בשעת חירום: קו אווירי ישיב חיילים מחו"ל
במקרה של אזעקת אמת הורה הרמטכ"ל למנוע את סגירת מרכזי הגיוס של חיילי המילואים מחו"ל, כדי שיוכלו להגיע לישראל בזמן מלחמה

בצל החשש כי נמל התעופה בן-גוריון יופצץ בזמן מלחמה על ידי טילים ורקטות, והעובדה כי צי מטוסי התובלה האזרחיים מצטמצם משיקולי כדאיות כלכלית, הקים בשנה שעברה משרד התחבורה ועדה, בראשות אלוף משנה במילואים מנשה טרם, לבחינת מערך מטוסי המטען בישראל.
בדוח שהגיש טרם - בעבר מפקד כנף תובלה בחיל האוויר וסמנכ"ל חברת התעופה אל על, ואשר סוכם לפני כחודש וחצי על ידי גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית - נקבע כי רצוי שחברות התעופה הישראליות יקבלו הקלות מהממשלה באופן עקיף או ישיר, ואף יוכלו לשתף פעולה, באישור הרשות להגבלים עסקיים, כדי למנוע את סגירת מערך מטוסי התובלה. עוד קבעה הוועדה כי המחסור הנוכחי במטוסי מטען הפך מבעיה ענפית לבעיה ביטחונית.
לדברי גורמי צבא, הבעיה התעוררה בשל שתי משימות עיקריות שעולות בתרחישי התרגילים לקראת מלחמה, שהראשונה והמיידית שבהן היא "רכבת אווירית אנושית". לדברי קצינים בכירים, הרמטכ"ל גבי אשכנזי, עוד בהיותו עוזר ראש אג"מ במטכ"ל באמצע שנות התשעים, ייסד את מרכזי הגיוס של חיילי צה"ל במילואים ובסדיר ששוהים בחו"ל בזמן מלחמה, כדי להביא אותם במהירות לישראל כדי לסייע בלחימה.
"הרמטכ"ל הקודם דן חלוץ החליט לבטל את מרכזי הגיוס בחו"ל בשל קיצוץ בתקנים", סיפר אחד הקצינים הבכירים, "אולם בדיון מעמיק שנעשה בין ראש אכ"א אבי זמיר לרמטכ"ל אשכנזי הם הגיעו למסקנה שיש לשמר את היכולת לגייס מילואימניקים בחו"ל אבל רק לצמצם את התקנים".
עוד הסביר הגורם הצבאי כי בבחינה של תרחיש המלחמה,
הסוגיה השנייה שנדונה, כאמור, התמקדה ברכבת אווירית שתכליתה להחיש אמצעי לחימה ותחמושת לצה"ל, והיעדר תשתית בבסיס עובדה לפריקה ולהעמסה של מטענים צבאיים גדולים כמו מסוקים, טנקים וכדומה. גורם ביטחוני בכיר נוסף ציין בפורום סגור כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה בתחילת 2009 התגלה קושי בפריקת מטענים אוויריים בשל ירי הרקטות והטילים לעבר ישראל, ושמכל מדינות אירופה, רק איטליה, בראשותו של ברלוסקוני, הסכימה לקלוט את המטענים.