על קרקע בוערת: חקיקה ירוקה בלתי מאוזנת
חוק שיקום קרקעות מזוהמות עשוי לפגוע בתעשייה, שסופגת גם כך חוקים סביבתיים מחמירים מבלי שנעשה תהליך של ניתוח
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
בימים אלו מתקיימים מאחורי הקלעים דיונים בין-משרדיים בנוגע להצעת חוק שיקום קרקעות מזוהמות. במתכונת הנוכחית, היא עשויה לפגוע במגזר העסקי ובתעשייה, שסופגת גם כך חוקים סביבתיים מחמירים מבלי שנעשה תהליך של ניתוח עלות מול תועלת של החקיקה המוצעת על-פי מודלים מקובלים במדינות ה-OECD.
מדובר באחד החוקים הסביבתיים המורכבים ביותר שעלותו מוערכת בכ-8 מיליארד שקל. ההערכות במגזר העסקי הן שעלות יישום החוק, כולל הצד המנהלי, גבוהה פי כמה וכמה מהערכה זו. הצעת החוק היא מבחינות רבות שיאה של מדיניות שמאפיינת את כל הקשור לחקיקה סביבתית בשנים האחרונות, שעיקרה חקיקה בלתי מאוזנת המטילה נטל ובירוקרטיה בלתי נסבלים על המגזר היצרני והמסחרי ללא הפקת תועלות סביבתיות ריאליות לכלל הציבור.
רפורמה בקבלת ההחלטות
לדוגמה, ההחלטה להחמיר בערך מסוים של מזהם בקרקע יכולה לגרום להוצאה של מיליארדי שקלים במשק, והמשמעות הסביבתית והאפידמיולוגית שולית. אז תתעורר השאלה מדוע לא להשקיע סכומים אלו בסל הבריאות למשל. חשוב לאמץ מיד את מודל הבדיקה על כל הצעת חוק, כולל הצעת חוק הקרקעות שנמצאת על שולחן הכנסת.
רגולציה סביבתית היא רגולציה הכרחית בעידן המודרני ומטרתה ליצור סביבת חיים
בריאה. הכנסת שיקולים פופוליסטיים ושאינם מקצועיים מפרה את האיזון הדרוש והציבור הרחב משלם את המחיר.
הצעת החוק כפי שהיא מוגשת כעת מצביעה על שבישראל נדרשת כיום רפורמה בתהליך קבלת ההחלטות הנוגע בקביעת רגולציה סביבתית. יש לקבוע מנגנון סדור ומובנה של בחינת השלכות הרוחב של הרגולציה על המשק. בהיעדרו הנזק הנגרם למשק עלול להיות גדול פי כמה מהתועלת.
הכותב הוא מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה של תפוז אנשים-
