"אור ירוק": ליישם את הרשיון המדורג ללא קשר למרכז ללימוד נהיגה
בעמותה חוששים כי התניית שני התהליכים מעכבת את חוק הרשיון המדורג, ודורשים כי ייכנס לתוקף באופן מיידי. עפ"י מחקרים, הדבר עשוי להפחית ב-20 עד 40 אחוז את שיעור התאונות בקרב נהגים צעירים
"התניית שני התהליכים אחד בשני מעכבת את קידומו של פתרון הרשיון המדורג, המיושם כיום בעולם וזוכה להצלחה מרובה", נמסר מהעמותה, "כל עיכוב בישום מיידי של רישיון נהיגה מדורג אינו משרת את המטרה החשובה של שמירה על חיי הנהגים הצעירים וסביבתם. מחקרים מצביעים כי התכניות מפחיתות את שיעור התאונות בקרב הצעירים בכ-20 עד 40 אחוז, כאשר המגבלות על נהיגת לילה והסעת נוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור תאונות".
הצעת החוק כוללת שני נושאים המתייחסים לשיטת ההכשרה של נהגים צעירים: המרכז ללימודי נהיגה (מסגרת לימודית חדשה שמטרתה לאחד את לימודי התיאוריה והנהיגה המעשית) ורשיון הנהיגה המדורג (תהליך הכשרה משופר לנהגים צעירים, שיהיה מדורג יותר מהמצב כיום).
החידוש העיקרי ברשיון המדורג הוא הגדלת שעות הנהיגה בליווי וכן איסור נהיגה בלילה ללא מלווה בחצי השנה הראשונה, בדומה למקובל בעולם. תקופת הליווי תוארך לחצי שנה, מתוכם שלושה בליווי מלא ושלושה בשעות הלילה בלבד. בנוסף, המלווה יזכה להדרכה כדי שיבצע תפקידו באופן מיטבי.
בתום תקופת הליווי יחתום המלווה על תצהיר המאשר כי ביצע את הליווי בפועל. תצהיר זה יהווה תנאי לקבלת רישיון נהג חדש למשך שנה וחצי אשר לאחריו יינתן רישיון קבוע.
"בישראל, כמו בעולם, צעירים בגילאים 17-24 מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר", נמסר מאור ירוק, "התקופה הקריטית היא מיד עם היציאה לנהיגה העצמאית, בתקופה זו שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר".
"הגורמים לתאונות אלה הן חוסר ניסיון להתמודד עם מורכבות הנהיגה מחד ובטחון עצמי מופרז מדי מאידך. אלה באים לידי ביטוי בסופו של דבר במכלול התנהגויות סיכון בכביש, כגון: נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בהשפעת אלכוהול, נהיגה בעייפות, נהיגה בשעות הלילה המאוחרות, שימוש בטלפון סלולארי ועיסוק במטלות משניות תוך כדי נהיגה. נוכחות נוסעים
ברכב יוצרת אף היא לחץ חברתי המעודד אותם לנקוט בהתנהגויות סיכון", הוסיפו בעמותה.
יש לציין כי התכנית לרישוי מדורג הינו אחד מהאמצעים האפקטיביים ביותר בעולם להתמודדות עם פגיעות הנהגים הצעירים בכבישים. בין המדינות שאימצו את התכנית נמצאות גם מדינות צפון אמריקה, מערב אירופה, אוסטרליה וניו זילנד.
התכנית מכירה בכוחות הפועלים על הצעירים ומנסה לחשוף אותם לסיכוני הכביש בהדרגה, ובהתאם לניסיון שצברו. ככל שהם צוברים ניסיון בתנאים בטוחים יחסית, ומסוגלים להתמודד עם מורכבות הנהיגה והסיכונים הכרוכים, מסירים מהם בהדרגה את המגבלות.