לקחי הפיגוע: הכביש הכי מאובטח במדינה
3 חודשים לאחר מתקפת הטרור בכביש 12 בדרום משלים צה"ל את הפיכתו לציר מבוצר: נקודות מחסה מבטון, מחסומים ומכ"מים

צה"ל חוסם את איזור הפיגוע בכביש 12 צילום ארכיון: יהודה לחיאני
עוד לפני הפיגוע שגבה את חייהם של שבעה ישראלים, ידעו במערכת הביטחון כי קרבתו של כביש 12 לגבול עם מצרים הופכת אותו לנקודת תורפה. בדיעבד התברר כי הכביש נסגר לתנועה בלילה שלפני פיגוע הדמים בהוראתו של אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו, על רקע התרעה שהתקבלה. בבוקר נפתח הציר מחדש כדי לא לפגוע בשגרת החיים, אולם אז התרחש הפיגוע עם חדירתם של שלושה מחבלים לשטח ישראל.
מאז אותו יום נותר הכביש, שחלקו נושק לגבול, סגור. ההחלטה לסגור את כביש 12 בצו אלוף התקבלה תחילה על רקע ההתרעות על פיגוע נוסף, ובהמשך לאור ההבנה בצה"ל כי לא ניתן לאפשר בו תנועה כל עוד לא יבוצעו מהלכים שיקטינו את הסיכון לנוסעים. כך נולדה תוכנית ההגנה על הציר המתרכזת בשטח באורך של כ-30 קילומטר בחלקו הדרומי, עד אזור נטפים.
במסגרת התוכנית שנמצאת בשלבי מימוש אחרונים, הוחלט להאיץ את עבודות בניית המכשול הפיזי במקום, שמוקם כחלק מהתוכנית הכוללת לאורך הגבול כולו. בצה"ל מעריכים כי המכשול - רשת מתכת עבה הקשה לחיתוך, גדר סכינים ותיל - תעכב ניסיון חדירה לישראל.
בצה"ל שינו את הגדרת גבול מצרים, כבר לא "גבול שלום"
לאורך קטע הכביש הוקמו כמה מוצבים שבהם ישהו חיילים שתפקידם לתצפת לעבר הגבול והחלק המצרי, וכן לתת מענה ראשוני במקרה של פיגוע. לכך נוספו אמצעי תצפית טכנולוגיים, שישדרו תמונות לחמ"ל האוגדה.
אחת ההחלטות החשובות בתוכנית הייתה למקם שני מחסומים בקצוות הכביש במטרה לווסת או לעצור את התנועה במקרה שמתרחשת על הכביש תקרית חריגה או במקרים שבהם יתקבל מידע מודיעיני שעלול לסכן את הנהגים והנוסעים.
תוכנית ההגנה על כביש 12 הינה חלק משינוי תפיסתו
של צה"ל את גזרת גבול מצרים, לאור התגברות האיומים מכיוון סיני. בצה"ל שינו את ההגדרה מ"גבול שלום" ל"גבול בין שתי מדינות עם הסכם שלום".
על מנת ליישם את השינוי הזה, יופעלו מכ"מים ואמצעים טכנולוגיים כהשלמה למכשול הפיזי, יתוגבר סדר הכוחות, ובקרוב גם תוקם מפקדת חטיבה שלישית על בסיס מפקדת חטיבת שריון במילואים תחת האוגדה המרחבית אדום בפיקודו של תא"ל נדב פדן. כמו כן, נוספו אמצעים ומשאבים דוגמת כלי רכב ממוגנים וסיוע של חיל האוויר.