חשש: פירוק מטוסים בעובדה - סכנה לטבע

עשרות מטוסים עתידים להגיע בסוף חייהם לאתר פירוק בלב המדבר. בחברה להגנת הטבע מתנגדים וטוענים לפגיעה קשה בטבע. היזמים: הפרויקט ראוי ובר קיימא אשר יתרום לישראל

יעל דראל | 12/2/2012 7:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תוכנית להקמת אזור לאחסנה ולפירוק של מטוסים באזור עובדה נתקלת בהתנגדות מצד החברה להגנת הטבע. הסיבה: בארגון הסביבתי טוענים כי התוכנית תיצור "מגרש גרוטאות בלב המדבר" שיזהם את הטבע באזור ויפגע בו.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

האתר צפוי להשתרע על פני 3,700 דונם ומוסדות התכנון כבר אישרו את התוכנית עקרונית לאחרונה. עם זאת, בימים האחרונים הגישה החברה להגנת הטבע את התנגדותה לתוכנית למועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

בהתנגדות, שגיבשו רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בדרום שי טחנאי ועו"ד נועה יאיון, נטען בין השאר כי אישור התוכנית יגרום לפליטת גזי חממה, למטרדי פסולת, לאובדן שטחים פתוחים, לפגיעה קשה בנוף ולזיהום המים והקרקע.

את התוכנית, שצפויה לשמש בחלקה כמעין "מגרש חניה למטוסים" ובחלקה כאתר לפירוק מטוסים, מקדמת חברת אייר פארק שבשליטת חברת האחזקות IES של איש העסקים חיים גייר. כ-1,200 דונם מתוך האתר החדש ממוקמים בשטח הבסיס הצבאי בעובדה ו-2,500 הדונמים הנותרים יוקמו בשטחים הפתוחים הסמוכים לו.
צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
אזור עובדה. אישור התוכנית יגרום לפליטת גזי חממה, למטרדי פסולת, לאובדן שטחים פתוחים צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

לפי התוכנית יפורקו באתר 25 מטוסים בשנה, לצד 60 מטוסים נוספים שישהו במקום. עם זאת, במסגרת בדיקה שביצעה החברה להגנת הטבע בנוגע פירוק מטוסים ברחבי העולם, המתבססת על נתונים רשמיים מארגון מיחזור המטוסים העולמי (AFRA), עולה כי בכל העולם מפורקים מדי שנה בשנה כ-300 מטוסים. במילים אחרות, אזור האחסון והפירוק העתידי בעובדה צפוי להגיע לכמעט 10% מסך פירוק המטוסים העולמי.

במסגרת ההתנגדות נכתב כי "מדובר בתפיסת נתח שוק עולמי משמעותי מאוד, שלא עולה בקנה אחד עם הטענה שגריטת המטוסים היא זניחה ושולית לפרויקט". בהמשך נכתב עוד כי "התוכנית אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות צמצום הפליטות של ישראל, ואף מגבירה פליטות גזי חממה, גם עקב ריבוי הטיסות, גם מהליכי הטיפול וגם משום שהיא מייבאת פסולת לישראל". בחברה מותחים ביקורת גם על התסקיר הסביבתי שבוצע לצורך הכנת התוכנית וטוענים כי הוא אינו נותן מענה לסוגיית פליטת גזי החממה.

מאייר פארק נמסר בתגובה: "אייר פארק הינו מיזם לחניה ומתן שירותים טכניים לכלי טיס המתוכנן בקרקע בצמוד לבסיס עבדה בנגב, ואשר חלק גדול ממנו יהיה על שטחים שיפונו על ידי צה"ל. יצוין כי שטח המיזם הינו קטן בשליש מהמפורט בכתבה. המדובר בפיתוח צמוד דופן לבסיס הצבאי שהינו בהתאם לעקרון של פיתוח צמוד לפיתוח קיים. מיקום הפרויקט מהווה התחשבות מקסימלית בסביבה.
למיזם אין כל השפעה בנושא גזי חממה שכן היקף הטיסות היוצאות ונכנסות אליו הינו אפסי ביחס להיקף התעופה האווירית בישראל. למיזם נערך תסקיר סביבתי אשר התייחס לסוגיות הסביבתיות ונתן להן מענה מלא.

"מתקני טיפול וחניה למטוסים קיימים אך ורק במדינות מפותחות לדוגמה בארה"ב ובאירופה. למיזם תהייה תרומה תעסוקתית משמעותית

ביותר של מאות עובדים לנגב במקצועות טכניים-הנדסיים והוא יעודד הגירת משפחות לאזור.

"לעניין פירוק המטוסים – מעבר לכך שמדובר בפעילות נלוות בלבד במתחם, נכללה בתוכנית התחייבות חד משמעית להפנות למחזור ולשימוש חוזר לא פחות מ-90% מחלקי המטוס שיפורק. היתרה שהינה בהיקף שנתי של כ 15 משאיות, לא אמורה לעלות על כמות הפסולת שמייצרים תיירים בעיר אילת ביום אחד. לעניין כמות הגריטות העולמית הנתונים שהוצגו אינם נכונים והם מציגים את חלק המיזם בערכים גבוהים בהרבה. בנוסף נקבעה בתוכנית הקמת ועדת מעקב אשר תפקח על פעילות המיזם ואשר יהיו לה אף סמכויות בנושא זה. יצוין כי גורמים רבים רואים במיזם פיתוח ראוי ובר קיימא שיתרום רבות למדינת ישראל ולנגב".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה של תפוז אנשים-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים