הג'אנק פוד על הכוונת
אחרי אלימות וסקס בפרסומות: קוד אתי לפרסום מזון ומשקאות מזיקים: משרדי הבריאות והתמ"ת פנו לרשות השנייה במטרה להגביל פרסום וקידום מזון לא בריא. ח"כ אורית נוקד: "לאמצעי התקשורת ישנה השפעה רבה על מגיפת השמנת היתר, שהגיעה כבר לממדים כלל עולמיים"

ג'אנק פוד צילום: גטי אימג'ס
מספר הצעות חוק פרטיות הוגשו בעבר להגבלת הפרסום של מזון ומשקאות מזיקים, ביניהם הצעה של נוקד, אך אף אחת מהן לא הגיעה לכדי חקיקה. כעת מתגבש בישראל, בדומה למדינות נוספות בעולם, קוד אתי - שאמור להביא לרגולציה עצמית ומשותפת של המפרסמים והפרסומאים בתחום. זאת במטרה להילחם בתופעה של השמנת יתר, בעיקר בקרב ילדים.

אובמה ומדבדב. לא שמעו על קוד אתי דל שומן. צילום: איי-אף-פי
עוד נודע כי משרד הבריאות יגדיר מהם המזונות והמשקאות המזיקים, ועליהם יחולו כללים מגבילים בפרסום בטלוויזיה, דוגמת כתובית המזהירה מפני צריכת יתר או הגבלת שעת שידור הפרסומת. בידי הרשות השנייה תישמר הזכות לשלול את התו האתי מגורם שיהיה חתום על הקוד המתגבש ויפר אותו. במקרה כזה, כל פרסומת של אותו גורם תזדקק לאישור מקדים של הרשות השנייה.
"רבים מהמחקרים מצביעים על כך כי לאמצעי התקשורת, ובהם פרסומות לילדים, ישנה השפעה רבה על מגיפת השמנת היתר שהגיעה כבר לממדים כלל עולמיים", מסרה נוקד לעסקים, "שיתוף פעולה פורה בין משרדי הממשלה ומועצת הרשות האחראית על הערוצים המסחריים הוא המפתח לקביעת אותם כללים חשובים".

ח"כ אורית נוקד. פלאש 90
עוד אמרה נוקד כי "השמנה בילדות מהווה גורם סיכון מובהק להשמנה בגיל מבוגר. כאשר הדבר נוגע לילדים, קיימת חזית ישירה, ברורה ומיידית להילחם בה: פרסום וקידום מזון לא בריא. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר מדובר בילדים קטנים אשר לא פעם אינם יודעים להבחין בין המציאות האמיתית לבין זו שמוצגת בפרסומות, ולכן אני רואה חשיבות רבה לקביעת אותם כללים".
מנשה
סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, הוסיף: "הרשות השנייה מברכת על מהלך חשוב זה. יש להדגיש כי כיום קיים קוד אתי שעליו חתומים משרדי פרסום ומפרסמים. זוהי מסגרת ההסדרה היעילה ביותר בתחום, ונכון ליישמו גם בנושא הפרסום למזון מזיק. אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה עם הגורמים המקצועיים ובטוחים שגם התעשייה תתגייס לקידום העניין".