רשות התעופה האזרחית ממליצה: שדה תעופה במגידו

המועצה האזורית, החברה להגנת הטבע ומשרד הביטחון מתנגדים. החברה להגנת הטבע: "התוכנית מתעלמת לחלוטין מההשלכות הסביבתיות"

יעל דראל | 9/10/2011 7:13 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הקרב על מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי הבא הולך ומתחמם: רשות התעופה האזרחית בחרה להמליץ על מגידו ולא על נבטים כאזור המועדף להקמת השדה המדובר. הרשות אף פוסלת על הסף את האפשרות להקימו על אי מלאכותי בים משיקולי היתכנות הנדסיים וכלכליים. המלצה זו, שנכתבה במסגרת תוכנית-אב לשדות תעופה חדשים, צפויה לעורר סיבוב נוסף במאבק הציבורי נגד הקמת שדה תעופה באתר מגידו שבעמק יזרעאל.

- בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

מנחת מגידו שיהפוך לשדה תעופה בינלאומי. הצפי: נזק בלתי הפיך
מנחת מגידו שיהפוך לשדה תעופה בינלאומי. הצפי: נזק בלתי הפיך צילום: יגאל לוי
חלופה זו העלתה לראשונה ועדה בראשותו של מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' הרצל בודינגר, זאת על מנת לתת מענה לתנועת הנוסעים בישראל בעשורים הקרובים. אך החלופה זוכה להתנגדות מקיר לקיר מצד החברה להגנת הטבע והמועצה האזורית מגידו. לחלופה מתנגדות גם עיריית באר שבע והמועצה האזורית רמת נגב, שמעוניינות ששדה התעופה יוקם בנבטים שבדרום.

סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע ניר פפאי מתח ביקורת חריפה על ההמלצה ומסר למעריב עסקים כי "התוכנית בדקה את ההיבטים התעופתיים בלבד והתעלמה לחלוטין מההשלכות הסביבתיות ומהנופיות. כשמביאים בחשבון את הנזקים הבלתי הפיכים שעלולים להיגרם לעמק יזרעאל אל מול היתרונות הסביבתיים, החברתיים והכלכליים של הקמת שדה התעופה המדובר בנבטים, העדיפות היא לאופציה השנייה".

על-פי הנתונים הרשמיים, בהנחה שמגמת הגידול במספר הנוסעים בנתב"ג תימשך, ההערכות הן שכבר בין השנים 2021-2016 יעברו בו כ-16 מיליון נוסעים בשנה, כמות המחייבת היערכות מחודשת של מדינת ישראל.
הליך תכנוני ארוך

המלצה זו של רשות התעופה האזרחית שהוגשה לאחרונה גם למינהל התכנון בחנה 6 חלופות להקמת שדה תעופה בינלאומי: נבטים, צקלג, חיפה, כורזים, מגידו וכאמור, אי מלאכותי מול חופי מרכז הארץ. ואולם, לאחר פסילת 4 חלופות נותרו שני אתרים בלבד: נבטים בדרום ומגידו בצפון.

במסמכי התוכנית נכתב כי לפי שעה משרד הביטחון מתנגד לשתי החלופות בשל תנועת המטוסים הצבאיים באזורם, אולם "אנו ממליצים על מגידו כחלופה המועדפת לשדה זה שכן להערכתנו ניתן להתגבר ביתר קלות על מגבלת התשתיות האוויריות במרחב מגידו, לעומת המגבלות הקיימות באזור הנגב".

עם זאת, באותו מסמך נכתב עוד כי חלופת מגידו סובלת מחסרונות רבים, בין השאר תכנוניים, וכי אם משרד הביטחון יסיר את התנגדותו להקמת שדה תעופה בנבטים ישנו ברשות התעופה האזרחית את המלצתם ויסכימו לתמוך

בשדה דרומי.

ברשות מציינים כי אם תיבחר חלופת מגידו ייאלץ מינהל התכנון לצאת להליך תכנוני חדש וארוך שיימשך שנים רבות. סוגיית הזמן במקרה זה איננה עניין של מה בכך, שכן שנים מדינת ישראל מנסה לקדם החלטה להקמת שדה תעופה בינלאומי חדש ללא הצלחה. כך, למשל, תוכנית המתאר הארצית הקיימת לנושא (תמ"א 15/1) תקועה ללא אישור כבר תקופה ארוכה בשל התנגדות משרד הביטחון.
בימים האחרונים נפגשה קואליציית המתנגדים לשדה התעופה במגידו עם המשנה לראש הממשלה ועם השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. במפגש נכחו גם נציגים מרשויות מקומיות נוספות ובהן ערד, דימונה, חולון, ראשון לציון, נתניה וראש העין.

המסמך המלא הועבר בימים האחרונים לעיונם של חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אולם בשלב זה טרם נקבע תאריך לדיון רשמי בו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים