הרב יעקב יוסף: "אסור להרוג גוי סתם"

37 מילים גרמו למעצר הרב. לבן המורד של הרב עובדיה יש בארסנל עוד מספיק פנינים כדי להדליק מחדש את התבערה שהצית. ראיון מיוחד

שלום ירושלמי | 8/7/2011 12:33 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יום ראשון האחרון היה יום מכונן בישיבת "חזון יעקב" בשכונת הבוכרים בלב ירושלים. בבוקר נעצר ראש הישיבה הרב יעקב יוסף במערת שמעון הצדיק בידי בלשי משטרה שלקחו אותו לחקירה קצרה ומאומצת על אודות הקדמה בת 37 מילים, בכתב יד, שצירף לספר "תורת המלך".
 
הרב יעקב יוסף,
הרב יעקב יוסף, "כתבתי ברכה לספר. על זה עוצרים?". צילום ארכיון: פלאש 90

בצהריים כבר עמד הרב על הבמה הקטנה בהפגנה שארגנו עבורו ליד הבית חסידיו החד שים-ישנים, חרדים לאומיים מסוגם של ח"כ יעקב כ"ץ, ברוך מרזל ואיתמר בן גביר. הם נשאו אותו שם על כפיים, וכולם השמיצו יחד את מוסדות החוק במדינה.

בערב הגיע הרב יוסף לשאת את השיעור היומי שלו ב"חזון יעקב" שידוע גם בשם "בית הכנסת בורוכוב". הרב ירד במהירות מביתו ברחוב שמואל הנביא, חולף בדרכו על תמונות של הר הבית (ללא המסגדים, כמובן) שקישטו את חדר המדרגות בקומה הרביעית. בדרך למטה עבר יוסף, שהוא גם רב השכונה גבעת משה, ליד המשרד הקטן שלו, שפעם היה מחסן. על הפלדלת תלו האוהדים סטיקרים שתואמים היטב את השקפת עולמו של הרב: "הממשלה הורסת יישובים, הערבים הורגים יהודים".

והיה שם על הדלת גם מסר לשי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה. "חוקי התורה קודמים לחוקי המדינה, תעצור אותי", נכתב בסטיקר, שאויר גם בשני אזיקים, מוכנים לסגירה על שתי הידיים. על החתום היו "פעילי מטה 'כהנא צדק'".

הרב יוסף נכנס למכונית הוואן שבאה להסיע אותו לישיבה. "אוהוהוהו, עשיתי פשע חמור", הוא לגלג בדרך על המשטרה. "כתבתי ברכה לספר. על זה עוצרים? ". בהמשך הוא ישווה בין ישראל והמדינה הבולשביקית המצויה. "אנחנו אומרים בליל הסדר'שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך'. אז מה? אנחנו לא נגיד את זה? לא נוכל ללמוד תורה? ".

האם אתה מזדהה עם תוכן הספר "תורת המלך" ?
" שוחחתי השבוע לאחר המעצר עם הרב הראשי יונה מצגר. הוא אמר לי שמוטב היה לפני שפתחו בחקירה היה פונה שי ניצן לרבנים הראשיים, ומבקש מהם הסבר מהי הסכמה ועל כמה הסכמות רב חותם ביום, ואז ודאי שלא היו פותחים בחקירה", עונה הרב יוסף. "ולעצם העניין צריך לזכור שהספר מקומו בבתי המדרש ועוסק בדיני מלחמה ובשעת מלחמה, ולמלחמה אני מזכיר לך מוציאה הממשלה בשליחות העם. לתורת ישראל ישנה אמירה ברורה מהו מוסרי ואיך על ממשלת ישראל לפעול בניהול המלחמות הנכפות עלינו. זה לא דין ליחיד אלא המלצות לצבא איך לנהוג לפי מוסר התורה".

פיל בחנות חרסינה

האם צריך להרוג גויים חפים מפשע, כפי שכתוב בפרק השישי בספר?
"בנות הברית הרגו במלחמת העולם השנייה חפים מפשע בהירושימה ונגסאקי. בדרזדן הרגו גם חפים מפשע, זה היה צודק ומוסרי. חיילי צה"ל הם החפים מפשע וחובה על מדינת ישראל להעניק להם הגנה מרבית. אם ניתן לכתוש מהאוויר אין להכניס חיילים לטהר בתים. הספר דן בשעת מלחמה ובחפים מפשע שלא מרצונם מסייעים לאויב לטבוח בחיילי ואזרחי ישראל. ודאי שאסור להרוג גוי חף מפשע סתם".

בישיבה כבר קיבלו את הרב שחזר מהכפור הבולשביקי בחרדת קודש. "ימים על ימי מלך תוסיף, שנותיו כמו דור ודור", שר הקהל, רובם מתפללים ספרדים ותיקים, שפוקדים את בית הכנסת ערב-ערב כבר עשרות שנים. הרב החליט להקדיש את השיעור לדיני "שהחיינו". מתי צריך אדם לשאת את הברכה הזו ומתי לא. כמה אמירות שלו בשיעור עשויות להישמע גזעניות ומקוממות לא פחות מאשר הפסוקים המפוארים

בתורת המלך.

"אדם שרואה פיל, קוף או כושי יאמר'ברוך עושה מעשה בראשית'", קובע הרב בשיעור. במילים אחרות: קוף וכושי הם יצורים יוצאי דופן, שמחייבים השתאות שמשחררת ברכה. הרב יסביר ש"זה נושא של ההלכה בלבד, כמו תורת המלך", אבל זהו בדיוק הוויכוח שהתלקח השבוע בעקבות מעצרי הרבנים מהימין, ואשר הגיע לשיאו בהפגנה מול בית המשפט העליון. מה קודם למה ומי מחייב את מי, ההלכה את המדינה או ההפך?

מבחינת הרב יוסף גם בעניין הזה אין ויכוח. פה ושם הוא מוכן להתפשר על תיקונים קלים שהוסיפה המדינה לחוקי התורה. "אדם שוכר פועל ומעסיק אותו במשך 40 שנה. אחרי כן הוא מחויב לתת לו פנסיה או פיצויים. אין דבר כזה בתורה. אימצנו את זה, אבל לא בכל שלטון. לא בכל מקרה. רק כאשר החוק שווה בפני כולם, אפשר לאמץ את ההלכה הזו".

ומה עם דינא דמלכותא דינא?
"אם החוק לא שווה בפני כולם גם ההלכה הזו נפלה", ענה הרב.

האם חוקי המדינה לא עומדים מעל חוקי התורה בישראל?
"חוקי התורה הם המחייבים כל יהודי מאמין. אני לא חושב שיש סתירה בין החוק להלכה, למרות שישנם גורמים המנסים לקעקע את האופי היהודי של המדינה ולהרבות מחלוקות בעם ישראל. דינא דמלכותא דינה רק כאשר השלטון מתנהג בשוויון בפני החוק. אם היו מזמינים אנשי אקדמיה מהשמאל לחקירה הייתי הולך להיחקר גם. אני מתפלל כל בוקר בתפילה 'השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה'. אני מקווה שמערכת המשפט תחדל להפלות בין ימין לשמאל ושהמחלקה לתפקידים מיוחדים בראשותו של שי ניצן תפורק.

"במשטרים אפלים נהגו להקים מחלקות למגזרים מסוימים, כאן במדינת היהודים הדמוקרטית אין מקום למחלקות מפלות. כשם שקמה צעקה נגד חקירת ארגוני השמאל כך חייבת לקום צעקה שתיפסק ההתנכלות המתמדת לאנשי הימין. המשטרה עושה עבודת קודש במלחמתה בטרור ובפשיעה ויש כמה דברים בהתנהגותה כלפי אנשי ימין שהיא חייבת לתקן. לא ייתכן שיפנו גבעה ללא תגים ושיפוצצו ראשים למפגינים כמו בעמונה. נראה לי שבהידברות בין ראשי הציבור למפקדי המשטרה ניתן לפתור את רוב הבעיות".

כריכת הספר ''תורת המלך''
מחיר המרד

מדוע סירבת לקבל את חוקרי המשטרה בביתך?
"לא ייתכן שהמשטרה תיזום חקירה על דברי תורה. אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית וצריך לזכור זאת ולא לפגוע באיזונים. מה גם שלאחר שנחקרתי, ראיתי שלא נשאלתי שום שאלה שהמשטרה לא ידעה עליה את התשובה. זה מראה שהיא משתמשת בכלי הזה של החקירה לצורך אחד והוא להרתיע אותי מלומר את דעתי, דעת תורה. אם את אנשי השמאל לא חקרו בביתם גם אותי לא יחקרו בביתי".

אם הרב ייקרא לחקירה שוב, תתייצב?
"להערכת עו"ד עדי קידר ועו"ד יצחק בם לא אקרא שוב לחקירה בנושא כך שהשאלה מיותרת. לגבי הנושאים האחרים, לא עברתי מעולם עבירה פלילית ואין לי אפילו עבירת תנועה אחת, כך שלא נראה לי שיזמנו אותי לחקירה. גם לא בנושאים אחרים".

