שיפור בתוצאות מבחני המיצ"ב, עלייה בפערים

תוצאות המבחנים של תלמידי כיתות ה' וח' הציגו שיפור בהישגים בכל ארבעת המקצועות: מתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה, אנגלית ושפה. עם זאת, הפערים על רקע סוציו-אקונומי התרחבו ובלטו גם במגזר היהודי וגם בקרב הערבים. שר החינוך סער הביע שביעות רצון מהנתונים: "התוצאות מלמדות על מגמה גורפת של שיפור"

עמרי מניב | 4/10/2011 11:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
זו השנה השנייה ברציפות, בה ציוניהם של תלמידי כיתות ה' ו-ח' משתפרים - כך עולה מנתוני מיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים) תשע"א, כפי שפרסם היום (ג') משרד החינוך. למרות זאת, נראה כי הפערים בין השכבות הסוציו-אקונומיות רק הולך ומחריף. עוד גדל הפער בתוך המגזר הערבי במקצועות המדע והטכנולוגיה.

תלמידים בבחינה. הפערים הסוציו-אקנומיים מחריפים
תלמידים בבחינה. הפערים הסוציו-אקנומיים מחריפים צילום ארכיון: אלי דסה
שר החינוך, גדעון סער, ומנכ"לית הרשות הארצית לבחינות והערכה, פרופסור מיכל בלר, הציבו את תוצאות מבחני המיצ"ב, אשר הראו שיפור בהישגי התלמידים בכל ארבעת תחומי הבחינה: מתמטיקה, שפה, מדעים וטכנולוגיה ואנגלית.

כמו כן, הפערים בין המגזר היהודי למגזר הערבי הצטמצמו מעט, אם כי אלו עדיין משמעותיים. מקצוע המתמטיקה הבליט פערים נרחבים על רקע סוציו-אקונומי, אשר בלטו הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי.

עוד בתחום המתמטיקה, עולה כי הבנים מובילים על הבנות בכתה ה', אולם בכתה ח' המגמה מתהפכת. נושא נוסף בו גדלו הפערים הוא במדע וטכנולוגיה, כאשר במגזר הערבי הפערים גדלו באופן משמעותי לעומת השנה שעברה. פערים אלו נקשרים לתנופה הגדולה של תוכנית התקשוב של משרד החינוך.
סער: "שבע רצון"

היבט נוסף בבחינה השנה היה ריבוי ההעתקות והפגיעה בטוהר הבחינות. כך, 143 כיתות נפסלו על ידי משרד החינוך בחשד לרמאות בבחינות, דבר המעיד על הלחצים הגדולים בהם מצויים בתי הספר לקראת בחינות אלו, והחשש כי המנהלים והמורים מקדישים מאמצים נרחבים להכנה לבחינה, על חשבון למידה שוטפת.

מסקר אקלים עולה, כי חלה הרעה ביחסים בין בתי הספר להורים בחטיבות הביניים וכי ככל שעולים בכתה, כך לתלמידים פחות טוב בבית הספר, והם חשים כי למורים פחות איכפת מהם.

בתגובה לתוצאות, אמר שר החינוך, כי הן מלמדות על מגמה חזקה של שיפור הישגי מערכת החינוך. "הנתונים מלמדים על שיפור בכל המקצועות ובכל המגזרים ומדובר במגמה גורפת. אני שבע רצון מהתוצאות". עוד הוסיף סער, בהתייחס לפסילה הנרחבת של מבחנים רבים: "המבחנים אינם מטרה לכשעצמם, אלא הם כלי לשרת את תהליכי הלמידה.



יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח״כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), הגיב גם הוא על פרסום הנתונים. ״הם מעידים על רוח חיובית הנושבת בבתי הספר אך עם זאת, אסור לנוח על זרי הדפנה ולזכור שהישגים הם רק חלק ממטרות מערכת החינוך לצד ערבות הדדית, עידוד גיוס לצה״ל וחיזוק ערכים ציוניים". עוד אמר, כי ״יש לפעול לשימור ואף לשיפור ההישגים הנוכחיים לצד המשך צמצום הפערים בין המגזרים, ועל כך נדון לעומק בועדת החינוך של הכנסת.״

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב גם הוא לתוצאות, ובירך את תלמידי ישראל והוריהם על העלייה בתוצאות מבחני המיצ"ב. "השיפור בציונים במקצועות המדעים, המתמטיקה והאנגלית מעידים על המהפכה המבורכת בתחום החינוך. תוצאותיה של הרפורמה בחינוך כבר ניכרות בהישגי התלמידים ואנו נמשיך ונפעל למען המצויינות האישית של תלמידי ישראל".

צילום: נאור רהב
שר החינוך גדעון סער בהצגת תוצאות המיצ''ב. ''מבחנים הם אינם המטרה'' צילום: נאור רהב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים