הרמטכ"ל על הנסיעות ברכבת: נתחשב בצורכי החיילים
רא"ל בני גנץ אמר כי בצה"ל יערכו תחקיר בנושא הנהלים החדשים האוסרים על נסיעות של חיילים בחינם בשעות העומס בימי ראשון: "אנו מקיימים בדיקה מסודרת". ברכבת ישראל הביעו שביעות רצון מהמהלך שיצא לפועל ואמרו כי מאות חיילים בלבד העדיפו לשלם ולנסוע ברכבת, לעומת כ-10,000 שהשתמשו במערך ההסעות
- איך תגיעו לבסיס ביום ראשון: שאלות ותשובות
- היום גם אנחנו היינו צריכים לרדת מהרכבת
- דורשים מחיילים לשלם - איבדנו את הבושה
- הרפורמה בהסעת החיילים יוצאת לדרך
- ברכבת אופטימיים לקראת יישום הרפורמה
- יוזמה בכנסת: חיילים ייסעו חינם, גם ברכבת
גנץ, שהגיע לדיון בכנסת בוועדה לביקורת המדינה בנושא מינוי הקצונה הבכירה בצה"ל,
הבהיר כי לא נגרמת פגיעה בחיילים בעקבות המהלך וכי הצבא העמיד לרשות החיילים הסעות בכל התחנות הרלבנטיות. "נתחקר את האירוע במהלך השבוע ונמשיך לפקד על צה"ל תוך שאנחנו מתחשבים בצרכי החיילים ובצרכי המערכת".
ראש מחלקת תכנון ותקציבים בצבא, אל"מ אייל הנס, הגיע הבוקר לתחנת הרכבת בראש העין וערך סיור במקום יחד עם חברי ועדת הכלכלה של הכנסת. "אם בעוד חודש נראה שהמהלך לא מצליח, מבחינת שביעות רצון המערכת - נעשה שינויים, אבל בדקנו וראינו שלפעמים יש פער לטובת האוטובוסים שמגיעים ישירות לבסיסים", הבהיר.
הנס אמר כי הצבא מקבל הנחה של 22% מרכבת ישראל וכי מהלך זה אמור לחסוך לצה"ל כ-20 מיליון שקל. עם זאת, הוא הבהיר: "זה לא נכנס כשיקול – זה לא מהלך כלכלי".
השר להגנת העורף, מתן וילנאי, הצטרף לביקורת על ההחלטה ואמר כי פנה לשר התחבורה ישראל כץ בדרישה לבטל את השינוי בהסדרי הנסיעה ברכבות בימי ראשון בבוקר. וילנאי, שכיהן בעבר כסגן הרמטכ"ל וראש אגף כוח האדם, הוסיף כי "מדובר בפגיעה קשה בחיילי צה"ל ובלוחמים. רכבת ישראל צריכה לספק פתרונות אחרים כמו הוספת קרונות, ולא פתרונות קלים על גבי החיילים".
לדבריו, "העבודה שחיילים עשירים נהנים מכלי תחבורה נוח ומהיר יותר, זה תופעה שגם פוגעת וגם אסורה. חיילים לא צריכים לסבול בגלל התנהלות לקויה של הרכבת".
מבדיקת nrg מעריב עולה כי המהלך של הוצאת מאות אוטובוסים שיסיעו את החיילים יעלה לרכבת בין 25-30 מיליון שקלים בשנה. עם זאת, על פי ההערכות, זה יאפשר לרכבת ישראל להכניס מספר רב של נוסעים בתשלום, במקום אלפי החיילים שנסעו עד כה בחינם.
מנתונים שהציגו בצהריים ברכבת ישראל, עולה כי רמת דיוק הרכבות עמדה היום על 90%, בהשוואה ל-60% דיוק שבהם עומדת הרכבת בדרך כלל בימי ראשון בבוקר. יו"ר דירקטוריון הרכבת,
"בסך הכל למעט חריגות קלות, מערך ההסעות עבד יפה ללא תקלות מיוחדות. הרכבת כבר הסיקה מסקנות בנוגע למערך ההסעות, ובכוונתנו לתגבר את הקווים הארוכים, אלו שנסעו מחיפה צפונה ועד ב"ש דרומה, כבר בשבוע הבא" אמר יוגב.
הוא ציין כי נכון להיום רכבת ישראל חסרה את התשתית והציוד לתת מענה לכל ציבור הנוסעים, בעיקר בימי ראשון בבוקר. "אני מקווה שממשלת ישראל תרשה לנו להגדיל את הציוד. רק בשנה האחרונה קיבלנו אישור להכפיל את הציוד, אבל זה לא מספיק. כיום חסרים לנו 20 אלף מושבים".
יוגב העריך עוד כי רק כמה מאות בודדות של חיילים בחרו הבוקר לעלות בכל זאת על הרכבת בין השעות שש ותשע בבוקר, ולשלם עבור הנסיעה. "מדובר במספרים קטנים מאוד בהשוואה לאלפים שנוסעים בדרך כלל ואנחנו צופים שבשבועות הקרובים המספרים הללו ירדו עוד".
מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר אמר כי "כאב לחייל אני גאה שאנחנו לא רואים תופעות של חיילים שיושבים בשירותים ושוכבים במעברים, אלא מגיעים בצורה מכובדת ליעדים".
המשנה למנכ"ל הרכבת ירון רביד אמר גם הוא כי יש אוטובוסים שמסיעים את החיילים צפונה ודרומה והדגיש כי חיילים שצריכים להגיע דרומה יכולים לנסוע באוטובוס עד תחנת ההגנה בתל אביב ומשם להמשיך ברכבת. רביד הוסיף כי עד כה נראה שהמהלך מתקדם ללא בעיות וכי אין עומסים ואיחורים.
בהכנת הידיעה השתתף: אלי ברדנשטיין
