אין בשורה אמיתית
הקמפיין של אורנג' מנסה לנצל את השינוי שהחל בשוק הסלולר. אבל האמת היא שאורנג' לא לבד, כל החברות מציעות מבצעים שונים – אף אחת מהן לא באמת פועלת עבור הצרכן
הקמפיין של אורנג' מנסה לנצל את השינוי שהחל להתרחש בשוק הסלולר. בעקבות שורת החלטות של משרד התקשורת, שעיקרה הכנסת מפעילים נוספים, נראה שיש תקווה לתחרות אמיתית שתיטיב עם הצרכן. למרבה הצער, השינוי רק בתחילתו והקמפיין המדובר של אורנג' הוא לא בשורה צרכנית. האמת היא שכל החברות מציעות לאחרונה מבצעים שונים ומשונים, אבל הפרסומת של אורנג' תפסה הכי הרבה תשומת לב.
בשנים האחרונות העיתונות הכלכלית עוסקת רבות בתחרות בשוק הסלולר. אומרים לנו שהמחירים גבוהים ביחס לעולם ושבגלל תוספות כמו דמי קישוריות אנחנו משלמים יותר מדי. אבל זאת לא הבעיה של הצרכן הישראלי. מספרים לנו שהמחירים בשוק הסלולר גבוהים, אבל האמת היא שאין לנו מושג לגבי המחירים.
חברות הסלולר מציעות מאות תוכניות שניתן לשלב זו בזו. המחיר בכל תוכנית, מסלול או חבילה תלוי בפרמטרים מגוונים, שמשתנים בין תוכנית לתוכנית. כשיש מאות תוכניות עם פרמטרים שונים, אי אפשר לבדוק את כולן ומסובך מאוד להשוות ביניהן.
עכשיו סוף סוף מציעים לנו תוכניות פשוטות וברורות – האם יכול להיות שאורנג' מודה שעד היום לא היו תוכניות פשוטות? שווה בדיקה. אבל אורנג' לא מספרת לנו שני דברים חשובים. הראשון הוא שהתוכניות המוצעות במסגרת "orange clear" הן לא חידוש ולמעשה קיימות בשוק הסלולר תוכניות בסגנון "בנק דקות" כבר מספר שנים.
הדבר השני שלא מספרים לנו הוא שתוכניות מסוג "בנק דקות" מנצלות את חולשת הצרכן, כי לרוב הצרכנים מתקשים לבחור את בנק הדקות המתאים להם ולכן ישלמו יותר מדי. הבעיה העיקרית
צרכן שיבחר בבנק דקות יקר וגדול לא ינצל את אותו אך ישלם הרבה עבורו. צרכן שיבחר בבנק דקות זול וקטן מדי ישלם תעריף גבוה על חריגה ממנו – ושימו לב שחברות הסלולר לא מפרסמות בצורה ברורה את התעריף הגבוה שנשלם כתוצאה מחריגה.
אגב, אתם חייבים לקנות מכשיר כדי לקבל את המחיר האטרקטיבי שמפרסמים לכם. המשוואה מסתבכת וכנראה שהתכנית גם לא כל כך פשוטה כמו שחשבנו.
אז שילמתם על בנק דקות וקיבלתם 2,600 דקות ו-2,600 הודעות sms. ביננו, למי יש כל כך הרבה חברים? באותה מידה יכלו להציע לנו כל מספר אסטרונומי אחר – אז מה? לחברות הסלולר זה לא משנה, כי העיקר שהתחייבתם לתשלום קבוע.
האם ההצעה הנוכחית אכן מיטיבה עם הצרכן? לדעתי לא. קל ליפול בפח כשמספרים לנו שהתוכניות פשוטות, ברורות ומשתלמות. בפועל, זאת עדיין אותה תוכנית מטעה. במקום לבחור בתוכנית בגלל השם שלה, עדיף שתבחרו בתוכניות פשוטות וברורות באמת: מחיר אחיד לדקה ולהודעת sms. ככה תדעו כמה תשלמו, בלי הפתעות בסוף החודש. מבנה מתוחכם כמו בנק דקות רק נראה יותר זול.
לכן, לצד הרפורמות החשובות של משרד התקשורת, חשוב שגם אנחנו, הצרכנים, נהיה ערניים וביקורתיים. יש גבול להיקף ההגנה שהרגולטור יכול להעניק לצרכן ואם לא תתפתח בארץ מודעות חזקה למה שקורה סביבנו, ימשיכו לעבוד עלינו ולנצל את התמימות שלנו.
הכותב הוא סטודנט לתואר שני במשפטים. הכין הצעת חוק לשקיפות תעריפי הסלולר