מדובר באיש צנוע וחביב, גם אם הדברים שהוא אומר מעוררים מחלוקת עצומה, מתנגשים עם החוק וקורעים פער עצום ומסוכן בין חלקי העם. אין מי שלא משבח את העממיות של הרב, את האכפתיות והדאגה לחלש, גם במחיר לא פשוט. לפני שנה, בפרשת עמנואל, הוא התייצב כמעט לבדו מול כל הרבנים החרדים במדינה שאוסרים להשתמש בערכאות, ותמך בבג"ץ נגד אפליית בנות ספרדיות בעיר, שנאלצו ללמוד מעבר לגדר הפרדה גבוהה.

הפעם, למרבה האירוניה, עומד הרב בראש היוצאים נגד שלטון החוק ומוביל הפגנות נגד בית המשפט העליון. "הרב לא מאמין בערכאות של החילונים, אבל זה לא אומר שהוא לא יכול להשתמש בהן כמו בכלי", אומר הרב יואב ללום, מחסידי הרב, שהגיש את הבג"ץ בנושא עמנואל. וחוץ מזה, מוסיפים חסידיו, "הרבנים בעמנואל לא שמעו להחלטות בתי הדין הרבניים ולא הייתה ברירה אלא לפנות לבג"ץ המשוקץ".

הרב יעקב יוסף, 64, הוא בנו השני של הרב עובדיה יוסף. למעט הדמיון החיצוני בין השניים, אין הרבה מן המשותף ויש יותר מן המפריד. כמו הרב עובדיה, גם הבן זקוף קומה, אפילו משקפי השמש העבים לא נפקדים. גם סגנון הדיבור של שני הדרשנים דומה, אם כי מיעקב נעדר המבטא העיראקי הכבד של האב, והעברית שלו מעודכנת יותר.

יעקב יוסף גם ענייני יותר בשיעוריו וחסר את מעשיות הרחוב שבהן משתמש אביו, והן שהפכו אותו לאיש הכי פופולרי בקרב יהדות ספרד.

וכמו האב, גם הבן יעקב גדול בתורה, ואולי כאן מונחים יסודות הסכסוך הקשה בין השניים, ובין רוב אחיו ואנשי ש"ס האחרים. "יעקב הוא הבן היחידי שהבקיאות שלו זהה לזו של הרב עובדיה", אומר מקורב לרב. "כל הבנים של הרב עובדיה הפכו לרבנים בזכות הייחוס המשפחתי. אחרת הם היו סתם אברכים. הרב יעקב יוסף חי וקיים ונחשב לרב גדול בזכות עצמו, למרות הרב עובדיה".

"אילו הרב עובדיה", ממשיך המקורב, "היה אומר משהו נגד הבנים האחרים שלו, דוד, יצחק או משה, הם היו יורדים למחתרת ולא יוצאים החוצה. הרב יעקב יוסף שומע את מה שאביו אומר נגדו ומתהלך בגאווה. הוא גדול בתורה כמוהו ויש לו עמדות עצמאיות".

מי שמכיר היטב את היחסים בין הרב עובדיה ובנו הסורר הולך עד לימי הילדות הרחוקים. מקורבי הרב טוענים כי עדינה ברשלום, הבת הבכורה, היא שגנבה את תשומת הלב של אביה ואמה, והדירה מקרבתם את רגליו של יעקב. הדברים עולים גם בביוגרפיות שונות שנכתבו על הרב עובדיה עצמו. "הייתה תחרות בתוך הבית בין עדינה ובין יעקב, שהיה נער דעתן שהחשיב את עצמו. עדינה ניצחה ויעקב שילם את המחיר. כבר אז הוא מרד באביו וזה נמשך עד היום", אומר מקורב לרב.

צילום ארכיון: פלאש 90
הרב עובדיה יוסף, אין דמיון. צילום ארכיון: פלאש 90
איגוף מימין

יעקב יוסף התרחק מאביו עוד בימים שבהם למד בישיבת פורת יוסף ובכולל קול יעקב, אחרי שנישא לאשתו נצחיה (לבני הזוג שמונה ילדים). הוא התנגד מאז ומעולם לפשרה מדינית עם הערבים, ודחה בתוקף את עיקרון השטחים תמורת שלום שבו תמך הרב. כאשר הוקמה ש"ס וזכתה מאוחר יותר בשישה מנדטים, ניצל אריה דרעי את הכוח הפוליטי שנפל לידיו כדי לפייס בין האב ובנו. יעקב יוסף הפך לחבר כנסת בקדנציה ה-11, בין השנים 1988-1984, אבל החליט מהר מאוד שהעיסוק הפרלמנטרי הוא בעצם "ביטול תורה".

מעבר לזה, הנוכחות של יעקב יוסף בכנסת רק החריפה את היחסים בינו ובין הרב עובדיה וש"ס. הרבה לפני ח"כ חיים אמסלם, צמח בתוך ש"ס חבר כנסת ששונא את המסגרת, מורד בה ומדליף נגדה בכל הזדמנות. אחרי קדנציה משמימה אחת פרש (או הודח) יוסף. שנתיים מאוחר יותר הוא עמד במרכזו של מופע אימים, והאשים את ראשי ש"ס בזיוף חתימות ומעילה בכספים, וטען שהם מוליכים שולל את אביו.

בדרשות שנשא בשכונת הבוכרים האשים יוסף את "אלה שמכנים את עצמם רבנים". הוא כיוון לאריה דרעי ולרפאל פנחסי, אז חבר כנסת והיום מזכיר מועצת חכמי התורה. "מספיק היה חילול השם עם הגנבים והפושעים האלה", זעק יוסף. "פנינו עשרות פעמים לרב, אבל אבא אומר לנו'אתם משקרים'". לימים חזר בו הרב יוסף מהאשמותיו, אבל הדברים הקשים לא סייעו לדרעי ופנחסי שכבר אז החלו להתמודד עם תחקירים עיתונאיים לא פשוטים ובסוף הורשעו במעשי מרמה.

המחלוקת ההלכתית בין עובדיה יוסף ובנו קשה הרבה יותר מזו הפוליטית, וגם ההשלכות חמורות הרבה יותר. אחד מבכירי ש"ס נותן את הדוגמה הבאה: "הרב עובדיה מתיר לאכול בפסח עוגיות מצה עם מי פירות. יעקב יוסף פוסק שמדובר בחמץ גמור. מה הוא בעצם אומר? שהרב עובדיה הוא כופר ומחטיא עם שלם לאכול חמץ. איך אפשר לעבור לסדר היום על דבר כזה? איך אפשר לא להתנתק מאיש כזה?".

אי אפשר כנראה לעבור גם על סדר פסח עם פסיקות שכאלה. הרב יוסף לא הוזמן במשך שנים לעשות סדר עם אביו, שאירח את המשפחה המורחבת, לפעמים גם בבתי מלון מפוארים. גם כאשר הלכה לעולמה אמו, הרבנית מרגלית יוסף ביוני 1994, הוא העדיף לשבת עליה שבעה בביתו ברחוב שמואל הנביא.

העמדות הימניות הקיצוניות יחד עם ההשקפה הלא מתפשרת על עליונות התורה זימנו ליוסף לאורך השנים קהל מאמינים וחסידים חדש, בנוסף על הקהל הספרדי הירושלמי משכונת הבוכרים. אלה הם החרדים הלאומיים, שותפים הדוקים של הדתיים הלאומנים, חובשי הכיפות הסרוגות הרחבות, המתנחלים ונערי הגבעות. המייצגים הבולטים של המגזר הזה הם ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, אנשי "כך" לשעבר, שניים שעמדו מאחורי ההפגנות האחרונות נגד בית המשפט העליון. מרזל היה גם האיש שנצמד לרב יוסף, ליווה אותו וארגן סביבו מקהלות מעריצים בהפגנה האחרונה.

יצר הרע

הסמכות ההלכתית הגבוהה הזו חסרה לציבור החרדי-לאומי, בעיקר מאז שהלך לעולמו הרב מרדכי אליהו, לפני שנה בדיוק. הרב אליהו, כמו מחליפו, התנגד להחזרת שטחי ארץ ישראל ואפילו טען שדרום לבנון וחלקים מסוריה הם שטח יהודי. הוא גם אסר על השכרת דירות למוסלמים ונוצרים. באמצעות הרב יוסף יכולים אנשי הימין להילחם היום בש"ס וגם באריה דרעי, שעשוי להכריע את הבחירות הבאות לטובת השמאל, לפחות על פי הסקרים.

ברוך מרזל וחבריו, להזכיר, הם שמיררו את חייהם של הרב עובדיה ואשתו מרגלית בימים הקשים של הסכמי אוסלו א', והחיבור עם הרב יוסף יכול רק להרתיח עוד יותר את האב עובדיה. אגב, בבחירות האחרונות קרא הרב יוסף לתמוך באיחוד הלאומי, אבל דוד רבי, גבאי בית הכנסת "חזון יעקב" שמכיר אותו 40 שנה, נשבע שהוא הצביע תמיד עבור נתניהו והליכוד.

