מחדל מרכזי ההגנה לילדים נפגעים נמשך
המועצה לשלום הילד עתרה לבג"ץ בתביעה ליישם את החוק המורה על הקמת שמונה מרכזי הגנה לקטינים נפגעי עבירות מין ואלימות

על פי התכנון, במרכזי ההגנה אמורים לפעול זה לצד זה נציגי המשטרה, הרווחה, חוקרי הילדים, רופאים ונציג הפרקליטות, מה שעשוי להקל גם על קרבן העבירה שלא ייאלץ לפנות לטיפולים השונים בכל פעם שיידרש לכך, ויתרה מכך, המרכז אמור לייעל מאד את שיתוף הפעולה בין הגורמים המטפלים, אשר לא פעם בעבר היווה מכשול במהלך ניסיון לסייע לקורבנות העבירה.
אולם, למרות החלטת הכנסת, וכפי שפורסם כבר לפני כשנה במעריב וב-nrg, עד היום הוקמו שני מרכזי הגנה בלבד מתוך השמונה עליהם מורה החוק, אחד בירושלים והשני במרכז הרפואי שיב"א תל השומר.
במועצה לשלום הילד התריעו מספר פעמים מאז חוקק החוק בפני הרשויות, כי המדינה מתעלמת מהחוק, אולם לדבריהם, עד היום משרד הרווחה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים הנוספים, הבריאות, המשרד לביטחון פנים והאוצר למעשה מתעלמים מקיומו ואינם פועלים ליישומו.
בעתירה שהגישה המועצה לשלום הילד, נטען כי "קיימת הסכמה מקצועית רחבה באשר לחשיבותם של מרכזי ההגנה. המכשול העיקרי העומד בפני מימוש החוק אף אינו מכשול תקציבי במובן האמיתי, שכן עלות תפעולו של כל מרכז עומדת על סך כמיליון שקל לשנה בלבד, והוא נעוץ בחילוקי דעות בין משרדי הממשלה השונים לגבי כל הקשור להתחשבנות ביניהם ולאחריות על המימון והתקצוב של התקנים
בראיון ל-nrg מעריב בנושא מרכזי ההגנה שנערך בעבר, אמרה פקידת הסעד הראשית לחוק הנוער, חנה סלוצקי, כי "חשיבותם של המרכזים הללו עצומה לא רק בגלל האפשרות לספק את הטיפולים הדרושים לילד הנפגע תחת קורת גג אחת, אלא גם בעצם העובדה שלמרכזים כמו זה בירושלים ניתן לראות ש-60 אחוז מהפונים אליו הם משפחות חרדיות לילדים שנפגעו, אוכלוסייה שללא ספק לא הייתה מתייצבת במשטרה או אצל גורמי הרווחה".
לדברי מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, "מדובר במחדל משווע ומתמשך הפוגע שלא לצורך בילדים רבים , בשעה שהרשות המבצעת מתעלמת מחוקי הכנסת ומפרה אותם באופן בוטה וחסר כל הצדקה".
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה, כי "המשך הקמת מרכזי סיוע תלוי בשיתוף פעולה עם המשרדים הנוגעים בדבר ובהקצאת משאבים נוספים. שאר המרכזים הנוספים לא הוקמו בגלל קשיים הנובעים מחוסר שיתוף פעולה בהקצאת תקנים של משרדי ממשלה נוספים, האמורים לתת במרכזים, שרותים שהם מתחום אחריותם (בריאות, בטחון פנים).
"משרד הרווחה אף הפיץ תזכיר חוק שמטרתו להבהיר כי ההוראות לעניין הסיוע הראשוני שניתן לקטין, יהיו באחריות כל משרד רלוונטי ובמימונו, ולא על כתפי משרד הרווחה בלבד, שאינו מתוקצב בנושאים שבתחום אחריותם של המשרדים האחרים, המשרדים הרלוונטים התנגדו לכך.
"כמו כן, המודלים של שני המרכזים שהוקמו הם שונים והמשרד עדיין בוחן מההיבט המקצועי את המודל המתאים והיעיל ביותר. משרד הרווחה הפיץ גם תזכיר חוק לדחיית תחולה של החוק מהטעמים שהוזכרו לעיל".