הפלסטינים בגדה מחרימים את תפוזינה
לרגל חג הקורבן, שנחשב לתקופה של צריכה מוגברת, פתחו ברשות בקמפיין נגד המשקה המיוצר ברחובות: "רוצים שהכיבוש יפסיד"

"החג שלנו יהיה נקי מתפוזינה ומוצרים ישראלים", קורא הסלוגן של מארגני החרם. בסטיקרים ופוסטרים שמפיצים הפעילים, מוצג בקבוק תפוזינה בדמות קליע רובה. לפני מספר חודשים חל ניסיון להחרים שורה של מוצרים ישראלים, אשר מיוצרים מעבר לקו הירוק. הפעם החליטו הפלסטינים לבחור במוצר ישראלי, אף שהוא מיוצר ברחובות.
מאחורי הקמפיין עומדת "היוזמה הלאומית" של הד"ר מוסטפא ברגותי, אחד ממובילי המאבק בנורמליזציה עם ישראל. "היום אנחנו מכריזים על פתיחת הקמפיין כדי לשים קץ למוצר ישראל, אחד וספציפי, והוא התפוזינה", אמר ברגותי לפני ימים אחדים. "המטרה היא שלא תהיה לו שום נוכחות בשטחים הפלסטינים".
בראש הכרזה הראשונה נכתב "החרם את הכיבוש הישראלי וסחורותיו" ובתחתיתה "אנו רוצים שהכיבוש יפסיד". הכרזה השנייה קוראת לצרכנים: "החרם את תפוזינה", ונכתב גם "גם אני מחרים את תפוזינה", ו "הקמפיין להחרמת סחורות ישראליות".
מאז החל הקמפיין מגיעים הפעילים אל סופרמרקטים וחנויות, ומבקשים מהמוכרים להחליף את הבקבוקים הישראלים בתוצרת מקומית. חנות שמסכימה מקבלת סטיקר כתום, שעליו כתוב: "מקום זה נקי מתפוזינה". את המיץ שנאסף הם שופכים לפחי זבל. עד עתה נערכו "מבצעי טיהור" מתפוזינה בבית לחם, חברון, רמאללה וטול כרם.
"תפוזינה הוא המשקה הנצרך ביותר בשוק הפלסטיני", אמר ל-מעריב מוחמד בשיר, אחד מיוזמי החרם. "בכל סופר שאנחנו מבקרים, אנחנו רואים ש-90 אחוז מהבקבוקים הם של תפוזינה. הרווחים מהמיץ הזה הולכים לבניית התנחלויות ובסיסי צבא". לדברי מארגני החרם, המטרה היא כפולה: מצד אחד לגרום לישראל הפסדים כלכליים, ומצד שני, לסייע לכלכלה הפלסטינית.
מיץ התפוזים הישראלי, מתברר, פופולרי גם בקרב אלו ששוללים לחלוטין את קיומה של "הישות הציונית". לפני מספר חודשים התעוררה סערה ברחוב הפלסטיני, בעקבות פרסום תמונה מפגישה בין בכירי חמאס לבין בכירים בחזית העממית, ברצועת עזה. על שולחן הדיונים הוצבו בקבוקים אישיים של תפוזינה, אחד לכל משתתף. "הם קוראים להחרים את
לדברי בשיר, "עשינו מחקר וגילינו שאם נצמצם את צריכת התוצרת הישראלית ב-10 אחוזים, ניצור 100 אלף מקומות עבודה חדשים לשוק הפלסטיני. היום אנחנו מתמקדים בתפוזינה ובהמשך נטפל במוצרים אחרים. לתפוזינה יש תחליף פלסטיניים זמינים".
לפני מספר חודשים יצאו הפלסטינים בקמפיין דומה, שהתמקד במוצרים המיוצרים מעבר לקו הירוק. הפעם הוחלט לסמן מותג אחד בולט.
מחברת יפאורה-תבורי, אשר מייצרת את המשקאות, נמסר כי החרם הפלסטיני אינו מוכר להם. "אנחנו ביפאורה נשמח להמשיך ולספק בקבוקי'תפוזינה' לכל השווקים ובכל האזורים", הודיעה החברה.