לפי כל הסימנים, הרב יוסף נהנה מאוד מהמעמד החדש שלו כמנהיג קהילה גדולה, גם אם היא קיצונית ולפעמים הזויה. בהפגנה ביום שני הוא הושב בקדמת הבמה, יחד עם הרב דב ליאור. מאחורי השניים ישבו הרב חיים דרוקמן, הרב נחום רבינוביץ ורבנים אחרים מראשי הישיבות ביהודה ושומרון. הרב יוסף לא הפסיק לחייך. בדברים שנשא על הבמה היו מסרים לאומיים. "הם רוצים לפצל אותנו לשני עמים. שנהיה עם דתי וחלילה עם אחר. לא ניתן להם, אנחנו לא רוצים בזה. כולנו עם אחד", אמר .
ביום שלישי כבר עמד העולם החרדי על הרגליים. העיתון "יתד נאמן", המזוהה עם הרב הליטאי יוסף שלום אלישיב, פרסם מאמר מערכת יוצא דופן בחריפותו נגד הספר "תורת המלך". עיקר הטענות היו נגד ההתגרות הבוטה בגויים ובאומות העולם. גם האמירה שיצאה מביתו של הרב עובדיה הדהדה באוויר. "טיפש", כינה אותו הרב, ולא בפעם הראשונה, על שום שסירב לקבל את חוקרי המשטרה בביתו.

אביך יצא בהתקפה בוטה עליך. זו לא הפעם הראשונה. מה תגובתך?
"לא היה ולא נברא. חבר הכנסת ניסים זאב העביר לי הודעה מאדמו"ר שליט"א שלא אמר זאת מעולם ואף הזדעזע לשמוע שמפיצים בשמו שקר גס שכזה. כאשר הוא שאל את אבא אם נכון הפרסום, נכחו בחדר באותה שעה הרב משה מאיה והרב יעקב כהן ועוד רבנים חשובים ששמעו שלא היו דברים מעולם", עונה יוסף.

התגובה של מקורבי הרב מציגה פן נוסף של הדברים. הם סבורים כי הכל נובע מקנאה ומחשש פוליטי. "אנשים בתוך בית הרב רואים את הכוח של הרב יעקב יוסף. הם רואים את הפופולריות הגואה שלו. הם בטוחים שהוא הולך עוד מעט להחליף אותם, ולכן גם התגובה ההיסטרית".

איך אתה חי עם הנתק מאביך לאורך כל השנים?
"יש גורמים המנסים לסכסך ולתדלק את העיתונאים ברעל כלפיי. איני חושב שיש נתק ואתה לא באמת מאמין שאדם יכול לשנוא את בנו. את קירות ביתי מעטרות תמונותיו, על המדפים ספריו, חינכתי את ילדיי לאורו, ואני מוסר שיעורים מהספרים שלו ולפי הפסקים שלו. לא תמצא שיעור אחד שלי שאני לא מזכיר אותו כמה פעמים. בכל השמחות שלנו הוא שמח להיות אורח הכבוד וכך אנו מקבלים אותו ומתרגשים מבואו. יש גורמים הדואגים להפיץ שיש נתק כדי לסכסך ולהרחיק. אני מבין שישנם אנשים מלאי קנאה ושנאה ותחרות המפיצים שקרים אך הציבור מספיק חכם ומבין".

ביום שני בערב, אחרי שיעור נוסף שנתן ב"חזון יעקב", נסע הרב יוסף לבנייני האומה בירושלים. הרב דוד יוסף, בן נוסף של הרב עובדיה, השיא שם את בתו שירה ברוב פאר והדר. גם אריה דרעי היה בין המוזמנים הרבים. בכירים בש"ס מספרים כי בזמן האחרון נוצר סוג של ברית בין השלושה, דווקא משום שכולם נדחו במשך שנים רבות על ידי הרב עובדיה. דרעי, מספרים בש"ס, נראה מסתודד עם הרב יעקב יוסף גם בשמחות אחרות של הרב דוד יוסף.

הטלנובלה הדתית-משפחתית הזו לא תיגמר כנראה, והיא תתפתח לכל כיוון בהתאם להשפעות חיצוניות ופנימיות. שלום בית כבר לא יושג כאן. "ככה זה כאשר היצר הרע הופך לאידאולוגיה", כפי שמגדיר אדם שבקיא בענייני המשפחה.

צילום ארכיון: פלאש 90
אריה דרעי והרב עובדיה יוסף, יכריע את הבחירות? צילום ארכיון: פלאש 90
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->