איש איש והשלכת שלו
הסתיו הסתיים השבוע באופן רשמי. קטרין נקאש-קוזיאל יצאה למסע בעקבות השלכת. רוצים גם לשתף אותנו בסתיו שלכם? אתם מוזמנים לשלוח את תמונות שלכם
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
האטימולוגיה של המילה רומזת למשהו מְעבר. היא מכילה אלמנטים של שִנוי מורפוזי, של שלב בדרך להתחדשות טבעית, ואני דווקא בוחרת להשליך משמעות זו באופן סימבולי לחיי האדם. אולי הסתו שמדכדך רבים מאיתנו הוא אות לשנס מתניים, לאחות את השברים, לתקן, להגשים משאלות זנוחות בצד, לקחת החלטות מְעַצְבוֹת-חיים הבוערות בנפשנו. הלוא כה אמר קוהלת: "עת לשמור ועת להשליך".

מזכירים לנו השכם והערב שבניגוד לדורות קודמים איבדנו את הקשר עם הטבע וקהו חושינו. אז הנה, הסתו כבר הסתיים והכתובת על הקיר. אי אפשר להתעלם ממה שקורה סביב.
גם אני בוחרת לְהַשִּׁיר את עליה הקמלים של השנה החולפת ולצמוח ממנה מחדש. כמובן שזה

הפועל ש.ל.ך חוזר על עצמו בקונטקסט הדתי-יהודי, אם כי בתקופת חגי תשרי.
ביהדות אשכנז התפתח במאה ה-15 מנהג המכונה: "תַשְׁלִיךְ", והוא חל ביום הראשון של ראש השנה. ביום זה מתפללים אחר הצהרים תפילת "תשליך" על שפת הנהר או הים, ובעצם מבצעים אקט סמלי של השלכת החטאים, לפי הפסוק: "וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל-חַטֹּאותָם" (מיכה ז', יט). החל מהמאה ה-16-17 התקבל "התשליך" גם ברוב קהילות ספרד.
כאן מדובר בהיטהרות מוסרית-דתית, ולא בהיטהרות רגשית-צורנית כפי שמציעה השַּׁלֶּכֶת הטבעית. כך או כך, זוהי כמעט אותה גברת בשינוי אדרת. השַּׁלֶּכֶת הטבעית הופכת את הצמח מעירום ונובל לחי ופורח. במילים אחרות: הוא מגיע מדעיכה וגוויעה ללבלוב ושלמות.

באותה צורה, האדם שהשליך רבביו חדור מוטיבציה וחַיוּת. ככזה הוא הופך ממריר ומתוסכל לנמרץ, חיוני, עליז, שלם עם עצמו ולפיכך חייבת לקנן בו מידת המוסר, אהבת הסביבה והאמונה. החטא איננו בהכרח חטא מול בורא עולם אלא חטא האדם כלפי עצמו, וזה מזכיר לי שהגיע זמן שׁלֶּכֶת!
נשמח לקבל גם את תמונות הסתיו שלכם - אתם מוזמנים לשלוח למייל: yarok@maariv.co.il או להצטרף לעמוד הפייסבוק שלנו ולעלות שם את התמונה שלכם.