מהפך: הלומדים לתואר שני מעדיפים מכללות
מנתוני ההרשמה לתואר שני בחינוך עולה, כי קצב גדילת הנרשמים למכללות גדול פי ארבעה מהסטודנטים הבוחרים באוניברסיטאות

מכללת אורות ישראל. "מי שרוצה להיות מורה טוב יותר שונה מאוד ממי שרוצה להיות חוקר טוב יותר" צילום: אלי דסה
בעבר העדיפו רוב המורים להסתפק בתואר ראשון ובתעודת הוראה, אולם כיום רבים ממשיכים ללימודי תואר שני. לפני חמש שנים, בשנת הלימודים תשס"ז, למדו 994 סטודנטים בלבד לתואר שני במכללות להוראה, שהיוו 26 אחוז. בשנה האחרונה נרשמו 6,498 סטודנטים לתואר שני בהוראה וחינוך, כאשר 43 אחוז מהם נרשמו למכללות.
הגידול בלימודי התואר השני בשנה האחרונה במכללות להוראה נובע בעיקרו מתנופה אדירה של המכללות הדתיות. אלו הגדילו את מספר הנרשמים ב-85 אחוז תוך שנה אחת בלבד. בשנת הלימודים תשע"א נרשמו למכללות הדתיות 516 סטודנטים לעומת 279 בלבד בשנת תשע"א. במכללות האחרות במגזר היהודי העלייה היא של כ-14 אחוז.
צמיחה בהרשמה לתואר שני במכללות דתיות
בחלק מהמכללות הדתיות הגידול נובע מפתיחת האפשרות ללימודי תואר שני ובאחרות מהרחבת המסלולים הקיימים. מכללת אורות ישראל מובילה בכמות הסטודנטים שנרשמו בשנה החולפת לתואר השני עם 158 סטודנטים, זאת לעומת 114 בשנה שקדמה לה.
"ככל שהמועצה להשכלה גבוהה פתחה יותר תכניות אקדמיות מאושרות לתואר שני, כך הסטודנטים העדיפו ללמוד במכללות. אלו רבות יותר ופרוסות בפריפריה וידידותיות יותר עם כיתות קטנות וזמינות של המרצים לסטודנטים", מסביר פרופ' נריה
גוטל, ראש מכללת אורות ישראל באלקנה. "המכללות לעולם לא יגיעו לרמה המחקרית של האוניברסיטאות, והן מדגישות יותר את ההיבט ההוראתי. מי שרוצה להיות מורה טוב יותר שונה מאוד ממי שרוצה להיות חוקר טוב יותר".
גוטל מוסיף כי "היחסים בין היהדות הדתית לבין האקדמיה מצויים בהתגוששות ארוכת שנים. החרדות והמחסומים פוחתים כאשר מדובר במכללה דתית. מי שמקפיד על כך, יכול ללמוד רק עם בני מינו. כיווני ההוראה מותאמים לו וסגל ההוראה מבין יותר את שפתו".