגיד שהם בנצרת ירו לעצמם ברגל".

סגן ראש עיריית נצרת,עלי אסלם, מקובל בקרב מנהיגים יהודים וערבים כאחד ונחשב לאיש החזק בעירייה. "בואו נחכה למשפט ונראה מה נכון ומה לא", הוא מבקש. "המשטרה מכניסה סתם את העניין של הנוצרים והמוסלמים. לא צריך סתם לנפח. אין כאן מתח, לא בין המוסלמים לנוצרים ולא בין הערבים ליהודים. מה שקרה לא מתאים לנצרת ולא מתאים למגזר, ולכן אני בספק אם זה נכון.
אנחנו נעשה הכל כדי שהפרסומים לא יפריעו לחיים כאן. נצרת כבר עברה תקופה קשה בסוף שנות התשעים עם פרשת המסגד, ועכשיו היא משגשגת ופורחת בעסקים ובתיירות. שייח נאזם מדבר לפי הדת שהוא מאמין בה, ומותר לו לדבר על פי החוק. אני מאמין שעל כל בן אדם לכבד את המקום והחוקים של המקום שבו הוא גר. אנחנו אזרחי המדינה וצריכים לעשות הכל למען דו קיום. מה שקרה לא ישפיע על נצרת ולא על היחסים בעיר".
אנשים מדברים על אווירה של פחד ברחוב.
"אלה שאומרים את זה רק רוצים לחמם את האווירה, ואנשים כאלה יש משני הצדדים". גפסו , לדבריו, מקנא בקצב ההתפתחות המהיר של העיר כמוקד תיירות.
אתה רוצה שהערבים שגרים בנצרת עילית יחזרו לנצרת?
"מה פתאום?", אסלם צוחק, "אני רוצה להגיע ל-50 אחוז ערבים בנצרת עילית".
רק שאת גפסו זה בכלל לא מצחיק. "בחייו הוא לא יזכה לראות את זה", הוא אומר נחרצות, "אני מאוד מעריך את אסלם, אבל הוא מוזמן לראות את התוכניות אם הנושא מדיר שינה מעיניו. אנחנו מסבירים לכל הערבים שגרים פה, והם אנשים מצוינים, שזו עיר יהודית, וכפי שהתעקשתי לא לפתוח את הקניון בראש השנה אני יכול להגיד שעלי אסלם וצאצאיו לא יזכו לראות את היום שיהיו פה 30 אחוז ערבים וגם לא 50. מדינת ישראל היא מדינת היהודים. עם האוכלוסייה החרדית שתבוא לפה, אחוז הערבים ילך ויקטן. אנחנו לא רוצים לגרש, כמובן".