המאבק הסביבתי הבא: תוואי הרכבת לאילת

רכבת ישראל מתכננת שלושה מסלולים אפשריים לבניית פסי רכבת שיובילו לעיר הנופש הדרומית. אבל הארגונים הירוקים כבר חוששים: שמורות הטבע והאתרים הארכיאולוגים שבאזור ייפגעו

עדי חשמונאי | 3/1/2012 7:08 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דווקא באחד החודשים הסוערים ביותר שידע המאבק הסביבתי בערבה, מתגבשת תוכנית מפורטת לסלילת תוואי רכבת לאילת, שמאיימת על ערכי טבע ושמורות טבע.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

רכבת ישראל. תפגע בערכי טבע?
רכבת ישראל. תפגע בערכי טבע? צילום: אדי ישראל
רק לפני שלושה שבועות הפסידו הארגונים הירוקים במאבק מתוקשר נגד בניית מתחם מלונות ענקי בבקעת תמנע, ובימים אלה ממשיכות להתקיים משמרות מחאה למניעת עבודות הכרייה של חולות סמר, הדיונה האחרונה שנותרה בערבה ומאכלסת בעלי חיים נדירים. כעת נדמה שהמאבק הבא כבר בדרך: למעריב נודע כי שלוש חלופות לתוואי רכבת לאילת - שלושתן מוגדרות על ידי גורמים סביבתיים כבעייתיות ומאיימות על פנינות הטבע בכל האזור - הוגשו לגורמים שונים כדי שיביעו את עמדתם.

החלופה הראשונה שהוצגה למעריב על ידי רכבת ישראל תפגע אמנם בסביבה, אבל בהיקף קטן יותר ביחס לשתי החלופות האחרות. תוואי הרכבת מבאר שבע לאילת צפוי לעבור סמוך מאוד לתל שבע (אשר זכה להכרה של אונסק"ו כאתר מורשת עולמי). מתל שבע ימשיך התוואי לכיוון דימונה, ומשם יעבור מול האתר הארכיאולוגי ממשית (שזכה גם הוא בהכרה של אונסק"ו). מכאן המסילה תיכנס למרחב שברובו הוא טבעי וקיימות שלוש חלופות לתוואי הרכבת.

החלופה הראשונה היא מסילה קיימת, שתשודרג ותוכפל בקטע באר שבע-צין (90 ק"מ), ומסילה חדשה בקטע צין-אילת (170 ק"מ). כמו כן היא צפויה לעבור לאורך נחל צין ואחר כך לנחל סיף, לחצבה ומשם דרומה, לכיוון המכתש הגדול עד אילת.

החלופה השנייה היא מאזור מישור ימין (באזור הכור בדימונה) לתחתית מעלה עקרבים ולעין עקרבים. בחלופה זו ייבנה גשר גדול על נחל צין. משם ימשיך התוואי לכיוון נחל סיף, חצבה ושמורת חולות סמר. החלופה השלישית היא מנהור באזור מפעל אורון (קרוב למכתש הגדול) ומשם ירידה במנהרה לכיוון מפעל צין נחל סיף, אזור עיר אובות, חצבה ודרומה דרך שמורת יוטבתה.
"נזק חסר תקדים"

השאיפה לקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לאילת לשעתיים וחצי מעוררת חשש בקרב גורמים סביבתיים שדווקא החלופה השנייה והשלישית הן שיזכו לעדיפות על ידי המתכננים. "פרויקט הרכבת לאילת הולך לגרום נזק סביבתי חסר תקדים בדרום", אמר אתמול גורם המעורה בפרטים. "מדובר בשתי מסילות, אחת לפוספטים והשנייה לנוסעים, כשרוחב התפיסה שלהן נאמד בעשרות מטרים".

גורמים

סביבתיים חוששים כי התוכנית תביא לפגיעה אקולוגית בבתי גידול, לדחיקת חיות בר מדבריות רבות ולהשפעות נוספות בשל רעש הרכבת והתאורה המלאכותית. התוכנית הראשונה להנחת מסילת רכבת לאילת אושרה כבר לפני כשני עשורים, אולם לאחרונה החל משרד התחבורה לקדם במרץ תוכנית מפורטת למסלול לאילת שהוגשה לאחרונה לעיון רשות הטבע והגנים.

מרכבת ישראל נמסר: "הקמת מסילת רכבת לאילת היא פרויקט לאומי חשוב שיאפשר גישה מהירה, בטוחה ונוחה לעיר עבור רכבות נוסעים ורכבות משא. תכנון המסילה מצריך מערכת של איזונים בין קריטריונים הנדסיים, ערכים סביבתיים וגורמים רבים. מורכבות זו באה לידי ביטוי במיוחד בעת בחינת חלופות למעבר המסילה בין מישור ימין וחצבה, מרחב רגיש הן מבחינת גורמים סביבתיים והן מבחינת גורמים במשרד הביטחון. במסגרת התכנון, כחלק מהליך קידום הפרויקט, מתקיים דיאלוג פתוח ובחינת חלופות תוך שיתוף פעולה בין נציגי הארגונים הסביבתיים, הוועדה המחוזית, צוות התכנון מטעם רכבת ישראל וכל בעלי העניין".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים