הסיפור האמיתי? מפעלי ים המלח משיקים קמפיין

רגע לפני ההכרעה בנוגע למימון קציר המלח, מפעלי ים המלח מעלים, לראשונה, קמפיין פרסומי. "בלי המפעלים, אין תיירות", הם מבקשים להבהיר. אדם, טבע ודין: "קמפיין ציני ומסולף"

אבי גרצמן | 22/6/2011 19:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לראשונה: קמפיין פרסומי למפעלי ים המלח. כותרת מסע הפרסום: "בלי מפעלי ים המלח – אין תיירות בים המלח". מפעלי ים המלח החליטו להילחם על דעת הקהל, בקמפיין טלוויזיה, עיתונות מודפסות ואינטרנט הם ינסו להציג לציבור את הגרסה שלהם לבעיות בדרום ים המלח ובצפונו. בעמותת אדם טבע ודין הופתעו לשמוע על הקמפיין: "בעידן של אחריות תאגידית, הציפייה ממפעלי ים המלח היא להציג בפני הציבור את התמונה המלאה".
 
הקמפיין של מפעלי ים המלח
הקמפיין של מפעלי ים המלח
הקמפיין של מפעלי ים המלח


עיתוי הקמפיין אינו מפתיע. לפני כחודש הציגו השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, ושר התיירות סטס מיסז'ניקוב, את קציר המלח כפתרונם להצפת קו המלונות בדרום ים המלח. השניים דרשו שמפעלי ים המלח יממנו את פעולת איסוף המלח (על פי הערכות מדובר על סכום של שבעה מיליארד שקל) על בסיס עקרון המזהם-משלם. 

"יש לנו רק חלק"

לדברי מפעלי ים המלח, העובדות שהציבור מכיר שגויות. הם מסבירים כי "ללא מפעלי ים המלח לא היה נותר זכר לאגן הים הדרומי (הבריכה התעשייתית שבקו החוף שלה ממוקמים המלונות)". לטענתם, אותו הים פועל בכלל בזכותם. בהתייחס לשאלת הצפת המפלס בחלקו הדרומי, במפעלי ים המלח אומרים: "המלח שוקע מעצם קיום המלח, אנחנו לא מבצעים פעולה שמגבירה את שקיעת המלח".

יחד עם זאת, במפעלים מודים שבכוונתם לקחת חלק במימון פעולות קציר מלח. אנחנו נזכיר כי, כחלק מתהליך הייצור של מפעלי ים המלח

והפקת האשלג שוקעת בבריכה שכבת מלח בעובי של 20 סנטימטר המצטברת על קרקעית הבריכה וכתוצאה מכך עולה מפלס הבריכה בכ-20 סנטימטר מדי שנה.

ומה אומרים מפעלי ים המלח לגבי הירידה במפלס הצפוני?  "יש לנו רק חלק קטן מאוד באחריות לייבוש חלקו הצפוני של הים". נציין כי מי האגן הצפוני מהווים עבורם את חומר הגלם לבריכות האידוי בדרום. בעוד ארגוני הסביבה טוענים כי המפעלים בצד הירדני והישראלי אחראים ל-40% מירידת המפלס, במפעלים טוענים כי הם אחראים על לא יותר מתשעה אחוזים.

"לשאת בתוצאות"

"דרושה מידה לא מבוטלת של ציניות, על מנת להשתמש בממון הרב שהופק, בין היתר, מניצול אינטנסיבי של ים המלח, כדי למכור לציבור מראית עין של מפעל סביבתי ולא מזיק, בעוד כולנו יודעים שהאמת הפוכה לחלוטין", אומר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין בתגובה לקמפיין.

"בעת שצופים בסרטון הפסטורלי שהכינו המפעלים, צריך לזכור כי מדובר באותם המפעלים שפעילותם מחריפה את קצב ירידת המפלס ים המלח, תורמת להרס נחלי האזור, להצפת מלונות ועוד", ציין ברכה. לדבריו, מדובר בקמפיין ציני ומסולף שמטרתו לשנות את החלטת הממשלה בנוגע למימון פעולות קציר המלח. "בעידן של אחריות תאגידית, הציפייה ממפעלי ים המלח היא להציג בפני הציבור את התמונה המלאה בכל הנוגע להשפעת הפעילות התעשייתית שלהם על ים המלח ולשאת בתוצאות", הוסיף ברכה.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים