
"הקרן החדשה" מימנה כמה מאהלים, אך לא סייעה להפגנה
מסמכים שהגיעו למעריב חושפים: "הקרן החדשה" תרמה 35 אלף שקלים לכעשרה מאהלי מחאה ברחבי הארץ. את רוב הוצאות הפגנת הענק במוצאי שבת, לעומת זאת, מימנו המפגינים עצמם: "לא נתנו לנו גב להוצאות האלה"

"איש לא נתן לנו גב להוצאות האלה", אומר אחד הפעילים. "לא ביקשנו מ'הקרן החדשה' דבר, וגם לא קיבלנו אגורה. זו מחאה שנעשית כמעט בלי תקציב, עם הרבה התנדבות ועזרה של אנשים טובים, וכשיש הוצאות הן מכוסות בעיקר מתרומות פרטיות".
ואכן , ממסמך המפרט את הסכומים שהקרן החדשה העבירה עד כה למחאת האוהלים עולה כי מאהל רוטשילד לא היה בין הנתמכים. במצטבר הקרן העבירה עד כה תמיכות בסך 10,250 דולר (כ-35 אלף שקל), שהתחלקו בין עשרה מאהלים - בהם בירושלים, בהרצליה, ביפו, בשכונת התקווה ובלוינסקי בדרום תל אביב. כל מאהל קיבל בממוצע כ-3,500 שקל, סכום שהספיק להצטיידות בסיסית.
"אנחנו לא יוזמים תמיכות", אומר גורם ב"קרן החדשה". "כשאנחנו מקבלים פנייה היא נשקלת לגופה, ומתקבלת החלטה על היקף התמיכה. מהמאהל ברוטשילד לא קיבלנו עד כה פנייה, ולכן העניין כלל לא עלה על הפרק".
באשר לשאלה מדוע הקרן לקחה, לכאורה, "בעלות" על המחאה, בעוד שבפועל תמיכתה מוגבלת, מסבירים ב"קרן החדשה" כי הקרן תומכת כבר שנים רבות בעמותות ובארגונים חברתיים הפועלים למען דיור בר-השגה וצדק חלוקתי, בהם האגודה
אז אם לא מ"הקרן החדשה", מהיכן הגיע המימון להפגנה הגדולה בשבת?
הפקת הפגנה כרוכה במשאבים לא מבוטלים. צריך לשלם עבור ציוד הגברה, במה, מסך, הסעות, אבטחה ועוד. מסיכום הנתונים הכספיים של ההפגנה, שנערך על ידי מובילי המחאה ברוטשילד, עולה כי עלותה עמדה על 44 אלף שקל. עבור הסכום העיקרי-38 אלף שקל ששולמו כנגד השכרת הבמה והציוד - חתמו כמה מהפעילים על ערבות פרטית, כשהם מאמינים שיקבלו את הכספים בחזרה מתרומות שייאספו במהלך ההפגנה. ואכן, לאחר שהוכרז מעל הבמה על מבצע לגיוס תרומות, נאספו כ-40 אלף שקל.
"היו שם צנצנות", אומר אחד הפעילים, "ואנשים פשוט ניגשו ושמו שטרות ומטבעות. היתה שם הרבה התרגשות וזה התבטא גם בנכונות להשתתף בהוצאה".
לצד תרומות המפגינים, ההוצאות כוסו גם על ידי עמותת "דרור לישראל" (הנוער העובד) - ששילמה את עלות האבטחה בסך 2,320 שקל ועמותת "שישה צבעים" הפועלת למען הקהילה הגאה ששילמה 2,000 שקל עבור המחסומים. ציוד צילום, חשמל ופוסטרים שנתלו ברחובות, נתרמו על ידי גורמים מקצועיים פרטיים, ו-15 אוטובוסים נשלחו על ידי ההסתדרות.
"הגענו למסקנה שמאבק ציבורי בלי כסף הוא הכי אפקטיבי", טוענת אחת הפעילות. "אין לנו מודעות בעיתונים, אין שלטי חוצות, אין פרסומות. שום דבר לא נקנה בכסף, ולכן זה יותר אמין".