גישה או מילוט: הקרב על הכביש לדלית אל כרמל

בעיר הכרמל רוצים כביש חדש בדרך ליישוב. ארגוני הסביבה מתנגדים. השר ארדן: הכביש עלול לפגוע באופן בלתי הפיך בטבע

יעל דראל | 26/1/2012 10:24 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קטע כביש קצר באורך של קילומטר אחד - שאמור להיסלל כהמשך לכביש 7111 מצומת עין הוד וניר עציון ולחבר את דליית אל כרמל לכביש 4 – מעורר מחלוקת בקרב משרדי הממשלה וגורר התנגדות סביבתית נרחבת.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

מן הצד האחד, טוענים תושבי דלית אל כרמל כי מדובר בכביש מילוט שיסייע להם במקרים של שריפות. לטענתם, כביש העפר הקיים כיום אינו עונה על ההגדרות בשעת חירום. משרד התחבורה ומשרד הפנים תומכים בעמדת התושבים לפי שעה וסבורים גם כן כי יש צורך בסלילת הכביש.

מנגד, ניצבת התוכנית בפני התנגדות עזה מצד המשרד להגנת הסביבה והמועצה האזורית חוף הכרמל. הם טוענים כי כלל לא מדובר בכביש מילוט לשריפות, אלא בכביש גישה חדש ליישוב שיפגע בטבע ובעתיקות שסביבו וייצור מפגע סביבתי ליישובי האזור.

צילום: המעוצה האזורית חוף הכרמל
המועצה האזורית חוף הכרמל חוששת: העתיקות באזור יפגעו צילום: המעוצה האזורית חוף הכרמל
קיטוע השטח הפתוח

הכביש, שאמור לקצר את משך הנסיעה מהיישוב לכביש הראשי מ-45 דקות ל-15 דקות, הגיע השבוע גם לוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. בדיון טען ראש מועצת דלית אל כרמל, כרמל נאסר- אל-א-דין, כי בשריפת הענק שהתחוללה בכרמל לפי כשנה היה היישוב כולו נצור ותושביו לא יכלו להימלט ממנו. "מה אתם רוצים? שיישרפו אנשים בדלית אל כרמל?", טען בפני חברי הוועדה.

חבר הכנסת מגלי והבה התייחס גם הוא לכביש וטען כי הוא משובש, צר ובלתי סלול ולכן מהווה סכנה לעוברים בו. לדבריו,

מדובר בכביש נחוץ ביותר, בפרט בשעת חירום. "אל תכריחו אותנו לעבור על החוק, שכן מדובר בכביש המהווה צורך חיוני לכולם", אמר והבה.

אולם, כאמור, הקטע הקצר מעורר התנגדות נרחבת. המועצה האזורית חוף הכרמל טוענת כי הכביש החדש עלול ליצור מפגע תחבורתי ליישובי האזור ועשוי לפגוע בעתיקות המצויות בסביבתו. מתנגד מרכזי נוסף הוא השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. במכתב ששלח בימים האחרונים השר ארדן לסגן השר לפיתוח הנגב והגליל, איוב קרא, ואשר הגיע לידי nrg מעריב נכתב: "סלילת הכביש תגרור תנועה אשר תחצה את לב הגן הלאומי כרמל, ותהווה פגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת האקולוגית הקיימת בכרמל, כתוצאה מקיטוע השטח הפתוח ויצירת זיהומים ומפגעים לחי והצומח".

ארדן מבהיר במכתבו כי בכל הנוגע לדרכי מילוט במקרה של שריפה, עומדת בפני תושבי היישוב דרך עפר משודרגת, שעונה על צרכי התושבים וכוחות הכיבוי וההצלה. "עמדת משרדי היא כי יש לבצע תחזוקה שוטפת של הדרך על מנת להבטיח המשך עבירותה לרכבי כיבוי והצלה – אך אין צורך בסלילת הדרך".


דרך ללא מוצא

גם בארגוני הסביבה, ובהם החברה להגנת הטבע, טוענים בתוקף כי אין כל צורך בכביש חדש באזור. "דרך העפר הקיימת במקום מספיקה לצרכים המבוקשים ואנחנו סבורים כי אין כל הצדקה, לא סביבתית ולא תחבורתית, לסלילת כביש חדש", הם אומרים. בחברה מציינים כי כבר היום קיימים בכרמל 1,200 קילומטר של דרכי עפר.

עם זאת, בדלית אל כרמל טוענים כי הכביש הכרחי וכי התוכנית לא היתה זוכה להתנגדות סביבתית נרחבת לו היה מדובר ביישוב יהודי. "איני מבין מדוע המשרד להגנת הסביבה, רשות שמורות הטבע והגנים וארגוני הירוקים למיניהם, מתעקשים להכשיל את סלילתו של הכביש, גם אחרי שמשרד התחבורה אישר את הסלילה ואף הקצה לשם כך את התקציבים הדרושים", אמר ח"כ והבה.

מבחינה תחבורתית, הם מדגישים, זוכה התוכנית לגיבוי מצד משרד התחבורה והפנים. "המשרד תומך בהסדרתו של כביש המילוט. הכביש מתוכנן על גבי התוואי הקיים בשטח ככביש עפר", אישרו במשרד התחבורה.

אך בינתיים, למרות המחלוקת הסוערת שהתנהלה השבוע סביב הכביש העתידי, לא נראה כי הכרעה צפויה להתקבל בקרוב. בסיום הדיון בכנסת הוחלט כי משרד הפנים יזמן דיון בשיתוף משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה והמועצות המקומיות בניסיון לגבש פתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה של תפוז אנשים-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים