
המשטרה קבעה: פעלנו נכון באסון האוטובוס
למרות זעם משפחות הנספים שהתעורר אחרי פרסום סרטון "אוטובוס הדמים", תחקיר שמתפרסם לראשונה חושף: לא היה דופי במעשי הקצינים
התחקיר, שבוצע באגף המבצעים של המשטרה בראשותו של ניצב ניסים מור, ראש אגף המבצעים, עסק - לטענת המשטרה - בכל הנושאים הקשורים לשרפה. בין היתר נבדק תפקוד כוחות המשטרה, כוחות שב"ס, יערני קק"ל וצוותי הכיבוי, מד"א, עיריית חיפה, עיריית טירת הכרמל, פיקוד העורף, היחידה האווירית של המשטרה וטייסי מטוסי הכיבוי.
התחקיר קובע כי אוטובוס הסוהרים שנלכד בלהבות נסע בכביש 721, משום שהוא שימש כציר הפינוי היחידי ברכס הכרמל לאחר שכביש האוניברסיטה נסגר, בקטע מסוים, בשל הלהבות והיה עמוס ברכבי הצלה בקטע אחר. מהתחקיר עולה עוד, כי הפעלתם של הסוהרים מביה"ס לקצינים של שב"ס היתה הכרחית כדי לפנות את אסירי כלא דמון.
שורה של ליקויים
"פינוי בית כלא אינו דומה לפינוי ישוב", נכתב בתחקיר, "פינוי ישוב יכול להתבצע על ידי כלי רכב ואמצעים שעומדים לרשות האזרחים, לא כך בעת פינוי בית כלא".
לפני האוטובוס נסע רכב של שרות בתי הסוהר ששימש כרכב מוביל של האוטובוס. התחקיר מגלה כי ברכב ישב קצין בדרגת סגן גונדר, שהגיע לשערי כלא דמון ודיווח כי האוטובוס הגיע בשלום אל הכלא מבלי שידע כי האוטובוס נלכד ב"עיקול המוות", 3-2 ק"מ לפני הכלא. ההמקרה שתואר מלמד שמשך התרחשות האירוע עמד על שניות בודדות. "הכל הלך במהירות, לצערנו", אומר קצין בכיר.
עוד קובע התחקיר, כי מיקום הכלא במרכז היער הוא בעייתי, וכך גם מיקומם של היישובים הנוספים השוכנים בלב היער. "כשמתכננים יער, יש לקחת בחשבון סוגיות שכאלה",
אומר אחד ממחברי התחקיר.
הדוח מצביע על שורה של ליקויים. המרכזי שבהם הוא התיאום בין כלל גורמי ההצלה והכוחות שפעלו בשטח. בשל העובדה כי אין מערכת קשר אחידה, התקשורת בין רכבי הכיבוי עם מפקדי הכוחות של המשטרה נעשה באמצעות לא פחות מ-20 תחנות. התחקיר קובע כי במקרים דומים, יש צורך בהקמת רשת קשר אחידה עם חפ"ק אחד.
ממצאי התחקיר הועברו אתמול למשרד ראש הממשלה. עדיין לא ברור אם הממשלה תקיים כבר בימים הקרובים דיון על הממצאים, או שתמתין לדו"ח הסופי של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, שקיבל אף הוא את הדו"ח. העתקי הדו"ח יועברו גם למשפחות הנספים. מפכ"ל המשטרה דודי כהן אמר אתמול בשיחות עם שוטרים כי "זהו התחקיר המבצעי המעמיק ביותר שנעשה במשטרת ישראל".